Tjena ved-lovers,
har ett problem med eldandet i min Contura 550. Det kommer väldigt mycket svart rök ur skorstenen när jag eldar och man ser även den svarta röken inne i brännkammaren på "toppen" av lågorna så att säga. Spjället är helt öppet och veden jag använder är egenhuggen tallved som har torkat nästan två år under tak bakom garaget.

Själv tycker jag att jag gör allting "by the book", använder torr ved, har spjället max öppet, använder tillräckligt mycket ved i upptändningsskedet, öppnar altandörren när jag ska tända brasan (har mekanisk frånluftsventilation i huset).

Är det någon som har en idé om vad det kan vara?

Har frågat en kille på internet (www.woodheat.org) och han hade en teori om att det var min tallved som var boven. Dels innehåller tallved mycket resin/pitch (typ kåda/tjära/beck tror jag) vilket kan ge sot och dels torkar tallved väldigt snabbt. Till min stora förvåning sa han att det inte är bra med alltför låg fukthalt i veden (~10%). Orsaken till det skulle vara att om det inte finns så mycket vatten i veden så blir förbränningen väldigt snabb och hög. Klarar man då inte att leverera tillräckligt mycket syre så blir det svart rök och sot från förbränningen.

Har även sett nu ner jag letat på internet att folk rekommenderar en blandning av barr- och lövved.

/Martin
 
Vi har eldat med tallved i vår vedpanna i flera år utan problem. Vi har bra drag i skorstenen och bra tilluft i pannrummet. Veden vi eldar har också torkat i 2-3 år, ser inga problem med det.

Kåda/tjära... brinner bra när du fått upp temperaturen i förbränningen. Skulle bara bli problem om förbränningstemperaturen är betydligt lägre än i en modern vedpanna.

Jag misstänker att din mekaniska frånluftsventilation håller ett undertryck i huset som gör att kaminen inte får tillräckligt med luft. Hur går det om du eldar med öppen altandörr? Om det löser problemet så måste du öka tilluften.
 
Hänger på tråden...

Kan ha samma problem så hur ökar man på till-luften på ett enkelt sätt?

//Dontino
 
Sätt in en stor ventil för luft kommande utifrån i väggen nära pannan nånstans.
 
Känns veden "fet"? Lukta på den, och luktar det mycket kåda så kommer veden att ryka lite svart när du eldar den. Testa att slänga in lite annan ved när du eldar, om du inte har något annat så kan du ju i värsta fall fråga någon om du skulle kunna få någon en gångs pall att slakta och provelda med.
 
Hej,
Vi hade samma problem med vår Jotul 80-insats. Orsaken var dåligt drag i den murade skorstenen. Löste problemet med att elda den första brasan med finkluven björkved.
När insatsen och skorstenen värmts upp ordentligt lägger jag till blandved, gran och tall. Tall-veden sotar alltså mycket mindre i en mycket het eldstad.
Pröva dig fram till den metod som fungerar bäst.
 
Jag har själv en conturakamin öppnar balkongdörren vid uppstart när det är dåligt drag ..Har även skruvkoppsventiler och spirorör ...ut självdrag.....Har så bra isolerad kåk ...Ingen balkongdörr?Öppna ett fönster....alltid skönt med lite frisk luft....
 
  • Gilla
Saabrobban
  • Laddar…
antingen för lite luft eller för mycket ved som brinner på samma gång ...? Eller undertryck i huset som bromsar skorstensdrag? Andra har redan sagt det ....

Prova med att lägga mindre ved i brasan och lägg till oftare men mindre åt gången efter du fått en bra glödbädd. prova dej fram hur mycket är för mycket :).

Man gör ofta det felet att man tänder upp snabbt och lika snabbt proppar eldstaden fullt med bränsle och förväntar sej att det ska brinna i timmar. Syret räcker inte för all den stora vedmassan som försöker brinna , en för stor vedmassa ligger och bara värms torkar/ avgasar och förbrukar det värme som skapas av dom få redan brinnande bitar. Det orsakar en för låg temp i eldstaden och det slutar med att det mesta gasar av utan att brinna i lågor = svart rök. Skorstensdrag är inte det bästa heller i såna fall för röken / skorstenen blir aldrig riktigt varm.
Först när man slutat lägga i brasan och det är bara träkol som ligger kvar i kaminen och glöder så blir det riktigt varmt. Men tills dess sker det mycket oekonomisk förbränning. Inte mysigt heller :).
Som sagt, prova er fram hur mycket är för mycket för era kaminer :). Det kanske hjälper med mindre portioner ved?
gaia
 
Redigerat av moderator:
M marr1977 skrev:
Tjena ved-lovers,
har ett problem med eldandet i min Contura 550. Det kommer väldigt mycket svart rök ur skorstenen när jag eldar och man ser även den svarta röken inne i brännkammaren på "toppen" av lågorna så att säga. Spjället är helt öppet och veden jag använder är egenhuggen tallved som har torkat nästan två år under tak bakom garaget.

Själv tycker jag att jag gör allting "by the book", använder torr ved, har spjället max öppet, använder tillräckligt mycket ved i upptändningsskedet, öppnar altandörren när jag ska tända brasan (har mekanisk frånluftsventilation i huset).

Är det någon som har en idé om vad det kan vara?

Har frågat en kille på internet (www.woodheat.org) och han hade en teori om att det var min tallved som var boven. Dels innehåller tallved mycket resin/pitch (typ kåda/tjära/beck tror jag) vilket kan ge sot och dels torkar tallved väldigt snabbt. Till min stora förvåning sa han att det inte är bra med alltför låg fukthalt i veden (~10%). Orsaken till det skulle vara att om det inte finns så mycket vatten i veden så blir förbränningen väldigt snabb och hög. Klarar man då inte att leverera tillräckligt mycket syre så blir det svart rök och sot från förbränningen.

Har även sett nu ner jag letat på internet att folk rekommenderar en blandning av barr- och lövved.

/Martin
Om man eldar med fin ved på grund av att den torkar snabbare och man ändå vill ha en ren förbränning. Måste man då inte reglera med syretillförseln. Alltså till elden. De eldstäder som görs idag. Är alla gjorda enligt detta.
Om man har grov ved, kommer ju inte luften åt lika lätt. Men den veden torkar inte lika snabbt.
Jag tror att min eldstad läcker in, så det är svårt att reglera. Obs! Vid gångjärnen på luckan är det svårt att täta.
Rund ved som inte klyvs verkar att släppa ut gasen i vedets ända i början.
Kanske på grund av fiberriktningen. Mvh AndersR
 
Förlite Luft eller för mycket ved i kaminen, kan va väldigt kådigt kanske annars🤔
När jag tänder och är lite för givmild med näver så kan svartrök förekomma första minuterna, kanske 10min max. Topptänder du, eller tänder du från botten med för stora vedträn lutandes mot varann?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.