Hur hade ni lagt klinkers i detta utrymme enligt bilden...hur börjar jag?...första gången jag ska lägga klinkers!

Till höger går en rak vägg hela vägen men andra sidan så är det lite småutrymmen som går in. Måste man mäta upp alla plattor som ska kapas innan? För annars står man där och kapar under tiden och då kanske massan torkar??
 
  • Bild110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skär plattorna vartefter du lägger. Du blandar lagom portioner fix (så mycket du hinner lägga inom specad tid), då är det ingen panik.

Mät nogrannt och planera läggningen. Du vill helst ha så få småbitar som möjligt. Det är alltså bättre med en dryg halv platta vid varje vägg än tex en 1cm bit vid ena väggen.

Du kan börja lägga var som helst på golvet, snörslå en linje att lägga efter. Men det är såklart enklast att börja vid en vägg om det passar med hela plattor där.

Glöm inte att prima golvet!!
 
Jag tackar för svaret. Och så till frågan om primern. Klinkers hade jag tänkt köpa på biltema. Men hur är primern som biltema har? Eller är det att rekommendera att köpa maxits md16??
 
Knappast nåt fel på Biltemas primer heller. Är det inte våtrum så är det ju inte så superväldans noga heller.
 
Inte för att vara mopsig på nåt sätt, Men har du frågor på hur man lägger upp ett mönster och inte har lagt plattor innan så är Biltemas produkter perfekta för dig.
 
Hur man lägger är lite svårt att säga men försök lägga en linje med hela plattor över en så lång bit som möjligt.

Sen gör du klart de plattor du skall lägga där det är lite knixigt. Inte alls dumt att provlägga så mycket som möjligt innan du blandar fixet.

Jag gjorde 5 kg åt gången och det var lagom tyckte jag. Då lade jag 20x20 plattor men ytan var inte lättlagd precis som din.

Satte även på vägg så jag varvade lite överallt för att göra det mesta av fixet. Ett uppvik är tex. perfekt att göra åt det sista fixet med.
 
Jag tackar för svaren..:)
 
En sista fråga angående primern. Är primern från biltema igenomsläpplig så fukten kan vandra mellan fogarna. För om den inte skulle vara det så skulle man väl egenligen skippa primer?
 
nu har jag i alla fall lagt primern...heheh. Kan lova att jag köpte lite väl mycket primer. Den var ju inte så tjock direkt. Köpte en 5 liters dunk till ca 8 m2....:S
 
...såhär nästan 3 år efter tråden skapades. Så här blev resultatet. Jag är i alla fall nöjd för att vara första gången. :)
 
  • Bild087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt
 
tack så mycket. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.