Detta har debatterats innan ser jag vid en sökning och jag har läst BBR's regler men jag är ändå lite tveksam till vad som gäller.

Jag har 2.10 i invändig höjd i sommarstugan idag och jag vill bygga till ett badrum. Kan jag fortsätta köra med med 2.10 eller måste det vara enligt BBR regler som säger 2.40?

Huset är byggt i vinkel och badrummet ska ligga i vinkeln och högre takhöjd än 2.10 gör att yttermåtten blir konstiga. 2.40 fungerar inte alls för då är jag nog nästan uppe vid nockhöjd på det befintliga huset och rotar.

/John
 
Får kolla med byggkontoret på kommunen vad som gäller. Jag tvivlar på att badrummet räknas som ett rum där man vistas tillfälligt. Dock är det en sommarstuga med enbart sommarvatten och klart begränsade möjligheter att bygga ut till åretrunt-bruk.

/John
 
Du har rätt. I badrummet vistas man tydigen "mer än tillfälligt".

Allmänt råd
Byggnaders rum eller avskiljbara delar av rum delas in på följande sätt:
− rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i mer än tillfälligt.
Exempel på rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i mer än tillfälligt är; utrymmen för daglig samvaro, matlagning, sömn och vila samt rum för personlig hygien.

− rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i tillfälligt.
Exempel på rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i tillfälligt är; rum för förvaring av livsmedel i bostäder, driftutrymmen, garage, kommunikationsutrymmen, bostadsförråd, och kulvertar

http://www.boverket.se/upload/publi...Remisser/BBR/BFS BBR3 och 8 remiss 061027.pdf
(sid. 2)
 
Faidros skrev:
Du har rätt. I badrummet vistas man tydigen "mer än tillfälligt".

Allmänt råd
Byggnaders rum eller avskiljbara delar av rum delas in på följande sätt:
− rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i mer än tillfälligt.
Exempel på rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i mer än tillfälligt är; utrymmen för daglig samvaro, matlagning, sömn och vila samt rum för personlig hygien.

− rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i tillfälligt.
Exempel på rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i tillfälligt är; rum för förvaring av livsmedel i bostäder, driftutrymmen, garage, kommunikationsutrymmen, bostadsförråd, och kulvertar

[länk]
(sid. 2)
Helt riktigt.
Dock kan man hävda att man vill att BÄR skall gälla istället för BBR och då kan man få göra avsteg från krav i BBR om man kan ge bra argument som att anpassning till befintliga byggnadsdelar försvåras etc.
Med en vettig inspektör borde man då kunna få dispens på takhöjden.
 
volvo skrev:
Helt riktigt.
Dock kan man hävda att man vill att BÄR skall gälla istället för BBR och då kan man få göra avsteg från krav i BBR om man kan ge bra argument som att anpassning till befintliga byggnadsdelar försvåras etc.
Med en vettig inspektör borde man då kunna få dispens på takhöjden.
Tack, BÄR verkar vettigare. Med tanke på hur om och tillbyggda grannhusen är så ska det nog inte vara några problem. Ville bara kolla här först.

/John
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.