Såg en liknande tråd, men tyckte det var bättre att skapa en egen.
Så här är det:
Vi planerar en utbyggnad till nästa år, och kommer att göra det mesta själv.
Behöver givetvis viss hjälp av rörmokare, elektriker osv.
Men som med alla delar kan man göra vissa saker själv!
Min fråga till er som kan är:
Hur mycket av nyinstallationen FÅR jag göra? Min tanke är att jag kanske kan dra rören, fästa apparatdosor. Och låta elektrikern dra trådarna, koppla i skåpet, koppla uttag, brytare osv.
Det här handlar såklart om pengar, budgeten är inte så stor, och arbete kostar.
Det jag sett (är målare) ute på bygge är att rördragning står för en hyfsad del av den totala tiden, och har jag bara schemat över dragningen kan det väl inte göra något om jag drar rören. Självklart fullt synligt, ingen gips eller isoleringen över, utan hela rörinstallationen ska kunna besiktigas av elektrikern innan han börjar.
Tänker jag rätt?
 
du får inte göra ett dugg mer än att montera i apparaterna och vägguttagen i dosorna.. men vet du hur och varför det ska göras på ett visst sätt, så kör på!
i slutänden är det ju du själv som ansvarar över dina egna kopplingar så brinner det ner har du ju ingen annan än dig själv att skylla, istället för att lägga ansvar på nån stackars elkille som bara kopplade in några trådar..
 
Du får faktiskt inte ens koppla in nått, man får bara byta mot befintlig utan behörighet. Tipset är att du pratar med den elektriker som sen ska göra resten och hör vad denne är beredd att acceptera
 
Nu var det inte tal om att koppla något själv alls, bara dra VP/Flexrör fram till dosorna/skåpet, helt öppet för inspektion, inte dra någon tråd, inte koppla alls. Hade inte tänkt röra en tråd själv överhuvudtaget, vilket jag tycker framgick av mitt inlägg...?
 
Jo, vi fattade ditt inlägg, men att dra el-rören i ett hus räknas också som elinstallationsarbete.
 
Givetvis förstår jag att det räknas som installationsarbete, men i.o.m att rören i så fall kommer sitta helt öppet för berörd elektriker att besikta torde det inte vara något STÖRRE problem?


electrocuted skrev:
du får inte göra ett dugg mer än att montera i apparaterna och vägguttagen i dosorna.. men vet du hur och varför det ska göras på ett visst sätt, så kör på!
i slutänden är det ju du själv som ansvarar över dina egna kopplingar så brinner det ner har du ju ingen annan än dig själv att skylla, istället för att lägga ansvar på nån stackars elkille som bara kopplade in några trådar..
Du läste inte inlägget särskilt noga? Det står tydligt att jag inte ska koppla något alls själv...endast lägga rören ifall elektrikern godkänner det. Jag ska inte dra någon tråd alls.
 
Om du vill hjälpa elektrikern och slippa bryta mot föreskrifterna kan du ju alltid hjälpa till med utmätning för dosor och håltagning för slang.
 
Frågan gällde vad du FÅR göra, du FÅR inte lägga rören heller oavsett om elektrikern godkänner att du gör det.

Däremot så är det ganska vanligt att både hempulare och snickare lägger en del rör, med elektrikerns goda minne, fast det är fortfarande olagligt.

Om du ger dig in på något sådant så se till att cleara det med din elektriker i förväg, ta en timma (mot betalning) med honom på plats, gå igenom vad som skall göras, få information.

Om du är ute efter att spara pengar så kan det vara en god tanke att diskutera med elektrikern om att du själv köper allt material, du sparar 50-90% på att köpa själv på internet. Men säkra då med elekrikern vilka fabrikat han rekomenderar och håll dig till dem, köp inte "skräp". Ofta begär elektrikern högre timpeng om han inte får sälja material, och du får räkna med att hans garantiåtagande blir begränsat.

Det där med materialinköp bör du begränsa till sådant där du själv kan bedömma vad och hur mycket som skall köpas in. Det är lite magstarkt att be elektrikern "mängda" åt dig, och sedan köpa någonannanstans.
 
Och electrocutedhar fel när han skriver att du får montera apparater och uttag i dosorna. Du får som några redan sagt inte göra nått, men om du FÖRST tar kontakt med den elektriker som du senare tänkt anlita är jag övertygad om att ni tillsammans kan hitta nån väg att gå.
 
_bystrom_ skrev:
Givetvis förstår jag att det räknas som installationsarbete, men i.o.m att rören i så fall kommer sitta helt öppet för berörd elektriker att besikta torde det inte vara något STÖRRE problem?




Du läste inte inlägget särskilt noga? Det står tydligt att jag inte ska koppla något alls själv...endast lägga rören ifall elektrikern godkänner det. Jag ska inte dra någon tråd alls.
Exakt, du frågade vad du får göra själv och fick svar därefter, men som sagt, det är upp till din elektriker hur mycket han vill bryta mot lagen.
 
Skitenkelt. Du bygger nytt (bygger ut) och det är nyinstallation och enligt ellagen så du får inte göra ett jäv.. sk... själv utan elbehörighet! :D

Nu går det ibland att diskutera med elektrikern och komma överens om en arbetsfördelning men det är egentligen inte heller tillåtet men det verkar som om man ibland brukar se mellan fingrarna i det avseendet. :rolleyes:

Det andra dokumentet som snaggletooth länkar till beskriver rätt bra vad som är tillåtet att göra själv.

Så svaret på frågan 'vad får jag göra själv' en gång till: Inte ett smack utom att betala räkningen från elektrikern. :D
 
Redigerat:
fått hjälp o varit på jobb där "man själv lagt rör o dragit kabel" o usch.
tyvär verkar de inte vara så enkelt som folk tror....

låt elisen göra allt så vet du att de inte brinner ner
eller skaddar någon. en skaddad kabbel eller knäckt rör me tråd i
kan orsaka skit långt långt fram i tiden. o just detta en elis kan o ve hur göra
för at undvika och fuska till på rätt sätt...
 
Lite OT i tråden.

Ni som är pålästa på föreskrifterna, hur är det med elrör i mark? Krävs det behörighet för att lägga rör?
Behövs det behörighet när man förlägger ringledare, gräver ner kopplingsbrunnar och ansluter jordlinor från armering till ringledare?
Detta är jobb som markenterprenören ofta utför på byggen.
 
Nyckelmossen skrev:
Lite OT i tråden.

Ni som är pålästa på föreskrifterna, hur är det med elrör i mark? Krävs det behörighet för att lägga rör?
Behövs det behörighet när man förlägger ringledare, ansluter jordlinor från armering till ringledare?
Detta är jobb som markenterprenören ofta utför på byggen.
Detta är också behörighetskrävande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.