Hej,

Har en fråga till er som vet om min installation kommer klassas som fast.

Jag kommer för trädgården bygga 2 enheter efter egen konstruktion. Båda ansluts till nätet och till ethernet in i huset. Den ena har bara högtalarutgångar, medans den andra har 4 48VDC bussar på ca: 200VA.

Frågan är om denna räknas som fast installation eller ej. Båda enheterna sitter i IP65 klassade boxar och skruvas fast i ett utrymme i trädgården. Alla utgångar är fast installerade och går i flexrör som ansluts direkt in i enheterna.

Om jag då ansluter nätet med stickkontakt är det då ingen fast installation (trots att den igentligen inte går att flytta). Är det kontakten i sig som avgör eller är det om enheterna sitter fast installerade eller ej.

Här är jag lite osäker, och hittar inget riktigt bra svar. Tycker ju igentligen det varit säkrare med riktig fast installation, men ...
 
Redigerat:
Stickkontakter är till för temporära lösningar. En enhet som är fast monterad ska anslutas med en fast installation.

Däremot finns det proukter som är fast monterad som levereras med förmonterad stickkontakt, då brukar man montera ett lämpligt 1-vägsuttag.

En eldriven häcksax går bra att ansluta med stickkontakt, då den ska användas temporärt.

Och av ren nyfikenhet undrar jag vad dessa enheter har för funktion ? ;)
 
Redigerat:
Hej,

Tack.

Hmm nu blev det lite mer komplicerat. Då måste jag hitta en elektriker som vill installera mina egna prylar.

Det är 2 prylar jag jobbar på just nu.

1. En mediaspelare för utomhusbruk med 3 kanaler (terass, spa, pool), fast dock samma musik. Enbart audio än så länge, mp3, flac, ogg, wma, ... Som alla andra spelare i huset hämtar den musiken över ethernet och med DLNA/UPnP AV från en server. Till detta ett antal kontroller med display för att välja musik, volym, etc. En utomhus SONOS i princip.

2. Drivare för utomhusbelysning. 4 bussar med ett antal intelligenta högintensiva RGB LED moduler. 48V DC och RS 485 i bussarna. Dessutom kan man koppla till drivare för electroluminescent wire. Allt då individuellt styrbart per LED/Wire.

Overkill ... absolut, men rätt roligt.
 
Redigerat:
TLovskog skrev:
Hmm nu blev det lite mer komplicerat. Då måste jag hitta en elektriker som vill installera mina egna prylar.
Jag tror inte elektrikern behöver känna något ansvar för dina burkar.
Vad jag vet så krävs det ingen behörighet för att bygga "apparater".
Du ansvarar själv för att du byggt dem säkert.

Elektrikerns ansvar är installationen, men man kan ju hoppas att han reagerar
om dina burkar har uppenbara säkerhetsrisker.

/Hasse
 
Jag förstår inte vad det är elektrikern ska göra? Sätta i stickpropparna?

48VDC och 200VA ligger dessutom inom gränsen för ej behörighetskrav. (<= 50V <=200VA max 10A avsäkring)
 
Jag var tydligen lite otydlig.

Min fråga var ...
Om jag har en apparat som är tämligen fast installerad i all vässentlig bemärkelse. Är det då ok att göra anslutningen till elnätet med stickpropp, i ett uttag som installerats av en elektriker i utrymmet där enheterna är placerade. Eller måste även elinstallationen vara fast och då av en behörig elektriker. Jag är bara lite osäker.

Är väl medveten om behörighetskravet 50V 200VA 10A.

Sätta i stickproppen klarar jag själv.
 
Fast å andra sidan så borde det vara ok, eftersom nätverk i princip alltid görs på det sättet och det är ok. Switch med propp och hyfsat fast installerade längder med tråd till uttag ...

Never mind - Jag var nog bara lite tankspridd idag ...
 
Redigerat:
Ja varför inte? Jämför med att sätta upp lågvoltsspottar i ett innertak och sedan ansluta trafon med stickpropp.
 
Intressant... Har funderat på nåt liknande mediasystem själv. Får man fråga hur mycket det kostat? Är det byggt för svag bakgrundsmusik eller rejäla poolpartyn? (Själv är jag ute efter att få nåt till det senare alternativet)

Kom ihåg, den med flest prylar när man dör vinner... :)
 
pefo:
Se där ett exempel till.

Fattar inte riktigt hur jag tänkte här ... eller inte tänkte ...
 
Redigerat:
Bjurran:
Än så länge finns det bara i CAD systemet och tankarna. Själva elektroniken i spelaren blir inte så dyr. Under tusen kronor, förutom mekaniken och den IP65 klassade lådan.

Det som drar iväg och är lite okänt är kontrollpunkterna. Idag har jag tänkt använda monokrom display med vit grafik på svart botten för displayen och styrning med kapacitiva knappar. Allt infällt bakom rökfärgat glas i poolsargen, etc. Ingen aning vad kostnaden där blir.

Det är tänkt att vara byggt för både lite mysmusik och party toner. Kanske inte värsta basdunket. Ev. också högtalare med "stereo-in-one" med dual tweeters.
 
Nu hänger jag inte riktigt med. Är det anslutning till 230V nätet eller anslutning av svagströms utgångarna frågan handlar om ?

Om jag förstått frågan rätt är det själva spänningsmatningarna (230V) till respektive enhet som ska anslutas ?!
 
Frågan handlade om starkströmen ja.
 
Låter riktigt intressant, hör gärna av dig när du börjat hitta lite priser.
Jag var själv inne på att bygga något med hjälp av linux och touch-lcd, t.ex. denna, men insåg att det troligtvis blir mer jobb och för högt pris för att motivera det, även om minidatorer med linux inte behöver kosta mycket idag.
Men men, tror denna diskussion glidit över mer till att höra hemma i teknikforumet snarare än el så jag bryter här.
 
Det enda jag kan se att du bör tänka på är:

* Att anslutningssladden till din "låda" är ansluten korrekt och med dragavlastning.
* Att eventuella uttag är skyddade via jordfelsbrytare.
* Om det är en låda med lite tvivelaktiga kopplingar som ska flyttas runt till olika blöta fester så skulle jag sätta en jordfelsbrytare i själva lådan.. alt stickpropp med jfb i anslutningssladden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.