Ska sätta upp panel i taket men har fastnat i vilken riktning jag ska sätta. Längs med rummet eller med ljusinsläppet, ELLER som i samma riktning som dom andra rummen. Blir det längs med rummet blir det i samma riktning som dom andra rummen. Blir det i ljusinsläppets riktning blir det åt andra hållet vilket kanske är "rätt" men det stör mej. Känns som att helt spontant ska alla tak va i samma riktning. Jag har beslutsångest som ni märker. Golvet kan jag inte ta hänsyn till då det ej är lagt.
 
Jag tycker , och har gjort, som du och satt allt tak och alla golv åt samma håll.
Tycker det stör om golv/tak går åt olika håll i olika rum...

Med andra ord: Sätt takpanelen åt samma håll i alla rum.
 
TACK! Hade nog stört mej hejdlöst om inte riktningen är samma i alla rum : :D
 
Hos oss är det lite huller om buller - stör ingen.

kolla även det parktiska - ofta behöver den ena riktningen ett extra lager läkt = jobbigt + sänker taket 2cm.
 
A
Vi gjorde (dvs sambon) bort oss och började på fel sida av rummet. Taket är snyggare om man är inne i rummet och kollar ut än när man kommer in i rummet, men det kanske har att göra med att taket är målat också?
 
Jag röstar också för samma riktning i alla rum!

/Elin
 
En sak jag tycker är viktigt är att golvet och taket går åt samma håll.
 
Vi satte panelen i samma riktning som dom andra rummen-som också har golvet i den riktningen(i dom andra rummen). Ljusinsläppet är olika. Vi är nöjda! :)
 
I vårt gamla hus från 1906 så ligger det pärlspontade taket längst med rummet alltså inte med ljusinsläppet. Lika så golvet går i den riktningen. Så ifall det e ett gammalt hus du bor i så kan man ju titta efter det. Jag har alltid lärt mej att man ska följa ljusinsläppet, men skulle ja va i din sits skulle ja göra som restrerande av huset.
 
I vårt hus (1929) ligger alla golv och all takspont åt samma håll, i husets längdriktning. Tycker nog det blir snyggast så.

Men det beror ju också på åt vilket håll du tänker lägga golvet. Det är viktigare att golv och tak är åt samma håll än att det stämmer med de andra rummen.
 
Hm... har aldrig tänkt på att kanske golv och tak borde gå åt samma håll. Så har vi inte just nu, men nu är taket rätt slätt nu också. Kanske blir synligare när man ska sätta v-spont i taket... hm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.