di98mase skrev:
En annan detalj jag läst är att fasaden ska vara "med den ohyvlade sidan utåt" betyder det att det finns en rätt sida och en fel sida? Jag vill påminna mig att de flesta träfasader ser hyvlade ut när jag tittar på dem (iaf på håll). Finns det någon kombination som inte är bra tex hyvlat med slamfärg, eller ohyvlat med oljefärg typ??
Ska du måla med slamfärg MÅSTE du måla på ohyvlat. Annars fäster inte färgen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Ohyvlad är ju den lite skrovligare ytan. Det är väl allt som oftast en hyvlad som är "blank" och en ohyvlad som man målar på.

Vore jag er hade jag målat och inte gått och funderat i oro en hel vinter.
Och som någon sa, ändträet måste ni olja ändå.

4000 är ju inga egentligen pengar i sammanhanget. Kan ni inte dra ihop lite släkt och vänner en helg, så pruta på fabriksmålningen eller be dom speca upp kostnaden för att få en förklaring till det dyra priset.
Köper ni ett helt hus borde dom ju kunna vara schyssta.
 
di98mase skrev:
Det här är verkligen inte lätt, man kan bara konstatera att det finns synpunkter som anser att det är obra att låta huset stå omålat över vintern men det finns också synpunkter som säger motsatta.
Är du osäker, fråga någon som har en järnvitriolbehandlad fasad. Järnvitriol skyddar inte, så om deras panel kan sitta kvar år efter år, så klarar sig även en helt obehandlad panel. Jag skulle inte oroa mig ett dugg över en fasad som står obehandlad en vinter.
 
Hej igen,

nu har jag hört mig för med ett antal av Jönköpings målare:
samtliga säger att jag kan låta fasden vara men att jag då måste tvätta fasaden rejält ev till o med stålborsta den på våren innan jag målar.

Vår husleverantör vill inte låta oss måla i fabrik vilket har lett till att vi kommer välja bort lite av de tillval vi gjort för att finansera en grundstrykning hos tillverkaren.

Alltså, trista pengar men känns som alternativet är värre (tvätta mycket noggrant ev borsta osv)
 
di98mase skrev:
Hej igen,

nu har jag hört mig för med ett antal av Jönköpings målare:
samtliga säger att jag kan låta fasden vara men att jag då måste tvätta fasaden rejält ev till o med stålborsta den på våren innan jag målar.

Vår husleverantör vill inte låta oss måla i fabrik vilket har lett till att vi kommer välja bort lite av de tillval vi gjort för att finansera en grundstrykning hos tillverkaren.

Alltså, trista pengar men känns som alternativet är värre (tvätta mycket noggrant ev borsta osv)
Men se då också till att fabriken grundar med något du kan stryka slamfärgen på sedan. Deras "vanliga" grund/skyddsfärg funkar normalt inte. Kolla på faluvapen.se så finns lite mer att läsa.

Om du fortfarande är osäker på vad du ska göra kan du ju även ringa Gysinge centrum för byggnadsvård, gysinge.nu.
 
Vad är problemet!? Om du ska måla med riktig slamfärg kan fasaden stå obehandlad och grundmåla den inte med något överhuvudtaget, möjligtvis olja ändträ. Det är alltså en fördel för den här färgtypen om fasaden stått obehandlad, varit utsatt för väder och vind ett tag...
 
problemet är att trä som allt annat bryts ner av UV strålning. 14 dagar efter att man satt ut träet börjar nedbrytningen. Innan man kan måla måste den nedbrutna ytan rengöras dvs fram med stålborste och borsta bort "smutsen" innan färgen kan appliceras. Till detta kommer att damm från alla byggarbetslplatser dammar ner fasaden ytterligare samt att när man målar en redan uppspikad fasad kommer obehandlat trä synas i takt med att träet rör på sig vilket det alltid gör. alltså kommer "vita" streck synas som måste målas över...orkar man stålborsta/tvätta hela fasaden på våren?
 
Jag målade vår hall i somras då den stått omålad från november. Den hade lite svartmögel, framförallt vid takfoten. Jag tog bort det värsta och målade sedan.

En reflektion jag gör är att dina målare inte känner till slamfärgens egenskaper. Även om trät rest sig efter en vinter så binder slamfärgen sådant. Man målar ju inte sällan stockfasader som stått omålade i många, många år, och ingen skulle nog reflektera över att stålborsta dem?
Och den flyter ut tillräckligt för att tränga in under sprickor och läkt. Inga ränder således. Jag tycker att de åsikter du har fått passar bra ihop med oljefärger, men inte slamfärg.
 
Tack för dina synpunkter. Jag har ringt till 4 av de "bästa" färgbutikerna och samtliga är ense om att man minst måste tvätta noggrantpå våren. En av dessa tyckte definitivt stålborste. Alla poängterade att slamfärg ska spädas 20-30% vid första strykningen. Min slutsats=målare oberoende av "märke" säger samma sak.

Vår husleverantör ringde sedan till "deras" färgtillverkare och fick då samma svar som ovan. De ville också påtala att om man bygger nytt i ett område med mycket "damm i luften" vilket det är där vi bygger (bilen blir dammig på nolltid) så blir vikten av en tvätt ännu mer betydande.
Alltså, man kan låta fasade stå omålad men man ska vara medveten om att minst tvätt är nödvändig på våren!

Till detta kommer att man har ett hus som ser ofärdigt ut. Plus att tillverkaren målar plankorna på alla sidor innan montering om det kan vara värt något.
 
Inte alla fyra sidorna va?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.