Hejsan!

I vårt kontrakt med snickaren så står det med att vi skall ha taklister, allmoge, i alla rum. Personligen tycker jag det är snyggt, men det spelar mig ingen roll om det är lister eller ej. Jag har bott både med och utan och egentligen aldrig tänkt så mycket på det.

Nu vill han "erbjuda" oss att ta bort listerna och då dra av "2-3000, som det kostar".

Nu är det så att jag tror att listerna är betydligt dyrare än så... har för mig att det är svindyrt med lister...? Har hört att anledningen till att det inte byggs hus med taklister längre inte bara har med mode att göra, utan helt enkelt från början är en kostnadsbesparing från husföretagen, som lyckligtvis (för dem) blivit modernt? Sant eller ej?

Mina frågor är därför:

Hur snyggt är det med lister? Är det så snyggt som jag tror, eller är jag helt omodern?

Hur mycket kostar allmogelister i tak till ett hus på 150 m2? Hur mycket kan jag begära avdrag på?

Tacksam för åsikter och kunskap!

//Helena
 
Vad lister kostar vet jag inte men om du väljer bort dem kommer målaren ta extra för att spackla skarven mellan vägg och tak och oxå säga att han inte kan garantera att det inte blir sprickor med tiden. Så sa i alla fal vår! Vi valde släta enkla lister istället för allmoge men så byggde vi i ett funkishus oxå!
 
Till mitt nyrenoverade sovrum på 15 kvm så gick tak & golvlisten på 500:- hos AKB, och då är det ingen allmogelist.

 
Jag tycker att det är för lite avdrag för att skippa allmogetaklisten, frånsett att jag tycker de är så fina så är det faktiskt rätt mycket arbetstid som åtgår för att sätta upp taklisterna snyggt, ffa. när det gäller kraftigt profilerade allmogetaklister, det tar jättemycket längre tid och är betydligt pillrigar än man kan tro spec. om man inte är van ;)
Så mitt råd är, låt honom sätta upp dem och betala de där 2000:- som han vill ha, det är billigt, spec. om både lister och uppsättning ingår.

//Christina.
 
Jag tycker 2-3000:- låter lite, då vi ska måsta lägga upp 3700:- extra för att byta ut våra 70mm standardlister mot 90mm allmogelister.
(Bara materialet, ingen montering, bägge listerna obehandlade).
 
Han försöker köra en riktig fuling.
2-3000...my ass. Möjligen i material....men med jobbet inräknat är det betydligt mer.

Allmogelister är trevligt. Klart du ska ha allmogelister! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.