ojojoj, låter som vi kan spara mycket pengar har fri tillgång till traktorgrävare och ÄLSKAR att jämföra priser.
det handlar ju inte om ett eller två tusen....

hur räknar man ut hur mycket betong som behövs?
hur tjock platta brukar man gjuta, där vi bor nu är den ca 10cm tjock. normalt???
 
Det finns bygglovsritningar på www.thermisol.se.
Här finns även plocklista med mängdning av allt som behövs till platta på mark
 
Det här med kostnaden för en platta är väl lite som att diskutera hur långt ett snöre är? Själv skall vi förhoppningsvis snart gjuta en platta med golvvärme på c:a 140 kvm, ursprungspris var drygt 300000 kr (inkl fyllning mm, tyvärr mycket schaktjobb). Priset har just gått upp c:a 200000 pga pålning. Vi hade en misstanke redan innan men det gör det inte roligare! Vi slapp i alla fall sprängning!
 
Hej,

Från vår leverantör fick vi ca 380 000. för platta på 200 kvm.
Då ingår:
200mm isolering (120 kr/kvm för 100mm extra).
Allt arbete 0,5 m under platta och 3m runt. (dränering stenkista etc.)
Dike för va/el till gata 15m.
Golvvärme och all vvs
El i platta.

Rimligt?? Vi kommer ta in flera offerter så vi får väl se.

/Matias
 
Har precis (igår) gjutit min garageplatta med kantstöd och kan verkligen rekommendera kantstöd pga. det va mycket enkelt att sätta ut, lätta att hantera och gick snabbt (välj Finjas INTE Jackon)
Det som förvånade mig var att armeringen är verkligen SVINDYR!
Jag hamnade på någonstans runt 45' för 58kvm då är det uppbyggt på följande vis.
Kross 0-90 + 16-32 + 0-10 på toppen som jag ställde kantstöden på.
Dränering runtom hela plattan, 200mm cellplast/isolering, armerat, och sen i med betongen.
Hade fundering på att lägga ner vattenburet på samma gång, drog dock iväg ganska kraftigt när jag skulle ha en relativt lång kullvert till detta, så det valdes bort.
 
F
Är det Finjas sockelelement du menar? Dom kan ju knappast jämföras med ett cellplastelement. Vad är det för fel på Jackon?
 
I dag är det väl knappast många leverantörer av cellplast som är urkassa med standarden verkar vara ganska jämn. Det som ev skilljer "lite" är väl lambdavärden på olika leverantörers cellplast,
Som att jämföra Biltema som konkurent av bildelar etc..:)
 
fsn skrev:
Är det Finjas sockelelement du menar? Dom kan ju knappast jämföras med ett cellplastelement. Vad är det för fel på Jackon?
Innan jag säger allt för mycket, det är inget fel på jackon men jag själv tyckte att finja var lite bättre

Jag fick båda delarna ( Jackon och Finjas kantstöd/L-element )

1. Finja är att deras skarvplåtar som man slår ihop elementen med var BETYDLIGT bättre och följer med i köpet. Jackons skarvplåtar tyckte jag att man kunde jämföra med hårnålar och de måste man plocka separat....

2. Skarven som är mellan sidan (som man ser när grunden är klar ) och cellplasten (som ligger mot backen) är skör. Råkar man stöta emot eller att det guppar ordentligt på vägen hem kan limmningen släppa.

3. Finnishen på Finjas stöd tycker jag personligen var snäppet vassare.
 
F
Andreas_Jeanette skrev:
Innan jag säger allt för mycket, det är inget fel på jackon men jag själv tyckte att finja var lite bättre

Jag fick båda delarna ( Jackon och Finjas kantstöd/L-element )

1. Finja är att deras skarvplåtar som man slår ihop elementen med var BETYDLIGT bättre och följer med i köpet. Jackons skarvplåtar tyckte jag att man kunde jämföra med hårnålar och de måste man plocka separat....

2. Skarven som är mellan sidan (som man ser när grunden är klar ) och cellplasten (som ligger mot backen) är skör. Råkar man stöta emot eller att det guppar ordentligt på vägen hem kan limmningen släppa.

3. Finnishen på Finjas stöd tycker jag personligen var snäppet vassare.

Kan nog stämma det du skriver. Har hört många som klagat på att limmet släpper mellan botten och sidan på Jackon om man slarvar lite med motfyllningen. Jag valde att köpa från Cellplastdirekt.se av kostnadsskäl och dom kanelementen var i ett stycke utan limmad kant. Tror att Sundolit är av liknade konstruktion.
 
Vår grund är väl strax över 133m2 (bya kommer pinsamt nog inte ihåg xtra marginalen för grunden) och får betala 290.000:- för grunden.. Då ingår:

Grundläggning i två etage, höjdskillnad 17cm
Dorocel 400mm med 300mm isolering
Golvvärme, thermotech
Schaktning, avtäckning (av berget)
132ton kross, sand, makadam under grund

Det är nog inte billigt, men jag var så himla hispig för att bli lurad när det gäller markarbetet så vi gick efter pålitliga rekommendationer... Så här långt verkar de göra bra jobb enligt egen kontroll och vår KA säger samma sak. De är dessutom bra att samarbeta med (vi murar garage och jordkällare samtidigt som de jobbar så det är viktigt). De är snabba och flexibla (ändringar, små jobb). En sak som jag var väldigt orolig över var sprängkostnaden (vi bygger intill berg). Uppskattningen var att det behövdes mkt sprängning men de ringde redan efter avtäckning och sa att det blir nog inte så mkt... när sprängningen var klar så blev det bara en tredjedel av vad vi räknat med, jippi! Kan nog rekommendera dem (i sthlm-trakt)men avvaktar till grunden är besiktigad.
 
vad kul att så många vill berätta om deras "plattor"...
 
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg blev vår platta dyrare än planerat pga pålning. Självklart inser man att pålningen i sig ger en merkostnad, men även annat påverkas. Armeringen ska nu skapa en platta på pålar i stället för en platta på mark. Skillnaden är en faktor 7, dvs det är sju gånger mer armering i plattan plus att plattan nu blir 15 cm i stället för 10 cm. Kanske kan vara bra att veta för olyckssystrar och bröder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.