Hej,

Jag funderar på hur jag skall ladda tanken från solfångarna.
Något av dessa två alternativ (eller finns det ännu bättre sätt?):

1) Reglera varvtalet på pumpen i solkretsen så att jag får konstant temperatur ut ur solfångaren, t ex 60C.

2) Reglera varvtalet på pumpen i solkretsen så att differensen mellan in- och uttemperatur i solslingan blir t ex 10-15C.

Vilket är bäst? Alternativ 2 lär optimera energiutbytet i solslingan. Någon som har erfarenhet?

// Åke
 
Jag har varvtalsreglering på min styrning och den jobbar lite just vid uppstart på morgonen och kvällen när solen är lågt över horisonten och svag. För att resten av dagen övergå till full fart och sedan vara "där". Min pump orkar "bara" ge ca. 5,5 l/min som max genom 3+4 seriekopplade Lesol 5AR solfångare.

Tempdiffen mellan in- och utgång på acktanken varierar sedan mellan 5-25 grader beroende på hur starkt solen lyser.
 
OK, men betyder det att du kör enligt alternativ 1, dvs styr på uttemperaturen på solfångaren? Eller försöker du hålla konstant diff (även om inte pumpen orkar)?
 
Styrningen är inställd på att försöka hålla ett inställt delta T, vilket blir enligt alt. 2
 
Bäst är väl att få så hett vatten som möjligt ner från fångarna tex 80-90 grader men ej så att det kokar. Då får man bäst skiktning i tanken och man slipper 750 liter 35 gradigt (=värdelöst).

Dvs man sänker pumpens hastighet när intensiteten minskar för att öka den när solen är som hetast.

Detta är mitt eget antagande så rätta mig om jag har fel.

Jag kör min pump på lägsta av de tre (vanlig ups 25/40) men när det är riktig sommarsol kan man behöva gå upp på tvåan.

Får tempdiff på 60-70 grader när det är som bäst jag :D 100 in och 30-40 ut. Ingen aning om hur lång slingan är men den sitter i botten iaf.
 
v-g skrev:
Bäst är väl att få så hett vatten som möjligt ner från fångarna tex 80-90 grader men ej så att det kokar.
Inte nödvändigtvis. Ju högre temperatur man har vid solfångaren desto större värmeförluster får man. På sommaren kanske det inte spelar så stor roll eftersom man ändå "maxar". Men vår/höst kan det vara smartare att ligga på lite lägre temperatur. Huvudsaken är ju att man får över energin från solkretsen till tanken.
 
När solen skiner som mest behövs ju värmen som minst det är ju solvärmens största nackdel :(

Jag önskar i vart fall att få lite varmare vatten än en massa ljummet.
Hursomhelst så går min anläggning enbart efter detta: 5 grader högra på taket än botten i tanken = drift.

Förluster är ju även större i tanken med "min" metod men det jag avser är vattnets användandegrad. Har man 100 liter 45 gradigt är detta för mig "bättre" än 1000 liter 35 gradigt, detta eftersom det ena duger till dusch, disk osv medans det andra på sin höjd duger till diskvatten.

Sen när det gäller värme i kåken är solfångarna (iaf mina) helt värdelösa eftersom behovet vida överstiger möjlig kapacitet. Sen eldar jag med ved/spån ;)

Dock har jag bara en plattsolfångare inget vakum eller gasfyllda rör hur dessa fungerar har jag alltså inte rätt att uttala mig om.
 
Hej
Jag kör med 18 kvm solfångare och styr dessa med en dator som fördelar värmen på olika nivåer i tanken. Pumpen går alltid på full effekt, men eftersom energin in varierar beroende på årstid och solkraft styr en dator flera shuntar. En styr tank låg och tank hög beroende på temp på ingående varmvatten. T ex på morgonen eller vid mulet väder blir vattnet kanske inte mer än 30-50 grader och läggs då i nedre delen av tanken. När temperaturen stiger och vattnet innehåller mer värmeenergi, temperaturer på upp till 95 grader eller mer, styr shunten om till högsta delen av tanken om vattnet här är minst 5 grader svalare. Jag har alltså två solslingor i tanken. På detta sättet kan all vämre tas tillvara, även den "värdelösa" värmen som lagras och bygger nerifrån i tanken. Denna är användbar till golvvärme etc.
Eftersom jag har solfångare i två väderstreck styr datorn även en annan shunt som reglerar dessa två olika kretsar beroende på var solen står som starkast. T ex fram på eftermiddagen när solen går över mer till väst ställer shunten om mer till den västliga slingan. På så sätt laddas alltid det varmaste vattnen från rätt paneler till rätt plats i tanken.
Det riktigt heta vattnet är värdefullt för spädning till tappvarmvatten och kan användas mycket snabbt efter det att solen värmt en stund.
Alltså alltid full fart på pumpen när det värmer från solen, men hastigheten regleras ju mellan de två olika systmemen. Mitt på dagen kan öst / väst shunten jobba lite fram och tillbaka och den solfångar-slingan som stängs till lite värms också snabbare, shunten vänder tillbaka och laddar detta vattnet.

/Daco/
 
Daco skrev:
Hej
Jag kör med 18 kvm solfångare och styr dessa med en dator som fördelar värmen på olika nivåer i tanken.
Det var ju fiffigt. På så sätt främjar du ju verkligen skiktningen i tanken också. Jag kör ingen dator men nära på , en UVR1611, med vilken man kan göra rätt mycket egna anpassningar. Jag kanske också skall fundera på det där med shuntar och ladda in i olika nivåer. Tack för tipset.
 
Redigerat:
Jo det är effektivt att ladda på olika nivåer. Just nu när värme och panna är i drift så laddar jag allt som går via den nedre solslingan. Men när värme stängs av och då även pannan så är det prio på att ladda via den övre slingan (när det är möjligt) så att tankens övre del alltid är minst 68-70°.
 
Hej igen
Jag har märkt att man når de högre temperaturerna bäst om differensen inte är för stor mellan ut- och in- vattnet. Dvs att det tar längre tid att värma upp vattnet ju svalare det är. Visserligen laddar man ur mer värmeenergi i tanken men man når inte de höga temperaturerna om man inte "släpper" tillbaka lite värme till solslingan. Man får en hel del ljummet vatten men inget riktigt hett. Det är nog också nödvändligt att ha en slinga i toppen på tanken och inte bara längst ned då man annars måste värma hela tanken för att få det eftertraktade hetvattnet. Det är väldigt svårt att säga vad som är optimalt eftersom det säkerligen beror på en hel del faktorer, inte minst viktigt är nog storleken på solfångar arealen. Viktigt tror jag ocskå är att man har kort och väl isolerad rördragning mellan paneler och tank, som också gärna får vara stor. I alla fall om man har 18 kvm som jag har. Min tank är på 1800 liter och är inte fördelad på flera tankar utan enbart en för att gynna skiktningen. Pumpens hastighet skall nog styras efter solpanelernas storlek. Eftersom detta är första året jag kör med solfångare har jag inte testat alla inställningar ännu, men jag har märkt att shuntarna gärna får jobba lite "långsamt", detta går att justera i datorn, för att vattnet skall nå de höga temperaturerna. Växlar man för fort mellan öst / väst "hänger" inte systemet med riktigt. Men det är ju inte alla som kör två väderstreck heller..

/Daco/
 
intressant Daco!
jag planerar för att ha sol från både sydöst och sydväst.
Sydöst på 38 gradigt tak ca 50-60 rör, ca 15 meter från acken och sydväst 30 rör på en carportfasad bara några meter från acktank.
Vad är det för typ av datorstyrning du kör med? Hemmabygge?
Hur gör man annars installationen om man vill ha det som jag tänkt dvs solfångare i två väderstreck. Låter komplicerat om man måste separera deras inladdning.
 
Du behöver inte separera deras laddning, däremot styra den individuellt. Exempelvis använder du separata cirkulationspumpar till de olika fälten men kopplar dem till samma slinga/slingor i tanken.

Många solfångarstyrningar klarar dubbla solfångargrupper. För det mesta inte den billigaste från leverantören men går man upp ett eller två steg så finns det ett antal att använda. Dessa kostar från strax under två tusen kronor vilket inte kan anses vara särskilt dyrt i förhållande till resten av investeringen.

Behöver du ytterligare styrmöjligheter är dator ett alternativ, eller som Åke L skriver UVR1611.

Jag använder själv den styrningen pga av dess många möjligheter
 
sjönära skrev:
Hur gör man annars installationen om man vill ha det som jag tänkt dvs solfångare i två väderstreck.
Bifogar ett exempel som följde med UVR1611. Denna styrningen tillhör de "dyrare", ca 425 Euro, men har som sagt väldigt många möjligheter där nedanstående exempel är en.
 
  • SOLMIXER.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tack åke!
inväntar offert fr lokalt företag som är vana solinstallatörer.
Kanske bättre ta en sådan firma hellre än anlita ngn som inte är så haj.
Tyvärr blir ju priset troligen högre pga intelli-heat dyrare än sfinx men det kanske man får ta om grejerna ska funka. vad tror ni?
Med sfinx 90 rör (30 tkr) och acktank 750 l (20 tkr) + elpatron (2 tkr) och styrutrustning (5 tkr) + rör (4 tkr) + ställningar (2 tkr) får man nog hosta upp 63 tkr - bidrag 7,5 = 55 tkr. Installation kostar kanske uppåt en veckas rörmokare om han är ovan för 20 tkr = 75 tkr.
Intelliheat-offerten skulle jag tro blir dyrare (att döma av priser på deras hemsida) men med bara 72 rör.
Ngn som har en aning om skillnaden mellan intelli-heat och sfinx grejer i praktiken? Kvalitet osv. SPs tester vet jag ju att sfinx vinner - se helt färska siffror:
http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf
Enl SP får man ut 4000 kwh/år av 72 rör intelliheat men 5500 kwh med 90 sfinxrör. Skillnaden på 1500 mindre energi vill man ju inte betala mer för.
Isåfall kanske man ska sätta dit 96 intelliheatrör för att få lika mkt som för 90 sfinxrör men betala ytterligare 13 tkr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.