Vad det gäller ryggåstaket så beror det lite på vilken konstruktion det är. Är det ett s.k. falskt ryggåstak (innertaklutningen är mindre än yttertaklutningen) så kan man ha nästan lika mycket isolering som med ett vanligt tak och skillnaden borde bli marginell. Med ett äkta ryggåstak så blir troligen isoleringen tunnare (kanske hälften så tjock) jämfört med vanligt tak. Exakt hur stor värmeförlusten blir kan nog bara huskonstruktören svara på. Personligen tror jag att skillnaden är försumbar.

För fönsterna kan man ganska lätt räkna ut värmeförlusten. En vanlig yttervägg har ett U-värde (värmegenomsläpplighet) på 0.18. Ett välisolerat fönster har ett U-värde på ca 1.2. Genom att räkna ut hur många kvadratmeter vägg som man byter ut till fönster kan man med U-värdena räkna ut hur mycket större värmeförlusten blir. Har inte formeln för hur man räknar ut värmeförlusten men din hustillverkare borde kunna hjälpa dig med uträkningarna.
 
JC skrev:
Minskar man isolertjockleken till hälften blir U-värdet det dubbla, alltså ca 1,8 W/m2 grad Celsius.
Är det verkligen sant? Det är ju inte enbart isoleringen som bidrar till att hålla värmen på insidan.

Vidare finns det fler saker som påverkar utsläppet av värmen. Utan ryggåstak har man kanske inga eller väldigt få köldbryggor uppåt. Med ryggåstak kan det blir fler. Jag vill nog påstå att det är betydligt svårare att räkna på värmegenomsläppet i en takkonstruktion än vägg/fönster.
 
Bob_the_builder
Hmm, ja nu känner jag naturligtvis inte till din bakgrund (du kanske är byggnadsing?), men jag tror ändå att jag vågar ifrågasätta detta. Formlen som sådan är kanske giltig i en viss punkt, men på en yta bestående av flera material måste man väl rimligen beräkna ett medelvärde där hänsyn tas inte minst till köldbryggor. Jag vet att någon av isoleringsleverantörerna har haft ett program för detta på sin sajt (inget för oss lekmän dock...)
 
Precis. Man måste räkna på hela takkonstruktionen och inte bara titta på isoleringen.
 
Det beror nog på vilken förenklad bild av verkligheten som man väljer.

Bara för att man halverar isoleringen betyder det inte att U-värdet blir dubblerat. Dock är det möjligt att det ger en tillräckligt bra approximation för kunna användas vid jämförelse av två hus som är identiska förrutom tjockleken av isoleringen.
 
Göran J skrev:
Men  :p. Vill du inte förstå GF eller vill du bara inte ha fel?
Jag förstår precis. Hann faktiskt med lite byggteknik på gymnasiet och en hel del värmelära på högskolan.

Tittar man på ett homogent material så har du helt rätt. Men ett tak är inte homogent. Bara för att du dubblar isoleringen så dubblar du inte allt annat i taket.

Nu har diskussionen kanske hamnat mer på det filosofiska planet så jag föreslår att vi lägger ner.


Vi har alla rätt :)
 
Jag föreslår att vi fortsätter att diskutera om takets värmeresistans inte kan betraktas som en impedans. Då måste vi ju bestämma om taket är en kapacitiv eller induktiv last i värmeplanet. ;)
 
Då föreslår jag att vi antar att huset är eluppvärmt med el från elnätet. Då måste väl frekvensen vara 50 Hz, he he...
 
Är denna diskussion till för att överträffa varandra? - TÖNTIGT!




































 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.