]Funderar på att sätta upp en vindstrappa med stege, i mitt betongtak så att jag kan komma åt vinden innefrån.
Hur mycket jobb är det att själv bila eller såga i ett 200mm betong valv?
en öppning på ca 540x1130 mm, huset är byggt under 1982.
Har ringt och kollat med firmor som syslar med detta men ennu ej fått in någon offert.
På Cramo skulle kosta ca 600:- plus slitage på klingan för att hyra en rejäl bil maskin och en betong såg med en klinga som tar ca 100mm.
img_2418_856.jpg

Vindstrappa jag sett på Beijers
 
Redigerat:
Är det ingen på detta forum som har tagit hål i taket för att montera en vindstrappa?
är det någon som vet vad betongfirma kan ta för ett hål på 540X1130 i ett 200mm betongtak?
 
Min spontana fundering är om taket upp till vinden verkligen är betong. Mycke sällan det är betong där om det nu inte är mellan 2 normala våningsplan.
 
Jupp det är betong, annars så hade det varit enkelt att få upp en vindstrappa
 
Stadigt hus det där. ;)
 
Ja det hade ju varit väldigt enkelt om man hade haft innertak och reglar i trä.
men åter igen är det ingen som har tagit upp något hål i ett betongtak???
 
Någon som kan tippsa om en bra vindstrappa?
 
Problemet som jag ser det är att det kommer att bli väldigt smutsigt och blött både på vinden och under. Ska man såga 200mm tjockt så bör man nog kyla med vatten och då blir det en rätt så tråkig gegga som skitar ner.
Torrkapar man så dammar det nått djävulskt och det vill man ju inte utsätta vindsisoleringen för.Sliter mer på klingan också.

Kan ta ett exempel: Bosse på jobbet ska såga av en del på en betonvägg.Det är dåligt väder ute så han står inomhus och gör det. Fabriken är på ca 6-7 tusen kvadrat med medeltakhöjd på ca 8m. Bosse fyller ändå hela fabriken med betongdamm.....

Sen vill man ju inte att 300kilos klumpen rasar ner i golvet efteråt så man får göra nån specialare där.
 
Borde ju funka att först torr kapa någon cm in i betongen för att få en ram runt, och sen bila bort allt i bitar uppifrån
 
Ja, kanske det. Det låter dock ganska slitsamt;)

För att få spåret på rätt plats både uppe och nere så antar jag att du borrar i hörnorna?
 
Jo jag har skaffat en hilti borr som är 400mm lång för att göra så
 
Kolla också upp noga hur taket är konstruerat så att det verkligen är okej att ta upp hålet överhuvudtaget. Om det tex är långsmala förspända kassetter så kan det ju inte vara så nyttigt att kapa en stor del av armeringen...
 
Hålet är nu gjort av firman Hålteknik, dom gjorde ett jätte bra jobb verkligen, snabbt, rent och snyggt.
Så nu ska jag bara börja fixa golv och väggar där uppe.
 
Vad fick du betala? Ska ta upp ett hål 4x1m för en ny trappa och bjälklaget är 16 cm armerad betong. Hur gjorde de för att inte skita ner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.