Hejsan alla!
Vi har köpt en tomt av kommunen. 1600 kvm skogstomt med tall och björk på. Averkningen skötte vi själva och valde att spara en fin gammal jättetall (ca. 20m hög) för att ge lite liv åt tomten. Nu har kommunen SÅGAT ner vår tall. Utan anledning och utan att fråga. Vi är både chockade och ledsna. Trädet går ju inte att återfå men vad kan man kräva i ersättning/skadestånd?
//Freddan
 
Troligtvis kommer det inte bli så stora pengar i skadestånd. Det finns några trådar om detta med fällda träd.

Se det positivt, du slipper skräp på tomten och huset får inget träd över sig...
 
Min granne fällde ett 10-tal träd strax utanför sin tomt på kommunens mark, detaljplanerat område. Kommunen tog in en oberoende värderingsman som satte prislappen till 6000kr per träd men de förlikades på 3000kr per träd.

Kommunen tog ner några träd på min tomt efter att jag bokat den men strax innan jag lagt handpenningen. Då var det förståss inte någon ersättning.

Har du skrivit på köpeavtal så brukar det vara säljaren som står för faran fram till tillträdet. I och med att du fällt träd själv så verkar du ju ha fått tillträde redan och då borde det vara solklart. Jag förutsätter att det är tomtmark för småhusbebyggelse?

Då borde det gå att kräva mer än 6000kr. Det gällde naturmark i anslutning till villatomter.

Föreslå kommunen att ta in en oberoende värderingsman och göra upp utifrån det.
 
Tack för svaren
Ja, det är en småhustomt på 1600 kvm. Vi äger redan tomten sedan två månader tillbaka. Allt är betalt och klart och vi har kontrakt och kvitto på att vi är ägare av tomten. Vi köpte tomten i "befintligt" skick inklusive de närmare 70 tallarna och björkarna som stod där. Vi har som sagt avverkat alla träden utom denna jättefina tall som stod i ena ytterhörnet på vår hörntomt. Mot vägen och ej i anslutning till någon annan tomt.
Vår tomt ansluter till två andra tomter som kommunen äger där de just nu avverkar de träd som finns men vårt träd är 40 meter från dessa. Tomtpinnar är utsatta och vår grävare skulle börja arbeta på tomten idag men det försenades just pga av att trädet nu ligger i vägen. Till saken hör oxå att kommunen dessutom fällt träden från de andra tomterna så de ligger ivägen för arbetet på vår tomt.

Vi har tillsammans med en landskapsarkitekt planerat delar av tomten utifrån denna tall och det känns inte så kul att den är borta.

Det där med en oberoende värderingsman var bra. Det får vi testa.
 
Redigerat:
Staffans2000
Men se nu bara till att den "oberoende" verkligen är oberoende, och inte någon som ens på minsta vis är beroende av kommunen för sin försörjning.

Staffan
 
Hur får man tag på en oberoende värderingsman vad gäller träd?

Bor i Upplands-bro.

mvh
 
Mellanskog eller Sveaskog kanske kan tipsa?
 
Checka med en arborist.
 
Hemmakatten
Trädmästarna arborister i Sthlm, www.tradmastarna.se har vi anlitat några gånger (de sköter om en gammal ek åt oss). De utför även trädvärdering.
 
Vad säger kommunen till sitt försvar?
 
När jag ringde ansvarig på markavdelningen på kommunen förklarade han hur ledsen han var för det inträffade och att det hela måste vara ett resultat av missförstånd.

Han förklarar att de varit medvetna om att risken för felfällning är ganska stor när större områden skall avverkas eller gallras, och speciellt när det gäller specifika tomter i ett delvis bebyggt område, vilket var gällande i vårat fall. Tänker att man då borde avverka under största uppmärksamhet och förvissa sig om gällande direktiv innan man utför några som helst åtgärder. Det som förvånar mig är hur man tänker när hela tomten är avverkad och ved, timmer och ris är bortforslat. Det enda levade på tomten var tallen som stod placerad precis i hörnet mot en vägkorsning.

Bollen ligger hos dem nu. Känner att en polisanmälan bara skulle dra ut på tiden och att det kommer skapa en onödig, energidränerande post att anpassa sig efter i ett redan tight schema. Han skall med sina närmaste komma med ett kompensationsalternativ. Får se vad det blir. Vi vill ha ett nytt likvärdigt träd, går inte det är det pengarna som får snacka.

Har genom era tips förstått att det kan bli mer än kostsamt att såga ner andras träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.