Hej!
Har en braskassett sitter i vardagsrummet i den befintliga murstocken. Hittade ett stort rör vid golvet bakom en hylla som står bredvid med en kanalfläkt i mitten. Röret går in i väggen ut ur huset, sitter ett galler utanför huset, den andra änden från fläkten går in i murstocken precis vid braskaminen. Vad är de till för? Strömkabeln till fläkten är inte inkopplad, strömkabeln är kopplad till något som ser ut som en dimmer som sitter på väggen, sen hänger de en lös sladd från den som man ska koppla på ström. Den förra ägaren sa att de var ägaren innan honom som byggde något där, men struntade visst i de när han sen satte in bergvärme. Frågan är om någon vet om jag har anvädning för de där? Använder braskasseten ganska ofta, så om de är något som förbättrar ventilationen så kanske den borde kopplas in?
tacksam för svar!
 
Jag har lite svårt och förstå vad du skriver nu men som jag förstått så tror jag bara det är "tilluft" till braskassetten? som då är reglerbar med dimmer....
 
okej, ska de vara bra med tilluft till braskaminen?
 
Du får absolut inte trycka in luft med en fläkt in i braskaminen. Då kommer giftig rök ut i rummet och resten kan du räkna ut själv.
Däremot tror jag att det är någon form av friskluft som ska värmas upp av braskaminen. Du får undersöka hur luften går efter fläkten.
 
Luften går in under braskaminen, ska tydligen skapa ett undertryck så att braskamin sprider värmen bättre åt alla håll
 
"övertryck" menar du nog.Om det är någe till fläkt är nog risken att det även blir övertryck i hela kåken . Inge bra.De fläktar som används till braskaminer använder endast rumsluft för att förbättra cirkulationen runt kaminen.Friskluftsintaget kan du ha kvar men låt den inte vara ansluten till fläkten utan låt den blandas med rumsluften av egen kraft.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.