hej alla!

jag har en bakugn från ca 1850 som jag

1 gärna vill ta i bruk men förstår inte riktigt hur det är tänkt att den ska kunna fungera och
2 skulle vilja bygga om den lite och behöver råd om hur jag ska göra.

själva bakugnen har luckan som enda in/utgång. framför och ovanför luckan, utanför ugnen går skorstenen rakt upp. framför ugn och skorsten finns två järnklädda manshöga dörrar (jag tror det här utrymmet mellan bakugn och dörrar är en rök).

jag undrar var luften går in i min bakugn och var röken går ut?

om det är tänkt att luften ska gå in genom luckan och ut genom skorstenen (med dörrarna stängda) så undrar jag om jag

1 skulle kunna sätta ett spjäll (var?) och
2 göra ett hål i bakugnens framkant för utgående rök, mura ett valv under det hålet för att täppa till skorstenen och ta bort dörrarna.

finns det någon som tänkt/gjort i liknande banor? är min redogörelse förståelig? behövs foton för att hänga med i svängarna?
 
Foton är en väldigt bra början.
 
hej, ursäkta det dröjt. hoppas texten på bilden går att tyda. de manshöga dörrarna är borttagna på den här bilden. jag hoppas jag slipper sätta dit dem igen och att rökhålslösningen direkt från bakugnen till skorstenen (ovanför valvet) går att genomföra. nå, vad tror ni?
 
  • fotobyggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad ska jag göra för att nån ska svara? snälla?
 
Varför vill du bygga om? Är det för att minska risken för rök i huset? Det har ju garanterat fungerat när det byggdes. Då gjorde dom väl bara en rejälbrasa där inne sedan fick röken gå ut och samlas utanför för att sedan gå upp genom skorstenen. Som jag har fattat detta med bakugnar så fick man väl en glödbädd som värmde upp ugnen, och inte en flammande eld.

Dock så är detta bara mina funderingar.
 
ett svar - underbart! jag finns!

vi måste bygga om för att vi sänkt golvet och satt in två kaminer i rummen på var sin sida om bakugnen. eftersom det bara finns en pipa måste röken från kaminerna gå samma väg som röken från bakugnen och eftersom dörrarna nu är för korta och förmodligen ändå inte skulle kunna stå emot all rök , måste vi bygga ett valv enligt sotaren. jag kan inte se nån annan fungerande lösning - gör du det blir jag oerhört lättad och glad.
 
Hur stor är kanalen? Kan man göra ett spjäll innan kanalen som man stänger då man inte eldar i bakugnen. Sedan får man ansluta kaminerna ovanför detta spjäll.
 
saabdea skrev:
Hur stor är kanalen? Kan man göra ett spjäll innan kanalen som man stänger då man inte eldar i bakugnen. Sedan får man ansluta kaminerna ovanför detta spjäll.
njae, kanalen är ca 25x25 men kaminerna är redan anslutna under (se bilden). tanken är ju att vi ska bygga två separata rökkanaler för kaminerna och att sen all rök ska samlas ovanför valvet, strax under skorstenens början. så om man inte gör ett hål i bakugnen för röken som kommer därifrån (och som du ju faktiskt antyder inte kommer att ryka mycket) så kanske man ska sätta nån slags lucka i valvets högsta punkt, att öppna när man använder ugnen, men då måste man väl ha ett spjäll nånstans eftersom både in- och utluft inte kan gå genom samma lucka, väl? jag vill att det ska bli så enkelt som möjligt, men givetvis funktionellt. hur har alla andra ordnat det här, undrar jag. har jag förstått din fråga saabdea?
 
Om ni fixa anslutningen av kaminerna ovanför spjället i valvet och sedan har ett spjäll(så stort som möjligt) som ni öppnar för bakugnens rök så borde det ju funka, eventuellt något att sätta i valvet som du skrev.

Mina föräldrar har ett gammalt torp som görs vid och där är en bakugn, vad jag har sett på den så är där bara en lucka, alltså inga skilda in luft, rök. Där ansluter även kaminer längre upp i skorstenen.

Kom på en sak till, har ni möjlighet att prova elda i den innan ni börjar mura?
 
saabdea, tack för ditt engagemang! jo visst skulle vi kunna elda i den innan vi börjar mura.det ska vi göra faktiskt, för att se hur röken går och hur draget är. bra idé.

har dina föräldrars bakugn inga dörrar framför alls? jag misstänker att det lilla "rum" som dörrarna bildar är en rök, att röka kött och annat i. kanske har dörrarna bara den funktionen och är inte alls till för bakugnsröken.

som sagt, vi ska såklart elda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.