Vi har tittat på ett hus från förra sekelskiftet. Det har ganska höga uppvärmningskostnader och det är enligt mäklaren pga att väggarna (tegel rakt igenom) inte går att isolera. Idag är teglet synligt på flera väggar så det är alltså själva ytterväggen man ser... . När det gäller timmerväggar har jag för mig att man (läs Gudmundsoson och andra byggnadsvårdare) ofta säger att de isolerar bra i sig själva, men vad tror ni om tegel? Det är rejält tjocka väggar - jag antar att de magasinerar värme rätt bra men det kan betyda att att det blir rätt kallt framåt våren innan värmen kommer.

Huset ska ha driftskostnader på ca 3000 i månaden. Det är ett yngre par som bor där, så risken är väl att det blir rejält mycket mer för en barnfamilj :(?

Jag vill gärna veta vad vi ger oss in på, så alla tips o synpunkter mottages tacksamt!
 
Jag är inte så hemma på tegelhus, men om huset är byggt som bostadshus från början har man säkert tänkt över värmebiten när huset byggdes så helt galet kalla är väggarna säkert inte. Ofta är tegelhus byggda med dubbla murar så att man får en isolerande luftspalt mellan, kanske kan det vara byggt så då väggarna är väldigt tjocka?

Jag tror inte att en mäklare är rätt person att lyssna på i denna frågan, borde finnas någon fackman att ta hjälp av istället. Kanske är det snarare isoleringen i bjälklaget som behöver fyllas på eller fönster som behöver tätas?

Angående uppvärmningskostnaden är det omöjligt att svara på om det är mycket eller inte då du varken skrivit hur stort huset är eller hur det värms. Är det ett stort hus med direktverkande el är nog huset riktigt bra isolerat, medans om det är ett veduppvärmt torp förmodligen behöver ses över....
 
Jo, huset har tjocka väggar så jag tycker det borde funka hyfsat tycker jag. Det jag funderar lite på är de barlagda tegelväggarna, för det var nog inte tanken från början. Å andra sidan la man kanske bara på ett lager med puts på insidan förr, så jag vet inte om det skulle påverka isoleringsförmågan?

När det gäller mäklaren har du givetvis rätt - de är väl sällan rätt personer att fråga om någonting (kanske något elakt, men den dagen jag träffar en mäklare med någon som helst kunskap om husen de säljer är jag glatt villig att omvärdera mina fördomar ;) ).

Jag glömde skriva att huset uppvärms med gas (jag vet inte exakt vad den kostar utan bara driftkostnaderna som en klumpsumma). Huset är 140 m2 plus källare och ligger i Malmö (alltså lär det inte bli aktuellt med riktiga vargavintrar, men det kan bli riktigt ruggigt med en skånsk fuktig vinter också).

Det är förmodligen helt rätt att kontakta en fackman, men vad ska man leta efter? Huset är inte besiktigat än och det ska vi förstås göra om vi går vidare, och besiktningsmännen brukar ju kunna en del. Men annars, vem kan man fråga? När det gäller isolering finns det ofta lite politik i det hela tycker jag - vi bor just nu i ett 1800-talshus och det finns ingen hejd på hur mycket dumma råd i fått.
 
Kolla med länsmuseet och be dem rekommendera en besiktningsman/byggnadsingenjör med inriktning på äldre hus. Det gjorde vi och det var helt klart värt pengarna, han höll på i 8-9 timmar i sträck och inspekterade och berättade om ev. fel och risker, och det fanns det en hel del vilket vi redan visste. Vi hade nog köpt huset vad han än hittat men det var skönt att höra att det rörde sig om de felen vi själva hittat och att det inte fanns några allvarliga sättningar eller annat vi missat. Förhoppningsvis kan besiktningsmannen även en del angående isoleringen m.m. och kan ge tips.

Annars kanske detta är rätt man att kontakta?:
http://www.energimyndigheten.se/sv/Forskning/Manadens-forskare/Tor-raddar-kulturbyggnader-/

Hur har ni det med murstockar m.m.? Finns det eller har funnits några fler värmekällor? Förmodligen kan ni sänka värmekostnaden en hel del om ni stödeldar med ett par kakelugnar eller kaminer!
 
Tack för jättebra, ska absolut kolla med länsmuseet.

Länken var intressant, hans hemsida www.sparaochbevara.se var jättespännande. Jag hade ingen aning om att det fanns såna projekt - oftast tycker jag att energirådgivningen går ut på att slänga ut allt gammalt, så det var verkligen en trevlig överraskning.

Det finns en inmurad kamin i huset, men den är nyinsatt och jag vet inte hur mycket den egentligen värmer. Men det kan ju helt klart vara vettigt att ta upp med en besiktningsman och se vad som går att göra, det kanske går att sätta in en till eller förbättra effekten av den nuvarande.
 
Hej Coco.

Tegel isolerar mycket sämre än timmer.
Grovt räknat kan man säga att ju tyngre ett material är, desto sämre isolerar det.

Vi bor i ett tegelhus från slutet av 1800-talet, mellan Staffanstorp och Dalby, där långväggarna är byggda som två väggar med luftspalt mellan, medan gavlarna är i massivt tegel. Någon tidigare ägare har sedan sprutat in skum i luftspalten mellan långväggarna, för att försöka förbättra isoleringen.
Långväggarna känns mycket varmare än gavlarna när det är kallt ute, om det beror på luftspalten, på skummet, eller en kombination, är naturligtvis svårt att avgöra.
Om du vill ha teglet bart på både in- och utsidan är nog det enda alternativet att spruta in "något" mellan väggarna, ungefär som de har gjort hos oss (förutsatt att "dina" väggar inte är massiva. Invändig isolering av gamla tegelhus är inte särskilt bra för teglet, det blir kallare och kan i sämsta fall frysa sönder.

I Sverige är det svårt att hitta folk som isolerar mellan väggarna, men i Danmark är det vanligt. Har du kanske någon bekant på andra sidan sundet?

Om huset byggdes som bostadshus för hundra år sedan så måste det ju finnas möjlighet att koppla in ett antal kakelugnar/rörspisar/järnspisar, men de är jobbiga att elda i.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Om huset byggdes som bostadshus för hundra år sedan så måste det ju finnas möjlighet att koppla in ett antal kakelugnar/rörspisar/järnspisar, men de är jobbiga att elda i.
Jag tycker att det är fantastiskt lättsamt att elda i kakelugnar och rörspisar. Superbra att kombinera med annan uppvärmning. Är huset inte så fasligt stort, som i det här fallet, så innebär en eldning per dag en ganska liten (direkt) arbetsinsats.
 
Tack för alla svaren. Det blir inget med just det huset, men det var väldigt bra information att ha med sig inför andra husvisningar.

Jag tycker att det är fantastiskt lättsamt att elda i kakelugnar och rörspisar. Superbra att kombinera med annan uppvärmning. Är huset inte så fasligt stort, som i det här fallet, så innebär en eldning per dag en ganska liten (direkt) arbetsinsats.
I just vårt fall flyttar vi från ett hus med fyra kakelugnar och en öppen spis, så en eller två eldstäder är en baggis :D.
 
Karakorum skrev:
Jag tycker att det är fantastiskt lättsamt att elda i kakelugnar och rörspisar. Superbra att kombinera med annan uppvärmning. Är huset inte så fasligt stort, som i det här fallet, så innebär en eldning per dag en ganska liten (direkt) arbetsinsats.
Stämmer, om man gör som du säger och kombinerar det med annan uppvärmning, dvs bara eldar när man tycker att det är mysigt.
Att däremot förlita sig på rörspisar/kakelugnar/järnspisar/öppna spisar för att sänka uppvärmningskostnaderna betydligt känns lätt som ett tvång.
Och det är ganska jobbigt att hugga, bära, elda och aska ur varje dag. Tycker jag.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Stämmer, om man gör som du säger och kombinerar det med annan uppvärmning, dvs bara eldar när man tycker att det är mysigt.
Att däremot förlita sig på rörspisar/kakelugnar/järnspisar/öppna spisar för att sänka uppvärmningskostnaderna betydligt känns lätt som ett tvång.
Och det är ganska jobbigt att hugga, bära, elda och aska ur varje dag. Tycker jag.
Jag menade inte att man bara ska myselda.

Jag tycker det är helt okej att elda varje dag, det är vad jag gör nu, men jag tycker samtidigt att det är viktigt att ha alternativ om man tex är borta hemifrån mycket eller blir sjuk. Bära blir det förstås en del, men huggandet kan man faktiskt hoppa över. Det finns vedproducenter som säljer färdig ved till bra priser.

Öppna spisar och järnspisar skulle inte jag heller förlita mig på, verkningsgraden är alldeles för dålig. Däremot är det perfekt med en vedspis om man kommer hem till ett kallt hus och snabbt vill få lite värme. Kakelugnar kräver tålamod, så en kombination av kakelugnar och snabba värmekällor som kaminer och vedspisar, är bra.
 
Håller med kakakorum! Att få "myselda" varje dag i vedspis och kakelugnar och slippa annan uppvärmning är riktigt trevligt och jag upplever det inte som något jobbigt. Ett litet flyttbart element att koppla in vid behov är dock praktiskt ibland.
 
Den här snubben har intressanta teorier angående stenhus och isolering. Helt klart läsvärt, men räkna med att allt ni lärt er hittills ställs på ända. Han har renoverat flera slott och gamla byggnader i Tyskland så det är ingen knäppgök.
http://www.konrad-fischer-info.de/sverige.htm/
 
Tegelhus med luftspalt går utmärkt att isolera. Gjorde det med mitt i Malmö med utmärkt resultat. Jag anlitade en firma, HJ Husisolering i Eslöv som sen 70-talet hållit på och fyllt tomrum med "frigolitkulor". Funkade klockrent, efter ett dygn fick jag vrida ner alla element 2 grader... Dessutom blev huset tystare,

Dock skall man först på ett hus från sekelskiftet kolla isoleringen uppåt och fönstrena. Är det orginalfönster så är de gjorda för att användas med extrabågar på vintern.
 
kaffe_med_dopp skrev:
Den här snubben har intressanta teorier angående stenhus och isolering. Helt klart läsvärt, men räkna med att allt ni lärt er hittills ställs på ända. Han har renoverat flera slott och gamla byggnader i Tyskland så det är ingen knäppgök.
[länk]
Tack kaffe_med_dopp att du delar med dej så intressanta länkfynd :)
jag är riktigt nyfiken på hans teorier men min tyska är tyvärr på turistnivå.
Det jag har hackat mej genom verkar mycket intressant. Som jag kan förstå så tycker han att mögelpåväxt orsakas av att dagens väl isolerade hus har för kall utsida som samlar kondens samt regn och fukten torkar för långsamt . Den fuktiga hinnan på husets yttre ytor ger bra fäste för organisk damm och blir en grågrund för all sortens påväxt. Det kan jag faktiskt köpa.

Tjockisolerade men lätta ytterväggar med en enkel planka eller tunnputs som yttersta sikt lagrar ingen solvärme och får ingen värme inifrån heller. Ja, en för bra isolering skapar lägre yttemperaturer än uteluftens temp och det bildas kondens på samma sätt som på isolerglaset ( kanske inte i samma mängder men ändå) fast det syns inte så tydligt som på glaset.
Om jag har förstått det rätt så verkar det mycket logiskt i mina ögon :). Han tycker att tegel och trästockar är underskattade som byggmaterial på grund av sin dåliga isoleringsförmåga ( jämfört med ull) men att en tung stomme har ändå sina fördelar och ger mindre bekymmer med påväxt på fasader . Värmeförluster är inte heller så stora som man får fram när man räknar enbart efter materialernas U-värdet.
Färgindustrinn kämpar förgeves att mildra växthuspåverkan på fasadfärg men det är kanske den fluffiga ullisoleringen som är boven? Klimatet blev inte så värst fuktigare men fasader blev det i högsta grad om han har rätt.
Jag själv har klagat på alla dom miljövänliga färger som inte klarar den miljön dom används i. Dom kanske skulle klara miljön bättre om väggtemperaturer fick vara en anning högre? Kanske är det ändå bättre att bygga tunga husväggar och inte isolera för mycket om man vill slipa påväxt och tätta ommålningar? Det känns som om man ska ta ett steg tillbaka i i jakt efter energibesparingar. Var finns balansen mellan tyngd och isolering? Satsa på tjockare panellbrädor? Hur mycket tjockare? Gör det någon skillnad?

Nu har jag kanske fått en förklaring varför mina putsade tegelväggar är så rena och fria från påväxt och enbart balkongkanten är smutsig. Balkonggolv är ej bastant byggd ( lagrar mindre) och sticker för långt ut från huset för att få värmas inifrån medan dom troligtvis oisolerade dubbelväggarna värms inifrån mer, lagrar mer av solvärme och torkar snabbare. Eller städar jag för sällan? :)

Har kanske missuppfattat det hela ? ... rätta mej ni som kan tyska
gaia
 
gaia skrev:
...Ja, en för bra isolering skapar lägre yttemperaturer än uteluftens temp och det bildas kondens på samma sätt som på isolerglaset ( kanske inte i samma mängder men ändå) fast det syns inte så tydligt som på glaset...
Min tyska är för dålig för att klara av länken, men hur kan ytterväggen bli kallare än lufttemperaturen, om det är varmare innomhus än utomhus?

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.