Vi har ombestämt oss. Jag hittar nämligen inget snyggt gult tegel. Associerar det tråkiga gila teglet till hyreshus.
Nu idag är det vit mexi, fortfarande gröna fönster och röda gavlar.
Någon som vet något om hållbarheten på Mexi?
 
Hållbarheten på Mexitegel gick ut någon gång i slutet på 80-talet :) Det låter fortfarande som "Hans och Greta"...
 
Behöver kanske inte vara så jätte uppriktig :'(
Undrar vad alla ni andra ska ha för fasad. Material och färger.
En väninna till mig har ett jättefint rött melerat tegel, men jag vill inte vara en härmapa. Därför måste jag hitta något annat fint.
Gillar som sagt gult, men vill inte putsa. Då återstår mexi :-/
Det blir säkert kanon 8)
 
Mexitegel? Grönt tak?puke.gif






Skoja ba! ;D

Ja just det...hållbarheten.
Mexitegel håller nog i princip hur länge som helst, men blir rätt grå och tråkig efter några år.
 
Pelle har helt rätt. Det finns inget fel i att härma och låna idéer från andra när det gäller husbygge. Bättre att ha ett vackert hus än ett unikt.

Jag är själv uppväxt i ett mexitegelhus och vet hur den ser ut efter ett tag. Eftersom utsidan av teglet är rundat och ytan är skrovlig så lägger sig smuts på den övre delen av tegelbiten. Övre delen av stenen kommer då att bli mörkare än den undre delen. Vad det gäller den fysiska/mekaniska hållbarheten så är den väl lika bra som allt annat tegel.

Visst kan det vara snyggt med en vit fasad. Dock tror jag det är bäst att välja ett material som är lätt att tvätta eller måla över för det vita blir otvivelaktigt grått med tiden.
 
Tack speciellt till general Failure som inte kräker över färgvalet ;).
Tror du att det skulle vara bättre att ha en putsad fasad. Jag vill ju slippa underhållet och ha en arbetsfri semester med familjen.
Vet fortfarande inte vad ni andra ska ha. Det var ju ok att vara en härmapa ;D
 
Jag brukar inte lägga mig i vad folk ska ha för färg på huset men jag hoppas verkligen att du, Lotta, inte ska bygga i närheten av oss.

Du kommer aldrig ifrån underhåll helt och hållet men vill du ha så lite som möjligt så är tegel nog det bästa.
Puts kan vara ett alternativ beroende på hur länge du tänkt att bo i huset. Förutom lite målning så kan man kan ju lämpa över större delen av underhållet till nästa ägare...
En annan möjlighet är att låta ett proffs göra underhållsarbetet. Tegel kostar kanske 150'-200' mer än en träfasad. En målare kan måla om huset ganska mångar gånger för de pengarna.

Härma gärna oss! Vi har tänkt att vara väldigt traditionella och ska ha rödfärgad träfasad med vita knutar och tegelrött tak.
 
Lotta, var inte så rädd för underhållet - så ofta målar man ju inte om...
Dessutom - lite fix med huset ingår ju i charmen ;)
 
Det gröna taket är också skippat, och svart är det nu, men jag hinner väl ändra mig många gånger till.
Saken är den att vi börjar gräva på tisdag. Så mannen är på grundnivå, medan jag funderar på annat.
På tal om underhållet tror jag på att göra det så enkelt för sig som möjligt. Det finns ju alltid underhåll med ett hus, så kan man underlätta det för sig, så tycker jag att man ska det. Då får man tid över till annat, som till familjen ex. Den behöver också underhållas för att må bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.