Inte några frågor denna gången, mer än berättelse :)

Har just flyttat till villa, med vedpanna och ack-tankar. Helt grön på detta, det närmsta jag kommit ved innan är i olika kaminer och öppna spisar. Kluvit lite ved med yxa, det är det enda.
När vi flyttade in så fick vi ta över väldigt lite klyven ved. Såpass att det höll oss "varma" under sommaren och tidig höst, efter det vart det tomt i förråden... Hur ska man få tag på ny ved?
Kom efter en del funderande fram till att det blir bäst att börja med stock och klyva den själv. Att köpa veden klyven och torkad blir för dyr...
Pratade med den förra ägaren, som råkar vara "timmerman". Han körde dit, enligt honom, lite kvistar... För mig som inte klyvt mer än några kubik ved någonsin så såg stockhögen enorm ut!!! 3 lastbilar med timmer hade kommit dit. Skulle tippa på 4 meter hög på högsta punkten, och runt 8 meter bred. 6 meters stockar med en genomsnittligt diameter på runt 20cm... (Väldigt väldigt ungefärliga mått)
Detta kommer jag inte kunna klyva med en yxa och huggkubbe, kom jag snabbt fram till :p
Började leta efter olika processoror, hittade en Hakipilke 1x37 11 mil från där jag bor. Bokade in den, samt släkt och vänner för att hjälpa till en helg...
Planerade helgen så gott det gick, tänkte igenom alla aspekter. Allt från vad man ska äta för att orka till hur veden ska staplas och om propparna klarar av vedmaskinen.
Denna helgen var det dags. Åkte de 11 milen, en väg, i fredags. Kom fram till uthyraren, och jäkl_r vilken best! 1500 kilo stål (med matarbord)! Tur att bilen klarade av det!
Avtalet var följande
Vedmaskin 1000/dag
Matarbord 250/dag
Kärra 250/dag
En helg landande alltså på 3000:-

Det bar av hemåt med maskinen på släp. Var lite nervös för att svänga för tvärt i kurvurna... Transportbanden står rakt upp när det är i "transportläge", sticker upp 3 meter ungefär...!

Hur som. Vi kommer igång tidigt på lördagen, kommer snabbt fram till att vi behöver en traktor! Som tur är har grannen lite känningar (stort tack för all hjälp!!!) och lyckades vaska fram en traktor. Och tur var väl det :)
Vi körde runt 10 timmar på lördagen och 8 timmar på söndagen. När man väl lärt sig lite teknik och fått rutin på det hela så gick det väldigt smidigt, när man nu hade en traktor till hands.
Under helgen lyckades vi trava runt 35m3 samt att vi har runt 50-70m3 kvar, som ligger i en hög hög (5-6m hög!)

Det var lite på gränsen att köra maskinen på 16 amp. 10-12 proppar gick under helgen...

Men ett par saker är säkert :)
Om man inte har tid att klyva sin ved som normalt (dvs motorsåg och klyv), har lite pengar över och ett par vänner som kan hjälpa till så är en ordentlig vedmaskin ett väldigt bra val! Vi klyvde upp 2-3 års vedförbrukning på en helg, och då var det första gången vi gjorde något sådant här. Nästa gång kommer det gå smidigare.
Ta mycket pauser! Man blir trött!!
Det var riktigt skojj att köra maskinen, allt gick så smidigt! En normal stock på 5 meter a 20cm i dia tog runt 3-5 minuter att klyva.
Björkved var lite svårare, fastnade ofta i maskinen.

Det gick åt 6 liter olja för 500:-
Mat för runt 500:-
Traktorn gick på runt tusingen
Maskin + matarbord+kärra 3000
Summa 5000:- för runt 90m3 staplad ved.

Arbetet var avslutat i natt klockan 00:30. Då var maskinen precis tillbakalämnad. Jag har mycket blåmärken, bulor och skrapsår, men i övrigt står jag upp (om än knappt). Nu väntar bara arbetet att stapla den sista veden. Kommer nog ta ett tag.

Kommer helt klart hyra en liknande maskin igen när det är dags, kanske lite närmare denna gång :) Mycket nöje var det !
 
Fina grejjer.Som sagt veden värmer många gånger ;)
 
Det är som jag alltid sagt, hugga ved är macho. Nu är jag inte själv så här macho, men efter lite tjat med min hustru blev det en braskamin att elda i till slut. Alltid något. Men framför allt så finns det ytterligare lite prylar att införskaffa för att kunna hugga sig lite ved till kaminen. Motorsåg har jag men klyv yxa saknas ännu, och vem vet det kanske finns ännu mer prylar att köpa på Jula.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
du glömde iof räkna med elförbrukningen på maskinen men ändå shyst pris per kubik 55:-/kubikstaplat
 
Jag vill också hyra en sån, fast jag har bara 13 m3, så jag kanske klarar mig med nåt mindre. Nån som vet nån som har en i Kungsbackaområdet?
 
Jodå, jag håller med.
Min granne har köp en maskin modell lite grövre. När ha sa att vi gör nog 10m3 i timmen så tog jag det med en nypa salt. Men fan, han hade rätt. Jag har fyllt schå att köra fram stock med lastartraktor och lägga på matarbordet. Elevatorn spottar i väg veden direkt in i min gamla ladugård som nu blivit vedbod.

På 5 timmar har vi gjort ca 50m3 Timmkostnad a' 500kr+moms
Jodå så att....

;-)
Mats
 
magic_gbg skrev:
du glömde iof räkna med elförbrukningen på maskinen men ändå shyst pris per kubik 55:-/kubikstaplat
Räknade ut elförbrukningen för någon dag sedan. Den blir nästan försumbar. Runt 60:-

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.