Hejsan.
Jag har precis börjat undersöka prisläget på färg och har pratat med en försäljare på ett byggvaruhus (Woody).
Han säger att Cuprinols Fasadfärg ärtappad från samma kranar som Tinova VX.
Nordsjö (som tillverkar båda färgerna) har beslutat att Tinova bara ska säljas via 'färgaffärer' och Cuprinolen via 'byggvaruhus'.
Eftersom Tinovan kostar 1399:-/10 liter och Cuprinolen 1095:-/10 liter är det ju ett lätt val om det stämmer.

Vet någon försäljaren har rätt ?

mvh
/Håkan
 
Jag stack iväg och köpte en provburk av varje och har provmålat en del av väggen. Dels med Tinova VX och dels med Cuprinol Fasadfärg och jag kan då inte se någon som helt skillnad. Innehållsförteckningen är ju också exakt lika så det fick bli Cuprinol.
90 liter röd samt 10 liter vitt gick på 10.900 :-

Synd att inte själva målningen ingår i det priset ....


 
:D Tack, hakan_975!! :D
Mycket intressant information med produkttest i realtid. >:( Nu ska färghandlaren klämmas åt! ;D
 
Apex skrev:
Ert hus. Ert val. Men jag säger ni chansar.

Lycka till!
Apex, vad rekommenderar du att man använder för färgtyp och fabrikat?? :)

MVH//Christina.
 
Apex skrev:
Men förutatt att det inte ställs några extrema krav på färgen så är det dom 'moderna' systemen som står sig bäst.
Oljegrund + Akrylat (Alkrylat/Alkyd).
Du menar alltså att man även under tex. Tinova VX, bör grunda med en oljegrund, istället för att, som tillverkaren rekommenderar, enbart måla två varv med VX'en, har jag uppfattat dig rätt då.............??

MVH//Christina.
 
Borde vara omöjligt för en färg att både tränga djupt in i underlaget(små molekyler) och samtidigt ge en tjock färgfilm(stora molekyler).
Personligen så tror jag inte på Tinova VX där man helt enkelt!! rationaliserat bort en behandling och byggt in den i färdigstrykningen..
Tror inte det finns några genvägar till ett bra resultat.
grundolja-oljegrundfärg-2ggr färdigmålning är enligt mitt tycke och erfarenhet det enda riktiga.
Jag chansar då inte iallafall på mitt hus som jag betalt mycket pengar för och vill att det skall hålla många år till....
 
Apex skrev:
Ja.
VARNING!!!!! Följ INTE rådet att grunda med lacknaftaburen oljegrund före en vattenburen fasadgärg av den nya oljefärgstypen. Använd det system som fabrikanten tagit fram och laborera inte med egna lösningar. Sedan kan man ge rådet att kolla in Caparols vattenburna oljetäcklasyr. Samma kvalitet som de som nämnts tidigare men till ett ännu bättre pris!
 
Michailoff skrev:
VARNING!!!!!  Följ INTE rådet att grunda med lacknaftaburen oljegrund före en vattenburen fasadgärg av den nya oljefärgstypen. Använd det system som fabrikanten tagit fram och laborera inte med egna lösningar.
Tack Michailoff :), du kommer som en räddande ängel ibland (även om det är allt för sällan numera ;))

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Tack Michailoff :), du kommer som en räddande ängel ibland (även om det är allt för sällan numera ;))

MVH//Christina.
Tack Christina! Blir inte så tätt mellan besöken, jag har liksaom "högsäsong" nu på jobbet. ;D
 
Apex skrev:
Och fortfarande så har en emulgerad alkyd större molekyl storlek än en som är löst i lacknafta.  
Därav sämre inträngning.
Var har du belägg för att molekylstorleken har något med lösningsmedelt att göra ? Detta verkar vara ett påstående taget ur luften.....

???
 
fasadgurun skrev:
var inne på andra forum och ser hur många det är som är i polen och kollar priser.

kolla in:

[länk]

där finns goa priser......

:surprised:
Kanonbra med prislistan!

Beckers Fasadakrylat för runt 600sek för 10liter är ju inte så dumt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.