ThomasLindgren skrev:
När det är våtrum ja.
"Reglerna tillämpas även för golv i toaletter och för golv i tvättstugor samt för golv i
utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum), där tätskiktdras upp min. 50mm på
vägg."
 
ACME skrev:
"Reglerna tillämpas även för golv i toaletter och för golv i tvättstugor samt för golv i
utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum), där tätskiktdras upp min. 50mm på
vägg."
Jepp, men fortfarande så får du ha vad du vill i väggarna eftersom det inte är våtrum. Så fullt tillåtet med kartonggips bakom såväl matta som kakel på en toalett.
 
Jag ser att åtminstonde jag har byggt fel.
I mitt rum där jag har varmvattenberedaren är det gjuten platta med en brunn, gipsväggar, klinker.
Så långt allt väl.

Men felet är att nått tätskikt inte finns på golvet.

Antar att jag inte är ensam om att missat det, tycker man ser alla möjliga lösningar på undanstopade vvb. Vindar, garderober, under trapen i hallen mm mm.
 
ThomasLindgren skrev:
Jepp, men fortfarande så får du ha vad du vill i väggarna eftersom det inte är våtrum. Så fullt tillåtet med kartonggips bakom såväl matta som kakel på en toalett.
Mina inlägg i tråden har aldrig handlat om gipsen. Jag påpekade att ditt påstående om att uppvik på våtisoleringen inte skulle vara ett krav är felaktigt.
 
Storån skrev:
Jag ser att åtminstonde jag har byggt fel.
I mitt rum där jag har varmvattenberedaren är det gjuten platta med en brunn, gipsväggar, klinker.
Så långt allt väl.

Men felet är att nått tätskikt inte finns på golvet.

Antar att jag inte är ensam om att missat det, tycker man ser alla möjliga lösningar på undanstopade vvb. Vindar, garderober, under trapen i hallen mm mm.
Kravet på tätskikt på toalett, under vvb etc är väl iofs inte speciellt gammalt, och inga krav finns för att bygga om, om man ändå inte tänkt renovera.
 
ACME skrev:
Mina inlägg i tråden har aldrig handlat om gipsen. Jag påpekade att ditt påstående om att uppvik på våtisoleringen inte skulle vara ett krav är felaktigt.
Någon annan citerade något som såg ut som branschreglerna, och där stod det "bör vikas upp på vägg", så jag tog för givet att det var sant.
 
Måste få slänga in en följdfråga i den här tråden... Vad bestämmer att ett utrymme räknas som våtrum, är det duschen eller golvbrunnen? Jag har en mycket liten toalett som ska renoveras nån gång under överskådlig tid (utan handfat till o med, det var annan standard förr), och jag funderar på en vägghängd toastol med en golvbrunn under (lättstädat med småbarn). Måste man ha tätskikt på väggarna, eller får man ha kartonggips och väv på väggarna och plastmatta (tätskikt) endast på golvet?
 
"Som våtrum betraktas ett utrymme där golv- och väggytor helt eller delvis kan utsättas för vattenspolning, vattenspill eller kan utsättas för läckande vatten. Reglerna omfattar även golv i utrymmen som normalt inte betraktas som våtrum. Sådana kan vara toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare."

Så nej du behöver inte ha tätskikt på väggarna och du kan ha kartonggips.
 
Jag har en toalett på övervåningen som sprack i vattenbehållaren och medföljande vattenskada. Just nu är är det torkning som sker, innan taket under toaletten blir uppsatt. Sen skall det byggas. Det är en toalett med handfat, ingen golvbrunn.
Så jag kollar upp regler och hittade denna tråd.

Fann även citatet nedan i BKR's regler

ThomasLindgren skrev:
"Som våtrum betraktas ett utrymme där golv- och väggytor helt eller delvis kan utsättas för vattenspolning, vattenspill eller kan utsättas för läckande vatten. Reglerna omfattar även golv i utrymmen som normalt inte betraktas som våtrum. Sådana kan vara toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare."

Så nej du behöver inte ha tätskikt på väggarna och du kan ha kartonggips.
Himla konstigt skrivet måste jag säga, speciellt "..eller kan utsättas för läckande vatten..". Mao så är nästan hela huset våtutrymme då en rejäl vattenläcka kan göra huset till swimmingpool :)
Nåväl, skall inte fastna i detaljer för mycket.

Men har tolkat BKR's regler att man skall ha min 50 mm tätskikt på vägg (var även citerat i tråden) men du säger att det inte behövs?!

Har 22 golvspån och 600 mm c/c. Har följande tänk på golvet...

1. Klinker
2. Fästmassa
3. Tätskikt
4. 10 mm glasfiberarmerat flyspackel inkl. värmeslingor
5 Primer
6. Golvgips (12 mm? )
7. 22 mm Golvspån

Tillräckligt eller overkill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.