Hur mycket tar en arkitekt för sina tjänster ? Jag menar vad är en rimlig kostnad för att rita ett egendesignat hus/villa?

Vad betalade ni?
 
Det vanligaste i sverige är att arkitekten tar betalt per timme. I övriga världen är det betydligt vanligare med fixed fees för tidiga skeden och/eller ett arvode i form av en procentsats på projektets totalkostnad.

Sedan beror det också lite på vad man menar med "arkitekt". Om ni menar att konkretisera en byggnad så långt så att man med rimlig träffsäkerhet (+/- 15%) kan göra en kostnadsuppskattning, så krävs ibland även ytterligare kompetens som konstruktörer, installationskonsulter, landskapsarkitekter etc. En vanlig villa utan alltför mycket special är relativt enkel och kan kanske budgetkostnadsberäknas med utgångspunkt i arkitektens arbete.

Hur mycket man betalar en arkitekt i ert fall är i stor utsträckning också en funktion av hur tydlig man kan vara, hur ofta man ändrar sig etc. En tydlig beställare som har en klar kravspec och som inte ändrar sig får oftast billigare A-kostnad än en otydligare dito. Därför svårt att säga vad som är en rimlig kostnad.

5-10% av den totala uppförandekostnaden brukar vara arkitekt- och ingenjörsarvode vid större byggnader. Vet inte hur tillämpbar den schablonen är på en villa?
 
Hej igen,

Har konsulterat min fru som är arkitekt. Hon säger ungefär som jag samt:

- Arbete fram till bygglovshandlingar. Minst ca 30-50 000:-
- Arbete fram till förfrågningsunderlag/bygghandlingar: minst 100 000:-
 
Det finns också arkitekter som lämnar fast pris med möjlighet till avslut efter vissa givna intervaller. Att ha arkitekten tillgänglig under hela byggprocessen fram till slutbesiktning tyckte jag själv var mycket värdefullt.
 
Ok tackar för upplysningen.

Har även hört dom som gör offert när det gäller arkitekter&husritningar. Första steget är ju egentligen bara lite hus-skisser på 4 sidor av huset till en början eller hur ligger det till?

Har en kompis som bygger han betalade bara 15.000:- för sina ritningar av huset:confused:

Sen om man vill ha detaljerade planritningar av husets konstruktion så kan jag förstå att det bär iväg med arvodet.

Tack
 
Hur mycket du betalar till arkitekten beror också lite på vad du sedan har för upplägg på entreprenaden. Lite förenklat:

Du har ritat upp en förslagshandling med fasader, rumsdisposition, situationsplan och har en grundläggande idé kring ytskikt och installationer. Om du väljer en totalentreprenad (TE) kommer du sannolikt inte att betala arkitekten något mer. Arkitektkostnaden för projektering och bygghandlingar "göms" i entreprenadsumman.

Väljer du en generalentreprenad (GE) kommer först kostnader för att projektera huset, dvs detaljerade ritningar och tekniska beskrivningar som ligger till grund för upphandling och produktion. Sedan handlar du upp själva entreprenaden. I detta fall "syns" arkitektkostnaden mer och du kommer att uppleva arkitektens kostnad som högre, men entreprenadkostnaden blir lägre.

Helt enkelt två sätt att skiva kostnadsmassan. Där det ena sättet gör att de synliga arkitektkostnaderna blir större.

Betalade kompisen moms och sociala avgifter också? :-D
Skämt åsido, vet man exakt vad man vill ha och bara behöver någon som ritar upp det åt en, så kan man säkert komma undan med 15 000:- till bygglovshandlingar. Men ska du sedan ha huset byggt kommer det nog att kosta mer i arkitektväg.
 
Jag hörde nu att ha bara betalade 10.000:- för ritningarna till bygglovet.
Det är egentligen inte speciellt avancerade ritningar man betalar för. Kunde jag hantera google sketchup skulle jag t* mig f*n göra det själv :)

Vill bara ha en bra beräknig för grundplattan inkluderat.

Någon som kan göra det här?
 
Hmm, vad menar du nu? Skall du bara ha extriöra bygglovsritningar för ett befintligt hus kan man nog komma undan med 10 000:-. Jag tolkade dig som att du ville ha ett hus designat, och då låter 10 000 lite. I alla fall om du menar att ritningarna skall gå att bygga efter och uppfylla samhällets krav på konstruktionsdokumentation etc.
 
Det här var svårt att förklara alltså .
Vad är det för krav på bygg/hus ritningar som man lämnar in vid ansökan om bygglov egentligen?
Det jag menar är att jag kommer till att bygga huset själv, så i princip sitter ritningarna i skallen.Men det hjälper ju inte för att få ett bygglov godkänt. :)

Vad rekomenderar du då för exteriöra ritningar? Jag vill ha hjälp med det i princip.
 
Har bilder samt nästan helt klara ideer om hur huset skall se ut.
 
På boverkets hemsida kan du ladda ner info om vilka krav samhället ställer vi nybyggnad av hus. Och de är inte få...

Bl a "boken om lov och kontroll" (ungefärlig titel) är läsvärd.
 
Betalade 30000 för mina bygglovshandlingar, samt att han står som kvalitetsansvarig.
Ansvaret gäller t.o.m att ha ser till att vi installerar brandvarnare....
Jävligt bra arkitekt.
 
frjo7205 vet nog inget om svarta pengar. lr..
 
Jag är född och uppväxt i byggbranschen så jag vet nog mer om svarta pengar och dess funktion än medelsvensken.

Ursprungsfrågeställningen var "rimlig kostnad", vilket jag tolkar som inom lagens råmärken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.