Är det normalt att det kommer vatten i öppna spisen när det regnar väldigt häftigt ute?
 
Ja skorstenen kan ju gå rakt upp. Normalt träffar ju dropparna insidan och absorberas av teglet, men regnar det mycket kan det ju droppa ned i spisen
 
Du skyddar enklast murstocken dels genom att elda i den och dels genom att hålla vattnet på utsidan med hjälp av en huv.
 
OKej..tack för era svar. Då är det i alla fall inget ovanligt.
 
nej det är inte ovanligt, men skaffa en huv. är det en murstock med flera kanaler i för ventilation och uppvärmningseldning är det vitkgit att den torkar ur ordentligt, särskilt om det är en murad murstock.
 
okej..tack för svaren. Ska skaffa en huv.
Hade tänkt få den provtryckt för att myselda lite i den. Det är en murstock med (tror jag) olika kanaler i. En från öppna spisen och en från köksfläkt.
En fråga till. Om man eldar i öppa spisen, är det vanligt att det blir gnistor som går uppåt? Brukar det uppstå bränder? Inne ska jag sätta gnisskydd.
 
Det är vanligt med gnistor, därför sotar man sin rökkanal regelbundet. Gnistskydd i form av något obrännbart framför eldstaden är också viktigt.
 
Okej...brukar gnistorna gå ut ovan och lägga sig på taket...?
 
..och var i hela världen köper jag denna huv? :D
 
Hör med din lokala sotare eller på en ventilationsfirma, finns även sådana på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.