Hallå,
jag har en bergslagskamin som jag har vissa funderingar på huruvida den går att vattenmantla.

Tanken var den att när man ändå eldar samtidigt kunna värma upp vattnet något i ackumulatortanken som värmer hus och tappvatten.

Som jag ser det är projektet intressant som en "bonus" till uppvärmningen förutsatt att kostnaderna för installationen kan hållas nere. Det må så vara att man inte erhåller en särskilt hög verkningsgrad men det spelar mindre roll då en så'n lösning endast ska ses som ett komplement och som ett sätt att sprida energin till hela huset. (Det är ju f.ö. bättre med en låg verkningsgrad än ingen alls..  ::) )

Är det någon därute som har gjort något liknande eller har tankar på att göra något sådant? Tacksam för förslag och synpunkter.

M.v.h. Jbr
 
Har varit inne på samma tanke men kommit fram till att det krävs en hel del utrustning för ändamålet. Det finns kaminer för båtar etc. som har en enkel rörslinga runt eldstaden så det var väl detta koncept som lockade. En kamin har ju en väsentligt större varmeavgivelse och därmed kommer "prylarna" i form av expansionstank, säkerhetsventil och radiatorer som kan växla värmen till luften.
Med lite kunskap och energi borde det dock fungera.
 
En av orsakerna till att många kaminer är miljöförstörare av stora mått är vatten för nära förbränningsrummet. Det är ett absolut krav att man vid vattenmantling inte sänker temperaturen för mycket i förbränningszonen.
 
Nu har jag vattenmantlat min contura 350 braskamin från -91. Solvärme o acktank sattes in sommaren 06 . Kändes inte bra att inte kunna utnyttja braskaminen effektivare o värma acken.
Funderade på att köpa en vattenmantlad sak men någon i huset sa: "Vi får mycket el för dom pengarna " eller " jobba något extra pass istället"...hmmm. Men vattenmantla själv gick bra!
Sagt o gjort . I juli införskaffades en liten käck IMS 1600 svetsinverter, lite 3mm plåt från skrotfirma att träna svetsa på. Svets o smidesfirma i Kungsbacka klippte till plåtar efter min ritning. Svetsade sedan dit kanalplåtar o utanpå dessa ytterplåtar.
(Tidigare införskaffat Tenicos värmeväxlarhäfte för inspiration o ideer).
Använde Esab OK48.00 pinnar. Provtryckte till ca2.7 bar , lagade ett antal läckage
provtryckte igen o eldade ute på gården.
In i huset med kaminen , dra ca 4m pexrör igenom golvet via torpargrunden upp till tvättrummet där acken står. Där inkopplades Esbe termostatventil(60gr) från Rinkaby o en Meec cirkpump från Jula . Rökgastermostat ska snart kopplas in.
Ett par eldningar har gjorts och det verkar lovande. Fått in en hel del värme, från ca 45 till65 grader i ungefär 60% av 750liters acken på två inlägg ( förutom startinlägget). Varje inlägg bestod av 4st 30cmvedträ, ca 10cm tjocka.
Återstår lite isolering av rör o även kamin för att effektivisera det hela lite mer.
Nu kan kylan komma!
 
Hu kan man avgöra om det blir en ok miljömässig förbränning om man vattenmantlar en kamin?
Tycker själv det verkar vara en strålande ide att vattenmantla.
 
Hmm. Verkar finnas mycket överskottsenergi i denna familjen. Kan kanske också bli en bra tid på vätternrundan eller att hjälpa en tafatt granne med trädgårdsskötsel. Ibland tenderar vi kreativa att skapa en massa projekt, ibland bara för mycket helt enkelt.:D
 
  • Gilla
StefanL86
  • Laddar…
Jag är ju ingen expert på detta , men grundregeln lär väl vara att inte kyla själva eldhärden( i alla fall inte för mycket ). Själv mantlade jag tre väggar av fyra av den del av kaminen som konar ihop från överkant av eldutrymmet upp till rökrörsanslutningen. Röken från skorstenen ser ju bra ut i alla fall, mao, jag ser den inte alls!
 
Så här såg det ut under svetsningen

husibakgrundenlk3.jpg

kaminnrbildjt2.jpg

lngstifrniy6.jpg
 
Kan inte göra annat än imponeras av projektet. Jag känner mig som den slöaste av de slöa.

Men otroligt inspirerande och kul att se att "allt" går om man bara vill.
 
Mato: Hur fungerar den vattenmantlade kaminen såhär ett år efter driftsättning? Några erfarenheter?

(Är själv intresserad av detta)

/ Magnus
 
Det finns en tillsats som ersätter en bit av rökröret med värmeväxlare i två varianter dels för vatten dels för luft: www.varmekramarn.se
 
Jag är också nyfiken. Hur monterade du laddventilen till din tank. Har du någon enkel ritning.
 
Hejsan! F´låt att jag inte svarat, har inte kollat här så noga på ett tag:blushing:!
Jodå, nu efter två eldsäsonger så är jag nöjd! Det fungerar i stort sätt väldigt bra med tanke på förutsättningarna. Visst hade man önskat att mer effekt gått till vattendelen men så har man ju utgått från en vanlig kamin. Ska jag våga uppskatta att ca 7-8kW går till luft o ca4-5kW till vatten? Jämfört med att köpa en färdig så har jag kommit billigt undan (ca5000kr för svets, termostater, ventiler, div material)
Det jag märkt är att under häftig eldning så sjuder det lite vid en bestämt ställe så cirkulationen är kanske inte hundra procent genom alla ytor i kanalsystemet i mantlingen, men den har aldrig tryckt ut något vid säkerhetsventilen. Svetsningarna håller också:)
jerk: om du är intresserad så kan jag ta något kort/rita lite hur jag har kopplat men jag orkar inte ikväll!
Mvh Magnus
 
Jag tror jag har koll på det nu. Jag har fått igång min kamin med. Jag upplever det som tvärs om med minkamin.Dvs att 6-7 kw går till vatten och 3-4 kw går till luften. Det är iof enligt specen men det vore skönt att ibland ha lite mer värme i luften där man eldar när det är kallt. Det som samtidigt var en trevlig upplevelse var att när det var riktigt kallt så kunde man elda hårt utan att det blev för varmt i rummet som kaminen står i så känslan är på två sätt för mig. För övrigt så fungerar det bra med laddningen mot tanken.
 
Kan ni vissa lite hur ni har gjort med bilder/skisser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.