Hej,

Jag har funderat över ånga vs rinnande vatten och skador i badrum.

Det är ju så att alla skruvhål, även om de sitter 4 meter från duschen, skall bottna och tätas med silikon. Man får ju inte bryta ett tätskikt, trots att det är långt ifrån rinnande vatten. Men sen har vi taket, som saknar tätskikt och kanske är i gips med kartong - det är väl fortfarande ok?

Jag förstår inte logiken här. Varför hängslen o livrem på vissa delar och inget på andra. Är rinnande vatten alltså hela problemet? Jag trodde vattenånga var jobbigt också? Och i så fall, varför dessa petigheter i skruvhål 5 meter från duschen?
 
Taket målar du med våtrumsfärg, vilket ska vara ett fullgott våtrumssystem.
 
Jo iofs. men i vårt nedre badrum har vi plattor i taket av spån tror jag o måade. Det är ju int etätt, det är ju glipor mellan dessa.

vad jag vet är detta takplattor inte tätade med silikon imellan, eller skall de vara det?
 
FUnderar på samma sak... har glipor mellan skivorna i mitt badrum...

ska man dra en sträng silicon i alla skarvar`?
 
En annan fundering, i duschen mot taket är det tätskikt på väggen och nertill mot golv. Dock är det inte tätskikt/remsa i skarven vägg mot tak!! Varför? Tänk om någon råkar spruta vatten mott taket/väggen i skarven. Detta för att inte tala om, som ÅSA76 säger, ångan i duschen. Våtrumsfärg i taket, ja men inte tätskikt i skarven och ett par cm ner på väggen. Känns ibland som det blivit lite panik i badrumsfrågan, tror personligen att ångan om man duschar mycket är värre än problemet med kartonggips förutsatt att tätskikten är rätt gjorda.
 
för att späda på frågeställningen lite till så kan vi ju addera spotlights, inte helt ovanligt i ett modernt badrum. De är förvisso konstruerade/IP-klassade för att mer eller mindre tåla vatten. Men dem är ju sällan täta i armaturen så ånga passerar väl vidare ut i taket ?
 
douglas72 skrev:
för att späda på frågeställningen lite till så kan vi ju addera spotlights, inte helt ovanligt i ett modernt badrum. De är förvisso konstruerade/IP-klassade för att mer eller mindre tåla vatten. Men dem är ju sällan täta i armaturen så ånga passerar väl vidare ut i taket ?


Är ju därför man monterar pottor runt spottarna för att reducera strålningsvärme och annat. Pottorna jag monterade i mitt tak hade medföljande gummitätningar som bör stoppa merparten av fukten som tränger sig in genom spotten..
 
Mina spottar är också "tätade" hur täta de är vette fasen men klasningen är IP65, detta tror jag inte ett skit på. Egentligen skulle man silikona fast dem i taket :D

Dock är det ju varmt runt spottarna så de borde torka upp rätt snabbt runt dem.

I vägg tak skarv sätter man målarfog och målar över denna plus en 5-10 cm ner på vägg. Detta överlappas sen av tätskiktet man har på väggen. Resultatet blir att det är supertätt, iaf i mitt badrum ;)
 
Tycker vi börja klyva hår här. Men, vad jag vet så ska det till j-gt mycket ånga för att skapa problem i ett sänkt tak försett med spottar och våtrumsfärg. Notera att taket är vågrätt, fukt=>vattendroppar =>droppar rakt ner. Jämför med vägg, där fukt på kakel=>vattendroppar=>rinner ner och tränger in och stannar kvar i fogar/under kakel, innan det förångas.
 
Jo men det finns ju regler för att skruvar flera meter bort från ens ångzonen skall fästas i balk o tätas. Använder man osb så är det inte ok.

Beror dett apå att man som "regelmakare" inte vill krångla till det för hantverkare med olika zoner o kör den hårda linjen rakt över, eller är det befogat?

Det torde ju vara mindre risk för fuktskada 4 meter från duchen i ett skruvhål än i taket oven duschen???? där det är en osiliikonad nanospringa?
 
Våtrumsfärg kan ju inte gå under BKR-reglerna såvida man inte sätter kakel i taket är detta ett annat system.

Hantverkare gör alla på "sitt" sätt sen om det är det rätta eller ens bra det uttalar jag mig inte om.

Jag tyckte och tycker att överlapp från tak till vägg är det allra bästa.
Spottar i taket likaså.

Jag har en spot mitt ovan duschen och där är (än sålänge) ingen antydan till problem. Men såklart har jag vart noga med att den gummiring som faktist finns i spotten sitter så bra det bara går mot takfärgen. Sen sitter mitt utsug också där så eventuell fukt BORDE åka all världens väg.

Befogat eller ej men jag _tycker_ att det bästa är att hålla så tätt det bara går i hela badrummet. Nästa ägare kanske spolar rent väggarna en gång i veckan vid städning och då kan rätt mycket vatten dras in i ett skruvhål.

Badrum är en djungel av regler och det bästa vore klara riktlinjer och förordningar från ETT ställe.
 
Ledsen Åsa om jag styr tråden lite åtsidan med spot-frågeställningen, tycker det också hänger ihop med din frågeställning.

vic viper skrev:
Är ju därför man monterar pottor runt spottarna för att reducera strålningsvärme och annat. Pottorna jag monterade i mitt tak hade medföljande gummitätningar som bör stoppa merparten av fukten som tränger sig in genom spotten..
pottorna är väl ändå till för att hålla undan isoleringen och kanske "i viss mån" begränsa värmeförluster osv. mha gummitätning. Skulle det varit helt tätt hade man väl mjukfogat pottorna. Gör man verkligen det?
Jämför detta med hur diskussionerna går ang. ångsspärren/plasten som är väldigt viktig att den är HELT tät.

v-g skrev:
Mina spottar är också "tätade" hur täta de är vette fasen men klasningen är IP65, detta tror jag inte ett skit på. Egentligen skulle man silikona fast dem i taket :D
IP klassningen säger väl egentligen bara hur väl spotten klarar vattenbelastning, inte hur ångtät armatur mm. är?
Man får ju lov att sätta IP 44 ovan dush, och de flesta IP44 spottarna jag sett är inte täta. det är mm-glipa runt hela lampan (framförallt på de vinklingsbara).
Jämför detta med hur diskussionerna går ang. ångsspärren/plasten som är väldigt viktig att den är HELT tät.
Om man tänker sig en familj med 4 dushande varje dag, varm ånga stiger mot låt säga 6 spottar. Det känns för mig som en risk.

v-g skrev:
Jag har en spot mitt ovan duschen och där är (än sålänge) ingen antydan till problem. Men såklart har jag vart noga med att den gummiring som faktist finns i spotten sitter så bra det bara går mot takfärgen. Sen sitter mitt utsug också där så eventuell fukt BORDE åka all världens väg.
Jag håller med om att vi kanske klyver hår och att det blir lite teoretiskt, hoppas det i praktiken funkar som för dig v-g.
Iallfall nyttigt att diskutera...
 
många tillverkare av spottar har burkarna för brandrisken då det är stor risk att det börjar brinna annars. Sylvania tex har ett minimimått på burkar för att det skall vara godkänt av dem. Jag har varit med om att spottar 230 volt GU10 35w gjort att deras aramturer kroknat av värmen och tappat formen och då fått reda på att det är jätte viktigt att man tänker på just detta med värmen så man inte bara monterar in en sådan spot i en gipsskiva utan burk bakom då det kan börja brinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.