Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig ang funderingar kring tjärpapper och giftiga ämnen. Vi bor nämligen i ett nybyggt flerfamiljshus där man lagt tjärpapper på taket precis nedan vårt sovrumsfönster. Lukten av tjärpapper går in genom fönstret och det känns ju sådär miljövänligt när man ligger och sover. Särskilt när solen står på så känner man lukten. Vet någon om detta är giftigt? Taket är väldigt nära fönstret.

MVH Undrande småbarnsmamma
 
Hej !inte en aning ? Jag vet bara att pappen, missfärgar zink rännor.Något e de i pappen,men om det är skadligt ,vet jag inte.Vi bytte pappen på ett hus förra sommaren, som va byggt på 30 -talet.Pappen bestod av kreosot,vi fick brännskador,slängde oss i vattnet,fick uppsöka läkare.Vid varm väderlek utsöndras en gas från denna papp.
 
Här var det ju nylagd papp det var frågan om och pappen nuförtiden innehåller knappast kreosot. Däremot bitumen så visst har den en svag doft av asfalt. Men är du säker på att det är själva pappen du känner lukt av? De kan ju ha klistrat den och kallasfalt, asfaltsklister o dyl innehåller lösningsmedel. Det är väl inte så nyttigt men försvinner när klistret härdat. Å andra sidan, att det luktar mer när solen ligger på tyder på att det är själva pappen som känns av.
 
Tack för de svaren. Ja, något gammalt papper är det inte frågan om. Ja, klistret borde ju vara härdat vid det här laget antar jag eftersom det taket legat där i vad jag tror i allafall ett halvår. Så det borde ju vara så att solen utlöser denna lukt och eftersom taket är lagt en meter nedan fönstret så går det ju mer upp genom fönstret antar jag än om man har taket ovanför sig. Man kan fortfarande undra om det är helt hälsosamt så om ni eller någon vet ytterligare är jag tacksam för fler inlägg.
 
Takläggarna går ju i det dag efter dag, år efter år så man får ju hoppas takpapp inte är farligt. Och även dom som lägger vägar går ju i asfaltstank hela tiden. Och det luktar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.