Vi har planerat att installera en IVT C7 med bergvärme till vårt hus. Nu har vi hittat ett badkar på 200 liter och blivit tveksamma om vi kommer att ha tillräckligt med tappvarmvatten.

C7 har en inbyggd varmvattenberedare på 165 liter och en "Högsta utgående värmebärartemperatur" på 55 grader.

Vi har fått två förslag på hur vi kan öka varmvattnet från värmepumpen, utan att använda elpatronen.

1. Byt C7 mot den nyligen introducerade modellen HT C7. Denna ska enligt IVT ge 20% ökad volym tappvarmvatten. I de tekniska faktabladet är de enda skillnader jag kan se att C7 är "Kolv" kompressor och HT C7 är "Scroll" kompressor, C7 har 55 grader högsta temperatur och HT C7 har 60 grader högsta temperatur. Konstigt nog är varmvattenberedaren på HT modellen 5 liter mindre...dvs 160 liter.
Denna uppgradering skulle kosta 6000:-

2. Behåll C7 men installera en separat 100 liters varmvattenberedare. (Tvättstugan i huset är redan knökad och vi kan inte installera större vvberedare än så här om vi inte antingen flyttar väggar och minskar köket eller flyttar ut någon annan maskin)
Vi har inte fått pris på detta alternativ ännu, förutom att det definitivt kommer att bli dyrare än 6000:-

Är det någon som har en C7 eller HT C7 installerad? Hur klarar ni er med varmvatten?
Alternativ 2 kan vi genomföra senare (så länge vi ser till att det finns rör dragna för vvberedaren) så den stora frågan är väl om det är värt 6000 kronor för 5 grader varmare vatten samt scroll istället för kolv kompressor?

Tacksam för alla åsikter och erfarenheter.

Berit
 
Har en IVT G-line C7 som enda vv-källa. Fungerar utmärkt - har aldrig tagit slut so far... Har inget badkar iofs men vi är 3-5 personer som duschar på morgonen bl a.
 
HT modellen använder gasen R134a och kan därmed gå lite högre i temperatur än den "vanliga" som använder R407c.

Modellen med R407c har bättre verkningsgrad när det börjar bli kallt i borrhålet eller marken med den med R134a kan ge högre utgående temp.
 
Erfarenheter från bekanta med 165liter 55gradigt vatten säger att det funkar att bada en gång, men att man får fundera lite på vad man gör straxt efter att man tappat upp vattnet. Duscha funkar hyggligt men det går inte att tappa ett kar med vatten till i närtid. Det funkar mao, men full flexibilitet har man inte. Kanske gör 20% till att du har tillräcklig marginal för Ert behov.

Det ska inte behöva kosta 6kSEK att lägga till en liten elvb? Beredaren kostar inte mer än 3000SEK och den extra installationskostnaden kan inte vara många hundralappar.

Huruvida du har en scroll eller kolv komp i pumpen tycker jag du skall strunta i. Det har ingen praktiskt betydelse.
 
MathiasS skrev:
Huruvida du har en scroll eller kolv komp i pumpen tycker jag du skall strunta i. Det har ingen praktiskt betydelse.
Det enda är väl att scrollen bullrar lite mindre än kolvkompressorn vilket har betydelse bara om pumpen står nära ett sovrum.
 
BoD skrev:
Det enda är väl att scrollen bullrar lite mindre än kolvkompressorn vilket har betydelse bara om pumpen står nära ett sovrum.
Har du med egna öron hört att den ena är tystare än den andra? Jag har trots efterforskningar inte lyckats hitta någon som hör skillnad.
 
Trust no one.
 
När vi fick våran offert så blev vi rekommenderade att ha 2 extra VV-beredare... en på 300/160L och en spetsberedare på 200L, vårat badkar rymmer 580L.

Dumt att ha för liten VV-beredare...man vill ju inte fylla karet, bada och sen behöva vänta 1 timme innan man han duscha av sig....
 
Hehe...har ni räknat på hur mycket 40gradigt vatten ni får ut av den installationen? 300l 55gradigt + 200l 75gradigt. Det blir en hel del det.... :D
 
MathiasS skrev:
Hehe...har ni räknat på hur mycket 40gradigt vatten ni får ut av den installationen? 300l 55gradigt + 200l 75gradigt. Det blir en hel del det.... :D

Ja, men som sagt...jag har ju ett badkar på 580L att fylla upp, och sen kanske man vill ta en dusch också....
 
Vad skulle c7:an kosta?
 
Hej och tack för alla svar.

Vi ska träffa vår hussäljare, snickaren och vvs snubben (som också ska göra bergvärmeinstallationen) den 26:e.

Jag har inte offerten med mig men jag ska kika ikväll. Vi fick offert från ett företag och har sedan bytt för att låta VVS snubben som ändå jobbar på huset göra värmeinstallationen också. Offert nummer två är "samma som offert 1".

Har läst tidigare trådar om kolv resp. scroll och inte blivit övertygad. Låter dock som att det kunde vara värt de extra 6000 att uppgradera till HT modellen. Vi behöver nog också ta en allvarlig funderare på om vi kan kasta ut någonting från klädvården för att få plats med mera varmvatten.

/Berit
 
Har du funderat på att t.ex köra E7 + separat VV beredare? Dels är pumpskåpet lite lägre än C7 och du kan fritt välja volym på beredaren.

Det kräver ju dock lite mer golvyta så om det är trångt redan kanske det inte är en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.