Vid anläggningsarbetena på vår tomt hittades idag mer lera än önsvärt. Därav följande frågor:

Är det någon som har ett ungefärligt pris på vad en geoteknisk undersökning kostar?
Är det någon som kan rekommendera en firma i södra Stockholm/Södertörn?
Om man behöver påla, kommer detta att påverka grundkonstruktionen (platta på mark) mycket och därmed kostnaderna?

Tacksam för lite fakta som motvikt till mina egna kval!
 
Beror helt på hur mycket man måste gräva/borra, samt vilka undersökningar som ev. har gjorts i närheten och som är tillgängliga.

Jag har använt Ramböll geoteknik i min yrkesutövning. Vet inte om de arbetar åt privatpersoner, och de är förmodligen inte billigast.

Nu är jag inte helt säker. Men om pålning behövs tror jag inte man kommer undan att modifiera konstruktionen i plattan. I normalfallet skall den ju "flyta" ovanpå, men vid pålning krävs att konstruktionens vikt fördelas ner på pålarna, dvs ett färre antal punkter.

Men det låter högst osannolikt att man skall behöva påla för en normalvilla. Jag bor på den leråker som kallas uppsalaslätten och vad jag vet är det inte ofta man pålar för ett småhus. Brukar räcka med att göra en källarvåning för att få tillräcklig "flytkraft" i huset.
 
Vad jag vet så kostar det inte så mkt med en sådan undersökning ca 3-5000:- en pålning för åkermark för en 150:- grundplatta skulle kosta ca 60.000:- med allt jobb etc..

Varierar säker i priser beroende av vilken firma man alitar,samt vilken kommun man tillhör.:rolleyes:
 
Problemet verkar inte vara leran i sig utan att det är mer lera under en del av den tänkta plattan vilket skulle kunna innebära att det finns risk för sättningar.
 
I
Jo då. villapålningar är väldig vanligt förekommande. Och priset varierar inte så mycke var man bor utan mer på hur långt ner till fast mark det är. Samt hur många pålar konstruktören ritar in i din platta. DEt går sen åt mer armering och mer betong. Klammers för alla rör så det blir en hel del dyrare om du ska påla.
 
Där ser man, jag har aldrig hört om villapålning tidigare. Det är alltså nere hos er i västra götaland? Under vilka markförhållanden?

Den vanligaste lösningen i uppsalatrakten verkar vara källarvåning, och därmed flytta ner huset till jämnviktsdjup.
 
Att påla är väl ganska vanligt på gamla sjöbottnar?
Dagiset de byggde på andra sidan gatan från mig sjönk 15 cm i ena hörnet, så de fick lyfta bort allt, påla och lyfta tillbaka. Nu var det iof s.k. "paviljonger" och jag var inte imponerad av markarbetet.

Jag har framtida planer på ett garage på samma sorts mark (kanske 40-50 m2). Går pålning loss på 40-50.000 då, eller vad kan man förvänta sig?
 
Jah, nu har jag fått priset på att påla grunden. Etableringskostnaden är 35000 kr inkl moms och generalentreprenörens 10%. Till detta kommer en kostnad på 825 kr per meter rör. Pålningen sker alltså med foderrör som borras fast i berggrunden och betongfylls. Summa sumarum hamnar vi nog i intervallet 150000 till 200000 kr. Surt men uppenbarligen nödvändigt!
 
I
Ingvald skrev:
Jah, nu har jag fått priset på att påla grunden. Etableringskostnaden är 35000 kr inkl moms och generalentreprenörens 10%. Till detta kommer en kostnad på 825 kr per meter rör. Pålningen sker alltså med foderrör som borras fast i berggrunden och betongfylls. Summa sumarum hamnar vi nog i intervallet 150000 till 200000 kr. Surt men uppenbarligen nödvändigt!
Herregud!
Är det ett höghus du ska bygga?
En Villapålning etableras för 15 000:- Från gbg
Villapålarna slås med bergssko (260:-/st inkl topphatt) till berget för 265:-/meter (dagens pris)(plus moms)
Av vad jag kan utläsa av dina priser så har du ca: 200m påle totalt
Vilket skulle innebära en pålningskostnad av 70 000 till 80 000 plus moms dvs 90 000 till 100 000.
Hundratusen är inte fy skam att spara!!
Hoppas att du inte har borrat ännu!!
 
frjo7205 skrev:
Den vanligaste lösningen i uppsalatrakten verkar vara källarvåning, och därmed flytta ner huset till jämnviktsdjup.
intressant! Kan man tillämpa lösningen med jämnviktsdjup på all pålningskrävande mark? Man kan kanske kunna få en källare för dom 200 tkr i stället för en pålad platta? Då får man ju mer hus för dom pengarna , tycker jag.
gaia
 
gaia skrev:
intressant! Kan man tillämpa lösningen med jämnviktsdjup på all pålningskrävande mark? Man kan kanske kunna få en källare för dom 200 tkr i stället för en pålad platta? Då får man ju mer hus för dom pengarna , tycker jag.
gaia
Tveksamt.
Ett villkor är att leran är lika fast och lika djup överallt, annars blir det ojämna sättningar.
Sättningsrisken är STOR.
Men allt beror på leran. Hållfasthet, vattenhalt mm

Kräver nog en geoteknisk undersökning.
 
Vi har pålat. Det gick åt 1000 lpm för oss (25 m ner till berg).
Cirkapris inkl.moms per löpmeter blev 330:-. Detta var enbart pris för pålning.
 
  • DSC_0087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora företag som Ramböll arbetar bara åt firmor eftersom konsultförsäkringen inte täcker privatpersoner. Men om räkningen kan skickas till byggfirman (eller vilken annan firma som helst) så är det OK.
Borrade pålar används bara när det är absolut nödvändigt, t.ex om friktionsjorden ovanför leran är extremt stenig, eller om pålarna måste kunna ta drag eller om marken är korrosiv eller om plattan har extrema krav på pålarnas placering. Fråga din entreprenör varför dom föreslog det?
 
Kontakta Pålplintar i Södertälje ,har nog en billigare lösning/jobb åt dig.
 
Efter diverse turer kommer nu pålningen att påbörjas i övermorgon. Till slut blir det Pålplintar i Nykvarn som gör jobbet. Kostnaden blir betydligt mer human och slutar antagligen på något mellan 65' och 80'.

Tyvärr tillkommer kostnader för geoteknikkonsulten som åkte från Bromma till Muskö och där konstaterade att vi har lera och behöver påla!!! Vi hade inget val eftersom konstruktören krävde detta "underlag" för att pålantal, belastningsberäkningar, konstruktion av plattan mm. Till totalkostnaden kommer också en avsevärt mycket dyrare platta. Totalt sett en fördyring av bygget på minst 200'. Det är bara att gilla läget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.