Nu eftersom jag är egenföretagre sen ett par år tillbaka kanske jag är partisk...

Gällande bygg/badrum har man bygg och keramikrådet....
Ska du göra om ditt badrum, och din hantverkare som ska göra om badrumet är med i bygg o keramikrådet... är hantverkaren skyldig att följa dess regler och tillvägagångssätt.
Även om problem skulle uppstå kan ni som kund vända er till bygg o keramikrådet för att kontrollera att allt är rätt gjort ... om hantverkaren gjort fel kan dom tappa sitt medlemsskap...

Detta är en sorts certificiering.... eftersom vem som helst kan öppna ett snickeriföretag.

Gällande rör har vi gått 3 år i skola... 2 år som lärling + 1 veckas teoretiskt och praktiskt prov för att få certifikat för rör.
Gällande el så är det 3 år i skola, och jag tror det är 5 år som lärling...+ prov.

Tänk gärna efter när flera företag lämnat offerter som är snarlika varandra... och nån ligger 30-40 % under... då är det förmodligen knappast vitt eller det du vill ha...
 
Som snickare så gillar jag inte sammanblandningen mellan snickare och "allt i allon"
Även jag är väldigt skeptisk till företag som kan göra "allt" och man kanske bör vara rätt försiktig där, det är inte många som har behörighet ABL t ex för elinstallationer,

För att förska återge ge fakta så är det enbart elinsallation som är reglerat enligt lag. Resten är branschorganisationers rekommendationer ihop med försäkringsbolagens krav som nog skall ses som gällande.

/Kent
 
Nja, du har inte hellt rätt vad gällande bkr o badrum. Vi har anlitat två oberoende firmor och dokumenterat otaliga fel. Men man kan inte bara vända sig till bkr och de blir av med sin behörighet. Trots grova missar - tyvärr.

vi ångara delvis att vi inte tog allt i allon som kannske på löpande räkning hade kunnat bygga bättre????

MEN nu gäller vår försäkring i alla fall ost´digt med två BBV intyg, fast det hade jku varit bättre med två bra badrum......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.