Har en fråga angående underhandsbesked och "värdet" utav ett sådant.
Har skrivit och frågat stadsbyggnadskontoret i min kommun och frågat, om det går att stycka av en fastighet, vad som går att bygga mm som jag själv ej äger men är spekulant på.
Jag har lämnat en sk underhandsförfrågan.
Nu har jag fått ett underhandsbesked och jag undrar helt enkenlt hur stor vikt man kan fästa vid ett sådant?
Stadsbyggnadskontoret har ju kollat detaljplat mm och givet sitt besked.
Hur stor risk/chans finns det att de ändrar sig sedan när jag köpt fastigheten?
 
Är underhandsbeskedet skriftligt? I så fall har det ett visst värde. Är det muntligt kan man i prinicp betrakta det som värdelöst om det skulle bli gnissel framöver.

Viktigt är också att se på vad DP/områdesbestämmelser tillåter, och värdera det du vill göra utifrån det. Grundprincipen är att det som är tillåtet enligt DP skall ges bygglov. Så om det du frågar på är inom DP så är risken förhållandevis låg.
 
Om det går att stycka av tomten så kommer tomten också få bebyggas. Det går att söka förhandsbesked eller till och med bygglov på en tomt du inte äger.
Jag tror risken att de ändrar sig är liten om du håller dig till detaljplanen. Jag skulle kolla detaljplanen själv också.
 
Jag har givetvis kollat detaljplanen men ibland så har ju kommuner visa krav/praxis på tomtstorlek mm som inte står i detaljplanen.
Om man får svar via email så är väl det att betrakta som skriftligt, eller?
 
Ja, epost gäller oftast som "myndighetsutövning", om det inte uppenbart är mellan två personer som känner varandra och "pratar skit". Bäst är såklart om det är med ett diarienummer.
 
ParkaKungen skrev:
Jag har givetvis kollat detaljplanen men ibland så har ju kommuner visa krav/praxis på tomtstorlek mm som inte står i detaljplanen.
Om man får svar via email så är väl det att betrakta som skriftligt, eller?
E-post är juridiskyt hållbart men skall då hellst innehålla datum utöver e-postens rad, fullständigta uppgifter mm.

Vissa företag lägger till en liten rad om att e-posten inte kan användas .../.../ och då har de inte ansvar för det. Men annars så är det att betrakta som skriftligt, ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.