Bob_the_builder skrev:
Jo, men jämför man inte vad den rörliga räntan på kreditivet är (vid slutdatum) med bottenlåneräntan samma datum så blir det ju meningslöst. Jag har svårt att se motiven för att erbjuda bättre villkor på en löpande kredit än på ett hypotekslån, men det kanske är något jag inte fattar?
Ibland erbjuder banken en ovanligt låg byggkreditivränta, mot att man förbinder sig att ta lån i banken när man gör om kreditivet till ett vanligt bolån. Det banken förlorar på byggkreditivet (som ända till slutet av bygget är lägre än slutlånet) under en begränsad tid, tar de igen på att ha vunnit en vinst-givande kund på lång sikt.
 
maggan9 skrev:
Faktiskt tittade jag igenom gamla papper från tiden med räntekreditivet, och när vi gjorde första lyftet i januari 2006 betalade vi en ränta på 2,9% på byggnadskreditivet.. Jag tror faktiskt inte att den rörliga räntan var så låg vid det tillfället. Eller?
SBABs listränta bottnade i december 2005 på 2.44%. Jag minns att jag hade 2.1% rörlig ränta hos swedbank ett tag där i krokarna, och att det (när reporäntan låg på 1.5%) gick att få strax under 2% rörlig ränta.
 
Okej då hade jag fel om att kreditivet var flera %högre änn villalånet.har nämligen hört folk som skyndar sej me huset å "flyttar in på pappret"innan huset är riktigt klart bara för att få bort byggkreditivet å binda lånen och på så sätt sänka boendekostnaden. Men de kanske var ännu fler år sen.

Dom flesta verkar va överens om att vi bör byta bank och jag håller med JBa att jag å tjejen ska läsa på lite mer innan vi går hem från banken:)

Mvh Danne
 
hej
ni verkar vara överens om att vi borde byta bank.
Sen kan jag hålla me JBa om att vi borde vara mer pålästa å fråga mer änn vi gör:)
 
s60 skrev:
hej
ni verkar vara överens om att vi borde byta bank.
Sen kan jag hålla me JBa om att vi borde vara mer pålästa å fråga mer änn vi gör:)
Ja om det är något under byggprocessen du kommer lära dig är att lära dig en massa. ;) Så har det iaf varit för mig och just nu är det mindre skoj saker kring dränering och fuktskador i ett ännu ej klart hus som finns högst på min agenda.

Lycka till med banken! / Jocke
 
Har man ett byggnadskreditiv så är det alltid rörlig ränta och när man "lyfter" av lånet efter att huset är klart så kan man ev binda räntan på olika löptider. När det gäller vilken bank man tar så är det den personliga kontakten som är viktigast, går du in på vilken bank som helst så får du bättre ränta just då och de tar igen det med snabbare höjningar, uppläggningskostnader m.m Se tilll att få bra kontakt med ngn eller byt handläggare. Säg att det inte fungerar. Kontakten skall ju vara under många år framåt och titta inte blint på vad tiondelar i % på räntan gör idag.
 
MÖTET MED SWEBANK!

Vi har bestämt möte med en annan bank men när vi sitter där och dom går igenom våra papper som vi fått från handelsbanken.
så säger swebank-Men har ni verkligen köpt tomten?
jag svarar-Jaa absolut,jag tar fram kvittot på köpet av tomten.

swebank-enl datorn så har inte köpet gått igenom...Hon ringer lite samtal och kollar upp saken då visar de sej.Att tomtsäljaren har fått tomten som en gåva av sin far han är skilld för tillfället och då har handelsbanken"missat"detta när vi skrivit papprena...
Swebakn säger att detta måste fixas innan vi kan ta över er som kunder..

Vi går över till handelsbanken å pratar me våran banktant och hon svarar.
-Joo de där vet jag å nu väntar vi på ett papper från länsstyrelsen(eller nåtliknande)

Vore de inte rimligt att när hon får veta att köpet inte gått igenom att man RINGER och berättar de för dom som köpt tomten eller????

Så nu har vi betalat en hög ränta på en tomt som vi inte ens äger!!!!
Vad säger ni om detta??
På torsdag ska vi ha möte me bankentanten +hennes boss.Då ska de vädras ut en hel del sen så byter vi bank..

Mvh
 
Banktanter eller gubbar, gäller att man hittar rätt person, sedan spelar det nog mindre roll vilken bank de jobbar på. Finns det inte fler anställda på kontoret på Handelsbanken? be att få byta, hon verkar rätt snurrig. Vi har en kanontant på Handelsbanken, som alltid har matchat alla andras erbjudanden.
 
Vänta nu lite.
Jag hänger inte med riktigt.
Ni har köpt en tomt och betalat.
Men säljaren ägde inte tomten?
Har jag fattat det hela rätt?
Vem står/stog lagfarten på?
Har det varit någon mäklare inblandad i försäljningen?
Mycket som verkar oklart här.
Är ni säkra på att ni överhuvudtaget får köpa fastigheten?
Ni kanske blivit bedragna?
 
Vi har köpt en tomt av en som vi vet inte bedrar oss.
Han har fullmakt på hans ägor men tydligen när han säljer av så måste fullmakten finnas på pappret man skriver när man köper tomt.
Detta har banken missat å vi har betalat tomten fått kvitto på den men köpet har inte gått igenom pga fullmakten.
kan tro att banken ville inte säga nåt för de e väll rätt pinsamt av dom att låna ut pengar till oss utan att ha nån säkerhet etc...
 
Fast det är rätt normalt att man får låna pengar av banken innan man fått lagfart.
 
Rådgivaren borde ha sett att lagfart till nuvarande ägare givits genom gåvobrev. Det gåvobrevet kan vara villkorad. Vilket innebär att ägaren (som sålde till er) t ex inte har rätt att sälja fastigheten utan att den kanske ska tillbaks till tidigare ägare eller någon annan i släkten. Vad vet jag...

Vilket som, så fort det är genom gåva är man skyldig att ta fram gåvobrevet för att se vad som står.

Så även om den som säljer inte försöker lura er, kan den personen själv inte ha 100 % koll på läget.

SHB rådgivare gjorde fel som lånade ut, men som alltid så ligger det på köparens ansvar.
 
Givetvis måste fullmakten finnas med, herregud.
Han äger ju inte fastigheten.
Ni säger att ni kan lita på honom, men vad händer om gubben går och dör knall fall?
Hur ser köpekontrakten ut?
Vem står som ägare samt vem har skrivit under som säljare?
Är detta inte samma person så är ju inte kontraktet giltigt iom det inte finns en fullmakt!!
Till vem har ni betalat ut pengarna?
 
vi ska köpa en tomt går via banken skriver på papprena när tycker ni att vi som köper gör fel??!!
vi tar lånet skriver på papprena får kvitto pengarna förs över direkt till han som säljer tomten...
Är de våran uppgift att kolla upp om han får sälja utan hans föredetta frus vetskap?Låter konstigt i minna öron borde vara banken eller nån typ av mäklares uppgift eller??
 
vad jag förstår så e allt i sin ordning men måste kompleteras me pappret,fullmakt gåvobrev eller vad de nu är som fattas...

struligt är de alla fall,ni får gärna skriva om ni tycker att de inte e bankens uppgift när de är dom som står för papprena etc..

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.