Jag planerar att köpa en fritidstomt där jag också behöver en liten kallkällare under huset, typ större matkällare, 5-10 kvm.

När jag pratade infiltrationsanläggning med kommunen nämnde de att grundvattnen kan ligga så högt som 80 cm under markytan.

Jag har tänkt gräva två meter ner och sedan gjuta en betongplatta med frigolit isolering. Därefter mura gråsuggor (fyllbara betongblock) som väggar.

Räcker det för att undvika vatteninträngning pga högt grundvatten?

/mats
 
Rent spontant tycker jag inte det låter som ett bra alternativ. Har dock inte så mycket kunskaper om gjutning i detta avseende. Överväg i stället att göra/köpa en jordkällare om det passar på tomten.
 
Knappast, i alla fall inte över tiden.

Tänk på att grundvattennivån är "evig". Om konstruktionen funkar 10 år och sedan böjar vatten sippra in så blir det svårt som f-n att åtgärda på ett enkelt och bra sätt.

Utan att ha några konkreta råd så skulle jag råda dig att försöka googla på typ byggahus.nl. I holland har de ju högt grundvatten eftersom stora delar av landet ligger under havsnivå. Problemet och lämpliga system för att lösa det torde finnas där.
 
Tack för tips, men flamländska är inte förstaspråk, om man säger. Ska kolla dock.
:)

Fukt kan jag stå ut med i källaren, den ska ju fungera som en matkällare eller en jordkällare. Det jag är rädd för är att det ska tränga in mer än fukt. Finns det verkligen ingen isolering som hjälper i det här fallet?

Antar att det först är viktiga att ta reda på den faktiska grundvattennivån. Får väl gräva en 2-meters grop och se vad som händer nu i höst.

Vår och höst har väl de högsta grundvattennivåerna,

/mats
 
Om det skulle tränga in fukt, kan utrymmet fortfarande användas som matkällare?
Känns inte som det skulle vara speciellt trevlig att förvara mat och dyligt i denna miljö.
 
Du kan ju alltid platsgjuta en källare, och använda dig an vattentät betong.
Blir nog att kosta en slant, men det kommer att fungera.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.