Jag funderar på att köpa en nedtagen kakelugn som sedan ska muras upp i vårt torp. Det finns en murstock där med ett fundament in mot köket och där har vi satt in en vedspis. I rummet intill på andra sidan murstocken så tänke jag att kakelugnen skulle stå. Vad krävs det för fundament där då för att den ska stå säkert? Ibland tänker jag att det kanske är ett hopplöst projekt, men en kakelugn har jag svårt att motstå. Eg. har jag inte tillräckligt med pipor i skorstenen men jag funderar på att utnyttja den ventilationskanal som finns i den för kakelugnen. Vad tror ni, är det bara att skrinlägga planerna?
 
Har det inte funnits en eldstad i rummet tidigare?
 
Nä, bara i köket hade det funnits en vedspis. Och sedan ifjol finns det en där igen.....
Men kakelugn, det lockar mig, men jag hoppas på lite glada tillrop så kanske man kan komma till skott.... Eller så att ngn sänker planerna så att man kn tänka på ngt annat....
 
Bara en vedspis? Hur stort är torpet och hur gammalt? Min tanke är att det ofta finns någon form av fundament i ett gammalt hus. Men visst borde det gå bra att sätta in en kakelugn oavsett!

Köp helst en kakelugn som du plockar ner själv eller köp av kakelugnsmakare. Kontaktar du en kakelugnsmakare så kan han/hon avgöra vilket fundament som krävs.
 
Huset är inte stort, ca 5 * 7 m + ett påbyggt trapphus. Första våningen är av timmer och sedan är det sågspånsfyllda väggar upptill. På övre plan finns det en rund kamin (Ebbes Bruk Huskvarna) och tro det eller ej men de värmer upp båda rummen uppe åtminstone ner till minus 20 grader. Iofs är inte själva luftmängden så stor då det är snedtak i rummen. Kakelugnen som vi kanske köper är nerplockad så bara det är ett vågspel, men santidigt söker man ju lite utmaningar här i livet så varför inte? Du har rätt i att en kakelugnsmakare borde ha svaret ang fundament, men vad tror ni om att utnyttja 3:e pipan som eg är en ventilationskanal?
 
Ja, en ventilationskanal i en murstock har väl ofta samma dimension som en kanal för eldstad? Våra 8 pipor i huset från 1911 är i alla fall samma dimension.
 
spocks_beard skrev:
Ja, en ventilationskanal i en murstock har väl ofta samma dimension som en kanal för eldstad? Våra 8 pipor i huset från 1911 är i alla fall samma dimension.
Det är inte alls säkert att de håller samma mått. Det gör det t.ex. inte hos mig. Men att kontrollera hur stor kanalen är torde nog vara något av det enklaste i ett dylikt projekt (gå upp på taket och mät!). Sen beror det lite på hur kanalen ligger till i förhållande till annat, dels andra rökkanaler, dels brännbart material. Har man riktigt otur har man murat i trä i delar av murstocken och då naturligtvis i de som "ändå" bara var ventilation.
 
Visst är det härligt med en kakelugn, de ger så härlig värme, men kolla upp med en sotare först om det är möjligt överhuvudtaget. Vi hade funderingar på att sätta in en vedspis i vår sommarstuga i befintlig skorsten. Vi tog dit sotaren och han dömde ut den totalt men han gick igenom varför och förklarade vad som var problemen bl a brännbart material väldigt nära kanalen mm så vi skrinlade de planerna då vi hade varit tvungna att mura upp en ny skorsten. Så mitt råd är att kolla med sotaren först så kan han tala om vad som eventuellt behöver göras.
 
Men låt dig inte skrämmas innan du stött på problem. En kakelugn är något av det finaste man kan ha som värmekälla i ett rum/hus tycker jag. Lite besviken är jag på de tokiga ägarna före mig som tagit ut en äkta fin kakelugn och ersatt denna med en halvmodern kopia (Cronspisen).

Här ser du exempel på vilken area som normalt behövs för rökkanalens storlek.
http://www.haningesot.a.se/Tips_och_rad/rokkanaler1.html
 
Vi slog till och köpte en begagnad nermonterad kakelugn. Känns som en intressant utmaning att bygga upp den igen. Jag har tittat på Valters kakelugnssidor, där får man inspiration! Efter att ha studerat lite så förstår man att en kakelugn ska man börja elda lite försiktigt då den stått kall så egentligen är det nog inte rätt för oss som kommer till ett utkylt torp och snabbt vill ha värme. Då framstår en järnkamin som mycket bättre alternativ. Ja, kakelugen får väl "ligga till sig" så får man se vad man kan ha för nytta av den om man inte säljer den vidare men då får man ju inte vara med om uppbyggnaden.....
 
Det var inte helt ovanligt att man eldade i en kamin som kopplades till kakelugnen. Det var en "modernisering" man ibland gjorde just för att få den snabba strålningsvärmen från kaminen och sen värmelagringen från kakelugnen. Man kunde dessutom då elda med stenkol vilket man inte gör i en kakelugn.
Kanske ett alternativ?
 
Kakelugn med fläkt ger värme snabbt. Fundamentet kan du mura av lecablock på ett stabilt underlag (gräv ur 30cm ,fyll med grus, gjut en 5cm kaka och stapla).

Enklare med kamin då du slipper fundament, men en kakelugn är något extra :)
 
Aha, här pushas (stavas det så?) det på att den inköpta kakelugnen sak användas ändå på ngt sätt. Intressant! Docka en annan uppvärmningskälla, vi har ju spisen i köket, kanske skulle man med ett fiffigt system med spjäll först leda vedspisens rök direkt upp genom skorstenen och sedan när man fått den varm och fått fint drag stänga till och leda röken genom kakelugnen och kunna värma upp kammaren?
Kakelugn med fläkt, hur skulle en sådan konstruktion se ut? Nu får vi väl bannor när vi är inne på custom i byggnadsvårdstråden ;)
 
det där låter inte som att det är genomförbart om man vill ha en godkänd sotning... Däremot kan en fläkt som blåser runt den uppvärmda luften i rummet vara bra. Kolla in de moderna braskaminerna som finns // Micke
 
Kurtivan skrev:
Aha, här pushas (stavas det så?) det på att den inköpta kakelugnen sak användas ändå på ngt sätt. Intressant! Docka en annan uppvärmningskälla, vi har ju spisen i köket, kanske skulle man med ett fiffigt system med spjäll först leda vedspisens rök direkt upp genom skorstenen och sedan när man fått den varm och fått fint drag stänga till och leda röken genom kakelugnen och kunna värma upp kammaren?
Kakelugn med fläkt, hur skulle en sådan konstruktion se ut? Nu får vi väl bannor när vi är inne på custom i byggnadsvårdstråden ;)
Jo nog går det, låter lite väl krångligt, men visst, det blir ju en variant av den "förbättrade" kakelugnen med kamin tillsatt. :) Det beror nog mycket på hur ni eldar, om ni eldar mkt i köksspisen alltså. Annars är nog kakelugnens traditionella användningssätt ett bra alternativ, eller en modifierad version med kanaler parallellt med rökkanalen, kanske till och med en fläkt kopplad till den kanalen. Själv tycker jag iofs att det låter för mycket med en fläkt igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.