Kan man lämna virke på en tomt i utkanten av ett lungt samhälle hursomhelst eller är det att be om problem? Råspont,reglar och sånt.
Takstolar, stjäls sådana?
Isolerbalar kan man tänka är något som lätt försvinner..



Vad har ni blivit av med?

Hur undviker man stölder på bästa sätt?
 
Allt går ju att stjäla, så det är ju mycket upp till er egen bedömning.
Ligger det hela väldigt avsides, och skall lämnas obevkat under längre period..?

Samtidigt så är det svårt att låsa in allt material som behövs, och vill tjuven tillräckligt gärna in, så hjälper inga lås heller..
 
GoForIt skrev:
Allt går ju att stjäla, så det är ju mycket upp till er egen bedömning.
Ligger det hela väldigt avsides, och skall lämnas obevkat under längre period..?

Samtidigt så är det svårt att låsa in allt material som behövs, och vill tjuven tillräckligt gärna in, så hjälper inga lås heller..

Nejdå inte väldigt avsides( 3grannar inom 200m) och det ska byggas så gott som varje dag(inbillar jag mig iaf;) )
 
Vi byggde i ett lugnt område där det var 54st tomter fördelade i två etapper.

De stölder vi hört talas om är följande:

1. Närmaste grannen blev av med spishällen, dock visste ingen när den försvann mer än att den inte fanns kvar när den skulle monteras.
Lösning: Snickarna köpte en ny då de hade för vana att inte låsa dörrarna efter sig när de for hem för kvällen/helgen.

2. Grannen två hus bort blev av med golvvärmefördelaren när han gjutit grunden och innan huset rests. Slangarna kapades helt enkelt.
Lösning: Han köpte en ny eftersom det var han själv som gjort grunden, han kan dock ha fått ut den på hemförsäkringen.

3. Granne på nästa kvarter blev av med bergvärmepumpen som stod i garaget i väntan på uppackning och installation.
Lösning: De som byggde mittemot tyckte det var konstigt att en firmabil stod och lastade på grannens värmepump på kvällskvisten så han tog både regnummer och firmanamnet på bilen och kontaktade ägaren och polisen, tog dock en jäkla tid innan värmepumpen återfördes, kan också vara så att försäkringsbolaget tog dit en ny i väntan på polisutredningen.
 
Jesca_j skrev:
Vi byggde i ett lugnt område där det var 54st tomter fördelade i två etapper.

De stölder vi hört talas om är följande:

1. Närmaste grannen blev av med spishällen, dock visste ingen när den försvann mer än att den inte fanns kvar när den skulle monteras.
Lösning: Snickarna köpte en ny då de hade för vana att inte låsa dörrarna efter sig när de for hem för kvällen/helgen.

2. Grannen två hus bort blev av med golvvärmefördelaren när han gjutit grunden och innan huset rests. Slangarna kapades helt enkelt.
Lösning: Han köpte en ny eftersom det var han själv som gjort grunden, han kan dock ha fått ut den på hemförsäkringen.

3. Granne på nästa kvarter blev av med bergvärmepumpen som stod i garaget i väntan på uppackning och installation.
Lösning: De som byggde mittemot tyckte det var konstigt att en firmabil stod och lastade på grannens värmepump på kvällskvisten så han tog både regnummer och firmanamnet på bilen och kontaktade ägaren och polisen, tog dock en jäkla tid innan värmepumpen återfördes, kan också vara så att försäkringsbolaget tog dit en ny i väntan på polisutredningen.

Ja det där lät ju inte så farligt.Tack för inlägget:)
 
Vad jag har hört så har ingen granne blivit av med byggmaterial som virke, isolering, takstolar, spik och liknande utan det är lättstulna, lättsålda grejer som försvinner.
Har också hört från andra villabyggen att verktyg ofta försvinner vid inbrott/stölder på byggarbetsplatsen.
 
vi blev av med häll, micro och ugn.
 
Vitvaror och verktyg verkar vara det vanligaste som stjäls. Speciellt vid större byggen där det kan komma stora leveranser samtidigt. Sedan finns det en annan aspekt och det är skadegörelse som kan förekomma också. Kan vara av obetänksamhet ibland men lämna för säkerhets skull inte all färg ute...
 
styrman1 skrev:
vi blev av med häll, micro och ugn.
Trist. Själv så ska jag inte köpa vitvaror innan fönster och dörrar är på plats
 
Myrlejon skrev:
Vitvaror och verktyg verkar vara det vanligaste som stjäls. Speciellt vid större byggen där det kan komma stora leveranser samtidigt. Sedan finns det en annan aspekt och det är skadegörelse som kan förekomma också. Kan vara av obetänksamhet ibland men lämna för säkerhets skull inte all färg ute...
Nej, det kan ju bli väldigt kladdigt;) Tack för tipset:)
 
Var på ett bygge i sthlm förra sommaren, där hade dom för vana att låsa in allt i containrar, gipspallar som kom lyfte dom upp på 3-4:de våningen, för annars fanns det ingen garanti för att dom skulle vara kvar fast området var inhägnat. Dom hade tydligen problem med att mindre seriösa bolag kunde komma med lastbil på kvällen/natten och lasta buntvis med virke och gips. Dock så var det ett större bygge, tror att det skulle bli bortåt 30 lägenheter i 3 hus.
 
Vi har blivit av med isoleringsull.
Närmaste grannarna blev av med all björkved som väntade vid tomtgräns.
Grannarna därpå fick ett inbrott i en låst container där verktyg förvarades.

Detta på ett område med ett stort antal byggen på gång samtidigt. Nu har många flyttat in, så jag hoppas att det avskräcker några.
 
Ett par vänner blev av med alla verktyg i byggboden... (eller rättare sagt - snickaren blev av med alla verktyg.)
 
Jag lämnade massor med material, släpkärra och en del större (men inte så dyra) verktyg framme/ute och blev inte av med något. Snickarna däremot låste in sina saker noggrannt och blev mistänksamma så fort någon körde långsamt förbi, vilket händer hela tiden när man bygger i en mindre ort...

En del verkar tro att det är mindre kriminellt att stjäla bara för att grejorna inte är inlåsta... :(
 
Från mitt hus i ett nybyggt område har jag rätt bra uppsyn på vad som händer på grannnarnas tomter. Bara nu innan helgen såg jag ett par gubbar knalla iväg med ett lass friggolit plattor på kvällskvisten och dessutom en kille iförd firmakläder stå och ösa grus i en kärra klockan 20:00! Trodde väl att han skulle "smälta in". Ett tips kan ju vara att lära känna sina nya grannar lite smått under byggtiden (Tex via detta forum) och gemensamt hålla lite koll på varandras tomter om man har möjlighet. För mig är det ju rätt lätt då mitt hus är klart och man har väl hyffsat koll på vilka firmor som rör sig i området. Surt i vilket fall att att man blir av med prylarna. Det enda jag har blivit av med som jag ahr märkt är lite fågelband till taket hur man nu kan vara så snål att man tar detta...............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.