Hej!

Råkade köra på en stor sten idag med min gräsklippare.

Följden blev att kniven böjde sig rejält.
Tänkte först att den kanske går att böja tillbaka, men om den inte blir riktigt bra tillbaka-böjd blir det säkert otrevliga vibrationer i motorn som leder till slitage. Så det är bara till att demontera och köpa ny kniv.

Men nu till den riktiga tabben.
Jag har för mig att gräsklipparna enbart får vinklas åt ena sidan för oljans skull.

Tyvärr vinklar jag den åt den andra sidan med luftfiltret nedåt.

Upptäcker att det sipprar olja från luftfiltret då jag demonterat kniven.
Suck....inte min dag.

Luftfiltret är ordentligt vått av olja.

När jag torkat tort det mesta synliga så startar den inte igen.
Gissar att det är olja i förgasaren nu.

Så nu är frågan om det enda som står till buds är att plocka isär hela maskinen och göra rent?

Tacksam för tips.

Mvh
Fredrik
 
Börja med att skruva ur tändstiftet och dra runt motorn. Du ser på tändstiftet om det är blött. Då får du torka av det. Tror inte du skall behöva plocka isär hela härligheten.
 
Jag har lyckats göra samma sak.

Det har kommit olja från motorn in i förgasaren. Skruva loss förgasaren och montera isär det. I mitt fall var det membranet och luftfiltret som var fullt av olja.

Var försiktig så att du inte pajar membranet.

Efter total rengöring fick jag igång klipparen. Men den blårök olja ett bra tag.
 
Tusen tack för tipsen!

jag återkommer då jag hunnit testa!

Åter igen tusen tack!

/Fredrik
 
Hej!

Tusen tack för hjälpen!

Testade idag och nu funkar den, utan luftfilter.

Luftfiltret blev ordentligt igensatt, men det är ju enkelt och billigt att byta.

Mvh
Fredrik
 
Oftast räcker det att gräsklkipparen står en dag eller 2...

Men glöm föralltivärden inte att kolla oljenivån efter detta!
 
Tackar!

Precis, ja oljenivån var bara på 1/3 av stickan nu!

Mvh
Fredrik
 
Beror lite på vilken gräsklippare du har...

Sitter det ett skumgummifilter så kan du tvätta av det med avfettning o sen bara vattenkran o torka ordentligt.

Nästa gång...tändstift upp när du vinklar gräsklipparen. Det finns tyvärr alla varianter på åt vilket håll det är...
 
ops..dubbelpost.
 
freetime skrev:
Beror lite på vilken gräsklippare du har...

Sitter det ett skumgummifilter så kan du tvätta av det med avfettning o sen bara vattenkran o torka ordentligt.

Nästa gång...tändstift upp när du vinklar gräsklipparen. Det finns tyvärr alla varianter på åt vilket håll det är...
Avfettning är väl att ta i, det är ju inget fel på YES :)
 
Yes tar riktigt bra så det kan man för det mesta ersätta avfettning med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.