Hej, mitt första inlägg här på forumet som jag följt väldigt länge : )

det är så att vi är intresserade av ett hus från 1937,problemet är att vi är nybörjare och inte

vet vad man skall kolla på när man köper hus. Tips mottages tacksamt!
 
Utgå från att det blir mycket att göra även om huset skulle vara helt beboligt. Fråga om elen är utbytt överallt även i källare och på vinden, man vill ju inte brinna inne.

Lukta i källaren, det ska inte lukta unket, inte på vinden heller eller någon annanstans.
 
Elen - stammarna är delvis utbytta. Däremot är det är en separat källare,samt att marken står på berg. Kan det vara en extra risk (risk för mögel,problem mm)? Tacksam för tips
 
Menar du att berget går i dagen inne i källaren?

Då brukar det vara i stort sett omöjligt att få det torrt i källaren (om inte huset står högst upp på en bergstopp).

Formulringen om el och stammar, vad menar du? Är det el eller vattenstammar som är delvis bytta?

Om det finns kvar elledningar i original från 37 så bör man räkna med att byta ut dom ganska snart. Sådana trådar är ofta Ok så länge man inte rör dom, men börjar man renovera i huset, det börjar skaka osv. Så förvandlas ofta isoleringen till ett grått pulver, trådarna ligegr nakna. P åden tiden hade man trådar med en isloering som bestod av textil imprengerat med ett tjärliknande material.

Iom. PVC isolerade trådar som jag tror att man började med i mitten på 50 talet, så är åldringsproblemen i stort sett borta. Trådar från den tiden blir inte generellt dåliga. De kan vara dåliga pga. överhettning vid en lampa eller så, men de blir inte generellt dåliga.

Om vattenledningarna aldrig är bytta så behöver det inte vara direkt katastrof idag, de kan bli akuta nästa vecka eller om 20 år. I princip så byter man dem akut om det finns indikation på läckage. Det blir porer i metallen så att det uppstår rostbulor på rörets yta, mikroskopiska läckor uppstår, då kan man räkna med att de håller i 2-5 kanske 10 år till. Ser man inga sådan tecken, kan man ta det lite lugnare (fast det finns givetvis inga garantier). Man bör alltid byta rör i utrymmen man renoverar om de är 30- 40 år gamla oavsett om de visar tecken på läckage. Undantag är kopparrör, de behöver man inte bekymra sig över bara för att de är gamla.
 
Det blev inte det huset efter många om och men. Jag hoppas ändå att hitta drömhuset någon gång..
Tack ändå för att ni tog er tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.