:)Hejsan ..Vi ska göra ett altandäck på gården,
finns det någon som gjort liknade.
Skulle vilja ha lite tips och råd. Vi har tänkt det i trä.
Tack på förhand :)
 
Oj, oj, det var väldigt allmänt hållet... Tror du måste vara mer specifik för att få bra svar. I princip kan du få en allmän orientering genom att ögna igenom flera av trådarna på denna del av forumet.

Bonuspoäng dock för snitsig uppställning av frågan! :)
 
Hejsan !!! :)

Ja det var väl inte så bra fråga :-[
Vi hade nog mest tänkt oss mer förslag i från andra
hur de hade gjort sina altaner eller terasser..
Ja vi har iallafall börjat.... Vi skickar bilder senare...​
 
här är våran altan som vi håller på att bygga med nedsänkt badtunna.
 
  • DSC01270webb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi håller just nu på att svettas med altanbygget till vårt hus...! Vi har lagt ut diverse ritningar och bilder samt kalkyler på vår hemsida...(www.hasselstigen.se) men som sagt...den är inte riktigt föärdig än...:)
 
Vi lät - om jag relaterar till frågan från början - tankarna flyga iväg ;) Kollade lite med vädersträck och hur man vill att ett trädäck ska se ut för att få morgonsol / eftermiddagssol etc (om man nu vill ha det...)

Sedan gick jag lös med papper och penna somsedan översattes till dator och 3D - men det är inte nödvändigt, en därmed inte sagt att det hjälpt väldigt mycket, att se exakt hur många skarvar, balkstolar, plattor, hur trallen kommer ligga, distanser och hur det påverkar etc... Klart kul, men inte "nödvändigt" ;)

Vi bygger på för fullt, med impregnerat trä rakti igenom - sedan får vi se om vi behandlar / målar till det i ett senare skede - men vi har inte ens målat vårt hus itvändigt än, så det blir nog ett senare projekt.
 
  • model.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som med trall på ser ut i stil med följande
 
  • model_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan Tack för era förslag!!!! ::) ::)
Inte så dumt med en badtuna,,det ser ut att bli fint...
Vi gör altantrallen mitt på gården inte anslutning till huset..
Nu är prolemet hur gör vi en snygg trappa till...
Det är  45 cm högt..retangulär....
Vi ska klä in den med staket runt..​
 
Med risk för att trycka ut mina (enligt mig lite fina iaf.) 3D-bilder till höger och vänster, men vi har uppdaterat vårt bygge med ett trappsteg i vårt trädäck och det är byggt med 145x45 reglerverk enligt bild som jag skickar med (en gång till). Blir riktigt trevligt faktiskt, och kolla gärna in fler bilder på http://www.hasselstigen.se (bilder / utsidan / trädäck) för att kanske se hur vi löst vissa problem som man *defenitivt* komemr att stöta på. Till exempel har det varit en himla massa 22.5 / 45 / 90 gradiga vinklar som ska passas ihop och med ett trappsteg med i bilden blir det ännu mer att tänka på - mycket matte blir det ;) Men kör ni rektangulärt blir det ju "enklare" om amn inte vill ha ett runtliggande trappsteg för hela ert däck som går i 45 grader runt hörnen? Vinklar ger liv åt saker och ting...
Lycka till!
 
  • model_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.