Ska ge mig på detta men nu har frugan börjat klaga på att det är farligt. Hur gör jag det så säkert som möjligt? Tanken är ≈ 1,5 lång x 1,5bred x 1,7hög. Det är bara 30 cm mellan tak och överdel så att krypa ner i tanken är inte att tänka på. Tänkte följande:

Pumpa ur den sista oljan med hjälp av ett av de två rör som går till brännaren (tur o retur?) med pump på borrmaskin.

Fylla på med vatten och pumpa upp det möget med pumpen i andra dunkar som ska kasseras

Slänga i sågspån eller nåt annat som drar åt sig den sista oljan, låta luckan va öppen (tanken står i ett avskilt rum) så de sista gaserna kan avdunsta tills jag ger mig på sågandet på fredag.

Hyra en cirkelsåg med speciell skiva på maskinuthyrning här i stan (eller är det bättre med tigersåg?)

kan jag lugna frugan med att det är säkert då?
 
Jag gjorde som du tänker. Sågspånen sög upp "slumpen". Jag körde med tigersåg eftersom det gnistrar mindre, vet inte om det spelar någon roll. Tänk bara på att lufta ordentligt. Fönster och dörrar bör vädra för fullt. För mig gick det kanonbra.
 
Tigersåg eller långsammare. Inget gnistbildande.
 
Frugan vägrade jag skulle göra det så jag fick snällt leja ut det o bli 4.000 kr fattigare. Dyr ha frutimmer :)

Tigersåg ska man använda sig av. Olja är inte explosiv i sig men efter en stund värme så kan det bli lågor!
 
Och tänder diesel, ja då tänder det ordentligt. Ett par 12Kg pulversläckare är bra att ha i det läget
 
Jag sågade ner oljetanken med tigersåg. Det var en tank som var svetstad på plats och det var mycket inbyggda spänningar i plåtarna som gjorde att sågbladen nöp fast. Det var trångt och varmt och tog 5-6 timmar. Kanske hade varit vårt 4000 att få någon annan att göra jobbet:)
 
Se först o främst till att påfyllningsröret är säkert låst!!!! Mitt var det inte....

Har varit med om en oljeskada i mitt hus och det är inget kul kan jag lova att komma hem och upptäcka att Murphys lag varit verksam och fått en tankbilschaufför att välja fel hus och där pumpa in sisådär 2500 liter i en tank som var öppen i botten vid kranen. Öppen bara för avluftningen innan tanken skulle skäras ned.

Snacka om surt, enda gången tanken varit öppen under husets femtioåriga historia så kommer en tankbil just den veckan, ingen hemma och en felkörning. Kostade omkring 800.000 kr att sanera huset. Vad det kostade att sanera reningsverk och avlopp har jag ingen aning om. Cirkus 2 kubik rann ut i golvbrunnen som saknade oljeavskiljare..:),,,Gick nog en o annan miljon i den saneringen med. Totalt utslaget reningsverk...

Men å andra sidan kommer jag hela livet kunna småle åt vattenskador. Vad är lite vatten mot en tank olja i kåken?

En kompis fick en vattenskada modell brontosaurus när varmvattenberedaren på vinden i deras sommarkåk brast. Rann enligt uträkningar cirkus 2500 kubik genom den kåken och det blev blött...men ändå gratis att renovera jämfört med min oljeskada.

Så var försiktig!!!
 
  • Gilla
rutberg
  • Laddar…
Du är inte den första som drabbas tyvärr och lär inte vara den sista heller så så snat som du säger det. Blockera i nödfall/under rivning påfyllningen men gör det rätt så snart som möjligt och ta bort påfyllningen så kan det inte inträffa. Borde räcka att plocka bort anslutningen till överfyllningsskyddet under jobbtiden
 
Vems försäkring gick det hela på då? Åkaren eller din egen? Eller du kanske tömde spargrisen.. =)
 
Jag reagerar på att du snackar om att fylla på med vatten. Det gjorde inte jag och det rekommenderar jag inte. Om du har en lucka så släng in Absol el. liknande när du pumpat ur "all" olja. Låt den suga en stund sen är det bara att börja såga. Absolen lämnar du sen på tippen.
Jag använder tigersåg och har du en snäll kompis som inte är rädd för oljud och skit så kan du kanske få han till att spruta olja med vanlig oljekanna samtidigt som du sågar så sparar du många klingor. Jag använde en billig tigersåg från Harald Nyborg och deras bimetallklingor som är från AEG. Köp på dig en 20 st och lämna tillbaka de du inte behöver. Jag minns inte exakt hur många det gick medn 10-14 st tror jag det gick.
 
för 2000kr svart får man de gjort här, de kommer och tömmer sen sågar de ner den med tigersåg. tar möget med sig oxå.. helt klart värt de...
 
Det finns nibblingsmaskiner att hyra också. Se till att få en som klarar 5 mm plåt, bara. De är inte så vanliga, men finns på en del ställen.

Effektiv, snabb, gnistrar inte. Idel fördelar.
Diesel är inte lätt att få futt på, men man kan ju tutta på huset med en gnistrande såg.
 
Jag har skurit ut en tank med tigersåg och en med (gas)skärbrännare. ska jag skära en till så blir det med skärbrännare, men tanken ska vara rengjord och ventilerad.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.