Jag har en avlång hall. Det finns idag en takdosa placerad i ena änden. Jag skulle vilja ha ytterligare en taklampa placerad i andra änden. Tanken är att ha två små plafonder med en liten lågenergilampa i varje.

Hos en bekant som renoverat sitt kök har en elmontör satt en kabellist i taket med lösa FK-ledare inuti. Jag tänkte använda en sådan för att gå från takdosan till den nya lampan. Är det den bästa lösningen eller finns det något bättre sätt att göra en utanpåliggande anslutning?

Mata båda via samma tändtråd eller komplettera med en till och ge möjligheten till att använda en kronbrytare även om jag nu i så fall väljer en vanlig tvåpolig brytare? Behöver jag i så fall en extra nolla till den nya tändtråden också?
 
Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:
Hos en bekant som renoverat sitt kök har en elmontör satt en kabellist i taket med lösa FK-ledare inuti.
Inte tillåtet! Måste vara kabel i kanalen, t.ex. EXX. Eller en skruvad kanal, om det nu finns. Man får inte komma åt FK utan verktyg.

Fast vanliga kopplingsdosor är ju lätta att öppna för hand, hur går det ihop?
 
enklast är nog att gå med en kulo.

annars om du vill göra det snyggt och har en vind du kan komma åt befintlig dosa och gå med en ny slang från den till en ny takdosa.

men det beror ju på hur det ser ut...
 
Taket i fråga är minst 30 cm betong och armeringsjärn med en förrådsvind på ovansidan. All el är ingjuten och det är gamla hederliga dosor och rör i plåt. Det går inte att komma åt någonting ovanifrån och att fräsa in ett nytt rör och en ny dosa går inte eftersom det ligger gamla rör tvärrs åt andra hållet.

Att förlägga FK i kabelkanal är visst tillåtet. Det finns godkända kanaler som inte skruvas utan öppnas med t.ex. vanlig skruvmejsel eller något annat platt verktyg. Jag tänkte använda Thorsmans DMT-kanaler, se:

http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/monteringsanvisningar/Minikanal_DMT.pdf
http://www.schneider-electric.se/ka...39&ProdID=10316&thisArrCount=0&maxArrCount=84

Produktbeskrivning skrev:
Minikanal 12x20 mm
Minikanal typ DMT för stark- och svagströmsledningar, bottendelen med förstansade hål för infästning mot underlaget. Minikanal i plast är godkänd för förläggning av enkelisolerad kabel. Minikanal med dubbelhäftande tejp på baksidan av kanalen för montage mot underlaget får endast användas vid förläggning av svagströmkablar. Fronten kan ej demonteras utan verktyg. Finns i bly- och kadmiumfri PVC, halogenfri plast och aluminium.
 
Lägg en SKX i kanalen och anslut med samma stickpropp som den befintliga lampan. Ska det vara skilda tändningar så måste man ha ett dubbelt lamputtag.

Sedan, kron är en dubbel strömbrytare, idag är det troligen dessutom en dubbel trapp. Skillnaden är att man måste in med fas på två ställen på dubbeltrappen när man använder den som kron.

Protte
 
Blir nog snyggast med en kabellist då kulo mitt i taket ser imo för djä...t ut. Vill du kunna tända separat så behöver du dra en tändtråd till från brytaren upp till takdosan för att sedan kunna gå vidar med den och nollan samt ev skyddsjord till den nya lampan. Tändtråden är fasledaren. Bryta på nollan är aja baja! ;)

Det finns också 'lågbyggande' utanpåliggande takuttag om du vill ha ett uttag med krok isf att ansluta lampan fast.
 
pefo skrev:
Det finns också 'lågbyggande' utanpåliggande takuttag om du vill ha ett uttag med krok isf att ansluta lampan fast.
Tack, det låter som en perfekt reservplanen om det visar sig finnas metalrör eller armeringsjärn där jag skall ha takuttaget och inte kan fälla in en riktig dosa.
 
Redigerat:
micce skrev:
t.ex. EXX.
EKK menade jag förstås

Maxwells_Demon skrev:
Att förlägga FK i kabelkanal är visst tillåtet. Det finns godkända kanaler som inte skruvas utan öppnas med t.ex. vanlig skruvmejsel eller något annat platt verktyg. Jag tänkte använda Thorsmans DMT-kanaler, se:
Aha, det var något sånt jag menade med skruvade. Bra att veta om det finns. Poängen är väl just att man inte får upp dem utan något verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.