Hej!

Har fått en vattenskada i källaren (under något golv). Något av rören till elementen i källaren är av. Detta har vi kommit fram till med hjälp av VVS'are som stängt slingan i källaren.
Försäkringsbolaget var här nu och de ansåg att en schablonersättning skulle bli bra...
10000 - självrisk. VVS'aren trodde det skulle sluta på ca 20-25".

Kan man ha en schablonersättning för en källare? Hur stor källare är standard?
Min är på 135 m2 och har 8 radiatorer.
 
Det låter märkligt. Ersättningen måste väl bero på skadornas omfattning och vad man har för golv och väggar ? Vad säger dina försäkringsvillkor ?
 
Om VVSaren tror på 20-25 000 så kan det vara så att 10 000 är en bra ersättning. Bolaget ersätter ingenting av skadade rör. De ersätter bara konsekvensen av att röret är skadat. Så själva VVS räkningen kan du inte räkna med ersättning för.

Skadorna på golv och andra byggnadsdelar kommer de att sätta ett åldersavdrag för. Är det några år på nacken så får du räkna med 80% avskrivning.

Oavsett så skulle jag nog kräva en "riktig" ersättning.

Det där om att man inte får för de skadade rören är vanligt, men det kan förekomma varianter där försäkringen täcker även VVS kostnaden.
 
Vad har du fått för skador?
 
injonil skrev:
Vad har du fått för skador?
Inga synliga ännu.
På min fråga till förs.bolaget angående att det kostar massor om vi ska börja bila golv för att hitta felet så var svaret:
"då får vi isåfall vänta med reparationen tills vi ser var skadan är.."

Är det inte smartare att lösa det på annat sätt då, t ex nya rör til hela källaren och "glömma det som varit"

Och naturligtvis så räknar jag med åldersavdrag + att man inte får ersättning för skadan på röret.
 
Jag tycker försäkringsbolaget varit snälla som säger 10kkr i schablonersättning.

Nya rör är inte en försäkringsfråga, utan det som försäkringen möjligen täcker är uppbilning, minus ålderavdrag. Det kan bli ganska mycket mindre än 10kkr, men också mer. Det är ju också läge för en händig människa att göra jobbet själv, och få ersättning för jobbet via schablonersättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.