Hej!
Ska byta hängrännorna i kolonistugan, och undrar hur man delar en hängränna om man behöver skarva. Använder man bågfil eller sticksåg?
Likadant när man skall göra hål till röret som skall gå från hängrännan ner till knutbrädan, borrar man hål och kör med bågfil eller sticksåg eller skall man klippa med en tång? Bra att veta innan man köper hängrännor och stuprör på byggvaruhuset. Där kostar antagligen verktyg mera än om man t.ex. köper dessa på Rusta eller Jula.

Ska också måla dem gamla fästerna till hängrännorna då jag tänkte använda samma fästen. Vilken typ av färg eller lack skall man använda då? Tror jag har läst att man kan använda stålborste först och sedan lacka med en kombinerad rostskyddsfärg/grundfärg/huvudfärg. Skulle vara smidigt om man slipper att först grunda och sedan måla färg över. Jag skall ha svarta fästen.
 
Bågfil till kapning av rännorna. För att göra hål vid omvikningskupan så brukar jag såga ett rakt spår i rännan, nästan lika långt som hålet ska vara stort. Sen slå en liten buckla på ena sidan av snitter så att jag får in saxen. När hålet är klippt så ska man pena ner en droppkant så att vatten inte börjar rinna längs rännan.

Om du inte tror dig klara av att klippa upp ett hål så brukar tillverkarna's monteringsanvisningar visa att man ska såga två 45graders snitt.

För krokarna finns om du inte har lust att måla speciella täckbyglar.

http://www.lindab.se/frameset/run_f...asterweb_standard.asp&ExpandID=3000&T=39&L2=1


När du ändå är uppe så se över lutningen på rännan samt infästningen till kroken.
 
är det en såkallad bultsax man behöver för detta?
 
För att klippa i plåten menar du? För det behöver man två plåtsaxar, en höger och en vänstersax. Droppkanten penar man ner med en hammare.
 
hej,
räcker det inte med 1 plåtsax, eller måste man ha 2 för att göra hål till omvikningskupan?

och gamla krokerna behöver man väl bara måla svarta om man köper svart hängränna? man behöver väl inte täcka gamla krokerna med något beslag? antar att alla gamla krokar passar till alla nya hängrännor om man har samma storlek på rännerna? jag tänkte lacka med hammarlack som innehåller både rostskydd, grundfärg och täckfärg i samma burk..
 
Det finns en kombinationsplåtsax som kan klippa rakt, vänster och höger. Köp en sådan.
Hammarlack funkar kanon.;)
 
Jag sågade två snitt med bågfilen lite mer än 45 graders vinkel kanske o sen vek jag ner droppkant med en polygrip. Funkade bra tyckte jag. Kan vara bra att ta bort eventuella grader med en fil så det inte blir så vasst också. Alltid är det väl någon jäkel som får för sig att köra ner handen i kupan i framtiden o då kan det göra ont...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.