Hej
Jag har byggt ett helt nytt hus i lösvirke.
När vi var klara så kom vi på att vi hade glömt tillluft till huset. Vad ska vi göra??
Från luft har vi i badrum via en pax fläkt och så har vi köksfläkten.
Huset är på 260kvm tvåplans 9rum och kök.

Har varit och kollat om man bara kan sätta in fönsterventiler i alla rum men jag blir inte klok alla man frågar säger olika.

Räker det med bardrumsfläckt och köksfläkt som frånluft ???

Snälla hjälp mig=)

Mvh Hemma snickare.
 
Friskluftventiler i väggarna är ju enkelt att montera.

http://www.fresh.se/

På deras sida kan du läsa om ventilation.

Man brukar dimensionera ventilationssystemet så man byter all inomhusluft varannan timma. Ditt hus borde rymma ca 624 m3 luft om ni har 2,4 i takhöjd. Det betyder att du ska suga ut 312 m3 luft varje timme. En köksfläkt klarar ju detta enkelt om du har den på hela tiden (vilket inte är så kul). En PAX fläkt kan ju suga mycket olika beroende på modell, men kanske ca 90-100 m3/h är vanligt.

Idag är det ju vanligast att man vill ha någon form av återvinning på frånluften vilket du inte får med varken köksfläkt eller PAX. Jag vet inte riktigt hur du fått bygglov för ditt hus utan en riktig ventilation med återvinning. För att klara energikraven är ju detta nästan ofrånkomligt. För att få färdigställandeintyg av byggnadsnämnden bruekr de också kräva intyg att ventilationen är injusterad och godkänd.

Ta hem någon duktig ventilationfirma som kan komma med förslag. Ditt fall blir ju väldigt speciellt och lite komplext om man inte byggt ventilationen rätt dimensionerad från början. Det brukar också hänga ihop med värmeanläggningen.
 
Tack för det .
Jag köpte huset stomrest av ett par som skildesig.
Jag hade en vvs firma för allt vvs dragningar har en bervärmepump med radiatorer på övervåningen och golvärme i platan på nedervåningen.
Elektriker firma har dragit all el i huset.
Sedan har jag och kompisar färdigställt det mesta i huset .

Jag kommer åt att sätta en frånluftsfläkt på övervåningen då jag har fullhöjd i vardagsrummet och ändast 2,40 i sovrum ,har stor kallvind på båda sidorna av vardagsrummet. skulle de funka om man sedan satte fönsterventiler i alla fönster både uppe och nere? Eller måste frånluften gå enda ner till nedervåningen?

Mvh Hemma snickare
 
Ok, då förstår jag.

Det bästa är om du kan få in frånluftsdon och kanaler från dina "smutsiga" utrymmen, kök, badrum, wc, tvättstuga samt eventuell klädkammare. Klarar du inte att få till det kan du ha en form av självdrag förstärkt med tex PAX fläktar i badrum, wc och tvättstuga. Det viktiga är att ventilera bort fukten från dessa utrymmen.

Fönsterventiler kan du ha på övervåningen där du har radiatorer. På bottenplan med golvvärme i betongbjälklag är det inte rekomenderat med fönsterventlier. Du kommer uppleva att det blir kallras från fönster och det förstärks med ventiler i fönstren. På bottenvåningen föreslår jag att du gör hål för friskluftsventiler enligt anvisningarna från tex Fresh. Jag använde själv TL-F ventilen som är särskilt anpassad till golvvärme så man ska få så lite obehag som möjligt av kallras på vintern.

Du kan väl läsa lite mer om ventilationslösningarna på Fresh hemsida. Som jag ser det så är det enklaste och billigaste att göra en förstärkt självdragsventilation och friskluftsventiler/fönsterventiler i de "rena" rummen.

Energikalkylerna bör du klara utan återvinning om du har en bra bergvärmeanläggning. Du måste ändå ha en bra ventilation både för din egen och familjs skull som för husets och myndigheternas krav.

Lycka till!
 
Redigerat:
Jag skulle definitivt kontakta en VVS-konsultfirma som får projektera en lösning som sedan kan handlas upp.

En otillräcklig ventilation kommer högst sannolikt att leda till fukt- och mögelproblem över tiden och då förstör du värdet på huset rejält. Det över tiden "billigaste" (minst dyra) är att omgående se till att du får ett lämpligt och tillräckligt system för luftväxling i huset.

Som en start bör du som tidigare nämnts kolla upp bygglov, kvalitetshandlingar m.m. från byggprocessen. Hur var ventilationen tänkt från början, är en bra utgångspunkt.
 
Tack för era svar.
Har varit i kontakt med luftkontroll ang hjälp med ventilationen.

Fortsätt gärna att ge mig tips.


Mvh Hemma snickare
 
Snailman
för att få börja bygga en villa så måste man väl normalt lämna in en ventilationsritning till byggsamrådet senast?

Så kolla med kommunen, de borde ha en ventilationsritning tycker jag, det är krav att luften ska bytas 2 ggr i timmen i huset och det ska väl mätas/ställas in av en ventilationstekniker och protokollet ska in till kommunen ett antal månader efter bygget är färdigt (har jag för mig)
 
Redigerat:
tack!
Jag vet inte ska kolla .

Fråga till dom andra som svarat på mina frågor.

Behöver jag frånlutsdon i badrum då jag har en paxfläckt som är fuktstyrd?

Mvh Hemma snickare
 
Det beror lite på övriga förutsättningar och vad som är långsiktigt lämpligt. Är det så att ventilationslösningen innebär ett centralt frånluftsaggregat så kan det vara ide att skippa paxfläkten i badrummet och koppla det på frånluften. Beror lite på hur huset ser ut och systemet kommer att vara konstruerat.
 
Snailman skrev:
det är krav att luften ska bytas 2 ggr i timmen i huset
Jag tror du menar varannan timme.
 
Snailman
Det var nåt med 2 i iallafall:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.