sedan vet jag inte om du kan få ström för 1,50 inkl rörliga nätavgifter idag.
Lägg på en el ett par tioöringar vetja!
 
Det går faktiskt att få el till rörligt pris för 1,50 om man inte har en alltför girig nätägare, men det hänger lite på marginalen i ärlighetens namn.

Å andra sidan kan man vara rätt så säker på att oljepriset inte heller står still utan el och olja brukar tyvärr följa varandra.

Jag måste säga att det inte spelar så himla stor roll om man får med exakt hur många månader det tar för att få en investering att gå ihop, det finns så mycket som man inte kan påverka. Däremot är det ju bra att veta om en investering lönar sig efter 5, 10 eller 15 år.

Min spontana åsikt är att jag tror att de flesta investeringar som sänker energiförbrukningen kommer visa sig vara bra investeringar om tio år.
 
Denna värmepump är sannolikt för stor! Kanske på 9.6 kW?
(Det är som att köpa bil utan att veta hur stor motor den har. Mopedmotor, lastbilsmotor?)
Men blir sannolikt ändå lönsam om man tar hänsyn till alla de faktorer som övriga svar påtalat.
Se bifogade filer (Som du själv skulle kunna räkna ut på www.energiberakning.se)

Sammanfattning (skärmdump)
Värmepumpens energibehov kWh/år 3871
Kompletterande spetsenergi, El kWh/år 56
------
Köpt energi för värme kWh/år 3928

Ursprunglig energianvändning kWh/år 20000
Värmepumpens täckningsgrad: 99.6 % ------
Besparing kWh/år 16073

-------------------------------------

Beräkningen avser:
Investering [kr] 50000
Avskrivningstid [år] 10
Kalkylränta [%] 4
Inflation [%] 2.4
Underhållskostnad [kr/år] 1000
Energipris 100 öre/kWh
Energiprisökning 3% per år

År Besparing [kr] Nuvärde [kr]
1 15530 14790
2 15977 14491
3 16409 14174
4 16821 13838
5 17204 13480
6 17545 13092
7 17824 12667
8 18011 12190
9 18062 11643
10 17913 10997
--------------
Nusumma: 131368
Vinst: 81368
 
Energiberäknaren - Du har rätt i att värmepumpen är lite stor...väntade nästan på att någon skulle kommentera det ;-). Orsaken är att dom strulade något enormt med leveransen, först åkte den till Hässleholm istället för Stockholm 2 gånger och sen när den väl kom fram hade dom skickat för stor utenhet. Fick den för samma pris som den mindre. Vanligtvis är det ju inte bra med för stor pump men enligt svärfar så är den här modellen så konstruerad att det inte är till vår nackdel.

Tack för länken...hade själv bara hittat energimyndighetens "Energikalkyl" och den fick jag inte ihop något bra...
 
För stor värmepump (som inte är varvtalsstyrd) gör att man får korta gångtider. Man får många start och stopp. Detta sliter på värmepumpen. Men om man satsar på större vattenvolym (Ackumulator) så kan detta kompenseras.
Annars kan man generellt säga att en för stor värmepump kostar för mycket och det påverkar lönsamheten negativt. Men det verkar inte vara aktuellt i ditt fall.
 
är pumpen på 6kW o huset ska ha uppvärmd källare. då är den pumpen inte alls specielt stor.
 
Jag var snabbt inne på Daikins hemsida men kunde inte få klarhet i det...
Om den är på 6 kW så är det klart bättre. Men tillverkarna är alltid hemliga med hur stor effekt deras pumpar ger. Om den ger 6 kW vid 20 graders utetemperatur så är det bra. Men vad ger den vid -5 grader. Det är ju då man behöver ha värmen i huset. Hemligheterna beror sannolikt på att man inte skall kunna jämföra med konkurrenterna. - Det är ju så mobiltelefonbolagen agerar, med viss framgång dessvärre.
 
Carman - det stämmer att vi har en uppvärmd källare.

Sitter har med broschyren i hand och
utomhusdelen har nominel värmekapacitet (max) på 6,8(8,8) kwH vid följande mätförhållande: utomhustemp = 7grader C/utgående vattentemp = 35grader c(delta T = 5 grader C)
driftsområde är -20 till 35 grader C

och kompressorn skall vara varvtalsstyrd
 
CarMan skrev:
är pumpen på 6kW o huset ska ha uppvärmd källare. då är den pumpen inte alls specielt stor.
men inte för liten hoppas jag :rolleyes:
 
för liten, et beror ju på hur mycke ditt hus drar i verkligheten, vet du det?
luft värmepumpen mäts bara effekten vid 7 plussgradet.
så den ger betydligt mindre vid minus 10. vid minus 10 behöver du betydligt högre tempratur än 35 grader, så även detta sänker effekten o cop regält.

jag tror inte du får ut mer än max 5kW när det är minus 10 ute. (men du har ju elpatroner förhoppningsvis som hjälper till då.
det är alltså inte frågan om en förstor pump. o du behöver ingen volymförstorare
 
CarMan skrev:
för liten, et beror ju på hur mycke ditt hus drar i verkligheten, vet du det?.....
Vad tycker du skall ingå då? Har jag missat något i TS?

Uppvärmningen av vår kåk verkar vara lite lurig. Förra ägaren angav 16.000 i uppvärmingskostnader och de var 2 vuxna och 2 barn. Vi har förbrukat 1,2 kubik olja (13.000kr)på ett år och då har källaren stått delvis oupvärmd och vi har inte haft något badkar. Ett till synes likadant radhus längre ner på gatan anger 35.000 i uppvärmningskostnader i deras försäljningsprospekt. Dom har olja och källaren har använts som boyta.

Väldigt olika siffror eller hur?
 
ja det är alltid svårt när man inte har förbrukning siffror över hur mycke energi man kommer att göra av med i framtiden.

el patron får vi väll anta att det ingår ?

villa mäst bara på peka att du inte ska vara orolig för att pumpen är för stor.
 
Det är helt klart svårt att veta hur mycket förbrukningen blir...vi får se vart det barkar hän. All rördragning är i princip klar, nu återstår bara el och omkoppling.

Skönt att höra att du inte tror pumpen är för stor. Tror inte heller att den är för liten. Det är ju Daikins mellanmodell och vi har ju ett rätt litet hus så rent logiskt sett så tycker jag det vore konstigt om den vore för liten.
 
Glömde skriva att.....ja elpatron finns i hydroboxen. Värmepumpen står för 70% av tappvarmvattnet och de sista 30% står elvärmaren för. Den skall även fungera som reservvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.