Tyckte faktiskt inte att den visuella finishen var top notch, men det var däremot funktionen och ergonomin. Lite tjockare grepp (större diameter) än Makita BDF440, något som passar mina labbar bättre. Attans, ännu ett argument för att tulla på hushållskassan =)
 
Läste det här i det nya katalogen från Festool:

"Skruvdragarna i den nya T+3-serien fungerar allra bäst i kombination med
moderna litiumjonbatterier. Men det går även att använda alla NiCd- eller
NiMH-batterier i serierna TDK och C 12. Festool tänker nämligen alltid i
system!"

Kolla här: http://www.festool.se/images/sweden/PDF/T12+3_T15+3.pdf

Sida 7
 
Sen står det så här i specifikationerna:

Tekniska data T 12+3
Batterispänning
Li-jon 10,8v
NiMH 12 V


Tekniska data T 15+3
Batterispänning
Li-jon 14,4v
NiMH 15,6v/

Betyder det ,att det är en 10,8v och en 14,4v skruvdragare, om man kör med lithium-ion???
 
screamin-daemon skrev:
Betyder det ,att det är en 10,8v och en 14,4v skruvdragare, om man kör med lithium-ion???
Precis så har jag också förstått det.
 
possetivt:
Hastighets justeringen lätt åtkomlig som ger bra kontroll maskinen känns robust o hållbar o man vågar lägga lite tyngt på den utan o va rädd att den faller sönder^^

batterierna håller fint och är snabb laddade.

festools vanliga chuck system.
skaffar man extralådan med borrar o bits så behöver man alldrig ta med sig 2 skruvdragare för borr+skruvande

plats för 4 bits på maskinen festools underbara chuck system och




negativt:
finner bara 2 nackdelar med maskinen.
när batterierna sinar har den samma ljud som när den stannar o tuggar för styrke inställningen. <- väldigt irriterande om man skruvar hus i betong på snabb varv, då får man sänka varvtalet o maskinen tar nån sekund innan den börjar försöka igen.

och ja priset, bör tillägga att utan bits lådan som ibland medföljer skulle jag långt ifrån uppskatta denna maskinen så mycket. borr fästena för easyfix chucken gör jobbet så mycket lättare. så köp den inte om du inte hittar ett erbjudande på båda 2 samtidigt.

maskinen jag saknar mest från förra jobbet =(
 
Någon som hört något om C12 kommer Litiumbatteri?

Börjar bli dags att köpa nya batterier till min C12 och ett litiunbatter skulle smaka mumma...
 
Jo jag har dom nya dragarna.De är mycket distinkta och bra.Man märker vilken kvalitet man får när man kan smyga i skruvarna på lågt varvtal och med bibehållen styrka.Det är stor skillnad mot föregångarna (som ändå var mycket bra).
Det som känns lite ovant är att när batteriet är slut så piper det till lite och då finns där inte ett varv till övers .Den blir sten död.
Men det är väl det nya med litium batterier har jag förstått.
 
ikeahantverkaren skrev:
Jo jag har dom nya dragarna.De är mycket distinkta och bra.Man märker vilken kvalitet man får när man kan smyga i skruvarna på lågt varvtal och med bibehållen styrka.Det är stor skillnad mot föregångarna (som ändå var mycket bra).
Det som känns lite ovant är att när batteriet är slut så piper det till lite och då finns där inte ett varv till övers .Den blir sten död.
Men det är väl det nya med litium batterier har jag förstått.
Tycker du att den är mycket starkare än C12an på låga varv? Jag tycker att det är en av de stora styrkorna med C12an och den borstlösa motorn - att maskinen går att krypköra med massor av kraft - men är de nya ännu bättre blir man såklart sugen...
 
Jag har inte kört c12an så jag kan inte svara men jämför man med föregångaren till T 12+3 var skillnaden klart märkbar.
Eftersom skruvdragaren sitter i min hand i 4 av 8 timmar per dag så är det inget snack.
Jag skall ha det bästa.

(även om festool nu även fått kontroll av min hjärnbark så finns det fragment kvar av hjärnan som är villig att prova andra märken men utan att övertyga låter jag festool styra vidare)
 
Redigerat:
tycker prestandamässigt att inget direkt skiljer maskinerna åt. Märker ingen skillnad vid låga varvtal med endera maskin.
Dock har jag förjävla svårt att vänja mig vid greppet då man har jobbat med c12:surprised:rna i snart 3 år.
Är faktiskt lite irreterad på batteristorleken då jag tycker att dom är onödigt otympliga.

Pipet är ju från ec-tec motorn och fungerar likadant på c12 och t serien. Ett pip sen är batteriet i princip tvärdött.
 
gifen skrev:
tycker prestandamässigt att inget direkt skiljer maskinerna åt. Märker ingen skillnad vid låga varvtal med endera maskin.
Dock har jag förjävla svårt att vänja mig vid greppet då man har jobbat med c12:surprised:rna i snart 3 år.
Är faktiskt lite irreterad på batteristorleken då jag tycker att dom är onödigt otympliga.

Pipet är ju från ec-tec motorn och fungerar likadant på c12 och t serien. Ett pip sen är batteriet i princip tvärdött.
Det var ju märkligt.Jag var lyrisk första veckan just pga skillnaden.
 
ikeahantverkaren skrev:
Det var ju märkligt.Jag var lyrisk första veckan just pga skillnaden.
Men om jag förstod dig rätt så körde du inte C12an innan? Såvitt jag förstår så har inte C12an och de gamla T-modellerna samma motor?
 
Nej det är kolborstar på TDK:n. Ingen höjdarmotor direkt. Ber om ursäkt, fick för mig att du körde c12 innan..
Mina c12:surprised:r tjuter då och lever rövare så fort batteriet är dött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.