Vår offert, i sammanfattad version som vi fick på tillbyggnad av totalt ca. 57 kvadratmeter till befintligt hus. Priser inkl. moms. Jag vet att det är svårt att säga utan detaljer, men jag är ändå jätteintresserad av kommentarer/åsikter om hur ni tycker att priserna verkar på ett ungefär. :)

- Entré/Trapphus till norrgaveln, ca.28 kvadratmeter inkl. grund, markarbete, plåtarbeten (rännor odl.), golvvärme, målning, spackling och inomhustrappa i ek. Exklusive takttegel, fönster och staket till trappan; 448 000 kr

- Sovrum utanför västerfasaden, 29 kvadratmeter med balkong ovanpå . Massaranduba trall som yta och tätskikt takpapp/falsad plåt; 313 000 kr + 53 000 kr (balkongen). Exkl. fönster.

- Sprutputs, 2mm med nät och 3 cm frigolitisolering , 200 kvadratmeter fasad; 97 000 kr

- Utomhustrappa i trä från parkering till entré ca. 22 trappsteg, 170 cm bredd, 31 cm djup, 15 cm höjd i massaranduba; 53 000 kr

Jag är tacksam för alla typer av kommetarer!

//M
 
Utan att känna till om det är dyrt så kostade i varje fall trappan ganska mycket. Men massaranduba låter inte som det växer bland gran och tall. Jag skulle gissat att det kostat mer att putsa om huset.
10 000 kr/kvm inkl moms fick jag som riktmärke när jag frågade en byggare om tillbyggnad i somras.
 
- Har ni tagit in bara en offert eller flera?

- På vilket underlag har ni begärt in offert? Ritningar/beskrivningar, muntlig process med entreprenör(er)?

- Vem ansvarar för att befintliga förhållanden är korrekt angivna som förutsättning? (Dvs vem står kostnaderna för fördyring om antagandena om hur nuvarande hus ser ut, inte visar sig stämma?).

- I vilken utsträckning är det en funktionsentreprenad respektive utförandeentreprenad som ni fått offert på?

Etc.

Som vanligt är det väldigt svårt att uttala sig utan att ha ett hum om detta och en del därtill.
 
Daviden; Massaranduba:n är räknad på att kosta 500 kr/kvadratmeter.
Menar du 1000 kr/kvadratmeter för putsen?

frjo7205; - Det är påG med flera offerter, det här är den första vi har fått in, så man har inget att jämföra med just nu, därför är det så tacksamt med era kommentarer :)
- Offerten är begärd på Ritningar /Rumsbeskrivning/Byggbeskrivning/ Samtal med konstruktör.

- Det är fastpris om vi tackar ja till offerten...Dvs. byggföretaget ansvarar för sina uträkningar.

- Det är en helhetsentreprenad. Byggföretaget ansvarar för allt från elektricitet till grundarbete till målning.

Vad säger du? Hur verkar det?

//M
 
Nej, 10 000 kr per kvadratmeter tillbyggnadsyta var det jag menade.
 
daviden: oki, har hört riktvärden allt från 10.000-20.000 kr per kvm. Det som är erbjudet i vår offert i inomhuskvadrat blir 14 200 kr (då har jag räknat bort utomhustrappan, putsen på det befintliga huset och balkongen.)
 
Är offerten villkorad av "i enlighet med AB04", "ABTXX" eller andra standardvillkor för entreprenaden?
 
frjo; Har ej diskuterat detta hittills med den akutella byggaren. Vi har dock blanketten "Entreprenadkontrakt (ABT06) Fast Pris" hos oss - Om det blir aktuellt med den här byggaren skall vi se till att det skrivs under ett sådant.

Kan inte låta bli att undra; misstänker du att byggaren inte är seriös, eller var det ett rent allmänt "tips" /kommentar?
Tacksam för svar.
//M
 
Nej, jag tror inte att byggaren är skum. Men för att kunna säga om en entreprenadoffert är "dyr" behöver man veta vilka villkor som gäller för offerten.

Eftersom det verkar som er offert är seriös och lämnad fullt i enlighet med ABT06 fast pris, så kommer den gissningsvis att verka "dyrare" än andra offerter, vars villkor är mer luddiga.

Detta då entreprenören i detta fall har åtagit sig en stor del av den ekonomiska risken, och naturligtvis vill ha kompensation för det. Ni köper er en större förutsägbarhet kan man säga.

Så om du får lägre pris på andra offerter, kolla noga vilka villkor som gäller för de offerterna. Det samma gäller om någon granne/kompis säger "jag fick ett nytt trapphus för halva priset". Då kan han/hon valt (eller inte förstått) en entrepenadform med en högre risk för beställaren och därmet ett lägre utgångspris.
 
ok frjo, du menar så. 1000 tack för dina kommentarer. Det betyder mycket, du verkar ha en del erfarnhet/koll... Nedan följer detaljer från offerten till den delen som berör entre´n/trapphuset, som går på 448 000 kr exkl. takttegel, parkett och fönster - så att du får en idé om hur nivån är. Vad säger du om den delen - verkar det vara mycket pengar för en entré/trapphus? Tack igen /M
ENTRANCE
foundation
concrete with ironing
leca blocks200mm
polystyrene 100mm
concrete with ironing
assemble floor heating
disassembling present entrance
OUTSIDE WALLS
doors and windows installation
“puts”/plaster structure 2mm
mineral wool 50mm
fasadminerit 9mm
distance 22x45
asphalt board 12mm
construction 170x45mm
mineral wool 170mm
foil 0,2mm
distains 45x45
mineral wool 45mm
OSB 12MM
“gips” board 13mm
spackling
painting
CEILING/FLOOR
painting
spackling
gips board 13mm
distains 28x70
foil 0,2mm
construction 220x45 cc600
mineral wool 195mm
“spånskiva” 22mm under floor heating
floor heating
assemble floor parquet
ROOF
assemble roof tiles
laths and counter laths
rain pipes and metal finishing work
roof paper
full boarding
distains 28x45
oil board 3,2mm

kertro/limtre 260x45 cc120
mineral wool 195mm
mineral wool 70mm
foil 0,2mm
distains 28x70
gips board 13mm
spackling
painting
ASSEMBLE FLOOR PARQUET ON STAIRCASE
REDO OUTSIDE WALL TO INSIDE ONE
MOUNTING METAL PLATFORMS
 
En snabb reflektion är att priset du har fått är fullt normalt. Det är väldigt svårt, utan att börja gå igenom era ritningar och besöka ert hus för vidare undersökningar, att svara på om det borde gå att få lite billigare.

Men, finns det någon anledning till att offerten är på engelska? Är även villkor och avtal på engelska? Behärskar ni till fullo det språket när man kommer till avtalsrätt? Kommer det att byggas enligt svenska standardnormer?
 
Swetrot; villkor och avtal, allt är på engelska. Byggföretaget kommer från ett av länderna från öst. Personerna som vi har varit i kontakt med behärskar engelskan mkt. bra och de har även bott i Sverige med familjen sedan ett halvår tillbaka- så det är inga problem att göra sig förstådd.

De har byggt åt 3 "grannar", varav 1 större utbyggnad och även åt kommunen. Alla är nöjda, även om ett en stenläggning vi sett inte har en helt perfekt finish... Putsfasaderna som de gjort är kontrollerade av svenska besiktningsmän och det har ok:at. De som var först ut att anlita företaget för ca. 3 år sedan fick dock ett helt annat pris än vad vi är erbjudna nu.

Innan vi tar antar någonting. Kan jag, snälla, få hjälp med argumentation för att pressa priset? Jag vet att timkostnaden ligger under 200 kr. Utomhusrappan t.ex. är inget avancerat och där har de tagit till 270 h dvs. 6 svenska arbetsveckor ungefär (för en person) vilket känns ganska väl tilltaget...

Som sagt alla kommentarer är mer än välkomna :) //M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.