rollo skrev:
En sorbtionsavfuktare däremot kräver ganska stor luftomsättning för att fungera, vilket i sig ökar avfuktningsbehovet. Dessutom skickas nästan all tillförd energi ut ur grunden (man värmer omgivningen). Enligt Energimyndighetens test har också Munters Homedry lägre effektivitet mätt som avfuktad mängd vatten per kWh. Allt detta medför en lägre effektivitet för sorbtionsavfuktare.
Det testet var ganska ointressant med hänsende ur vårt perspektiv. Testet var inte gjort inom ett temperaturområde och RF som vi rör oss i. Och om jag inte minns fel så var någon av de bästa avfuktarna i 20 gradigt än ev de sämre när temperaturen kröp ner.
Det gick alltså inte att utläsa ur testet att Munters skulle vara bättre eller sämre än någon annan. Har påpekat det tidigare...

Jag vet i alla fall att två känningar på orten har släppt kondensafuktare pga av att de inte klarade uppgiften.
En av dem satte in en sorptionsavfuktare. Den andre har provat att isolera mot mark och mot husgrund... vet inte hur det gick men han hade 99% RF innan åtgärd.
 
Här är testet.

http://www.swedishenergyagency.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12572E6004AA769/$file/alla_avfuktare.pdf
 
Ett annat alternativ kanske kan vara en billig sorbitionsavfuktare

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=se117045

Köpte en sådan på Media Markt Göteborg för 1490, lägg till en hygrostat som slår på den vid lämplig fuktighetsnivå så borde det vara ett billigt alternativ.

Behåller också värmen i utrymmet eftersom den kondenserar bort fukten i en värmeväxlare, nackdelen är att den därmed inte klarar minusgrader

någon som kan tänka sig att testa i krypgrund?

//Lars
 
Linnex skrev:
Det testet var ganska ointressant med hänsende ur vårt perspektiv. Testet var inte gjort inom ett temperaturområde och RF som vi rör oss i. Och om jag inte minns fel så var någon av de bästa avfuktarna i 20 gradigt än ev de sämre när temperaturen kröp ner.
Så här är resultaten:
Munters Homedry KCC610HA (den jag har)
Pris 12.975 1.890
Avfuktning/kWh 60%RF vid 22 gr C 0.9 l 0.7 l
90% 22 gr C 1.2 l 1.9 l
90% 15 gr C 0.9 l 1.6 l
90% 10 gr C 0.8 l 1.3 l
90 % 5 gr C 0.7 l 0.7 l

I min grund har temperaturen legat kring 15 gr i somras när jag hade störst behov av avfuktning. Och obs att kondensavfuktaren fungerar även vid 5 grader C. Idag har jag 13.7 grader 64%RF i grunden. Stängde av avfuktaren för ca 3 veckor sedan. Jag sover tryggt. Och är glad över att jag sparat några 1000 lappar för andra behov.

Men observera också att kondensavfuktarna är olika effektiva så det kan nog finnas skäl att välja med omsorg. Jag hade hem en billig variant från ÖverskottsBolaget, men lämnade tillbaka den direkt när jag fick intrycket att den inte alstrade särskilt mycket kondensvatten.
 
Sorry. Mer lättläst så här.

..............................................................Munters Homedry ..........KCC610HA (den jag har)
Pris ...................................................................12.975 ..............................1.890
Avfuktning/kWh 60%RF vid 22 gr C .............0.9 l ...................................0.7 l
90% 22 gr C .....................................................1.2 l ..................................1.9 l
90% 15 gr C .....................................................0.9 l ..................................1.6 l
90% 10 gr C .....................................................0.8 l ..................................1.3 l
90 % 5 gr C ......................................................0.7 l ...................................0.7 l
 
Ett annat alternativ kanske kan vara en billig sorbitionsavfuktare
[länk]
Jag har faktiskt köpt en sådan också (fast då heter den EchoDry och är något dyrare, men det verkar vara sama modell) som jag köpte i misshugg på K-Rauta. Den har ett par nackdelar: dels har den en motordriven flärp som riktar luften. Den kan gå upp och ner för att sprida luften ordentligt, men jag vill hellre ha ett riktat flöde för att få snurr på luften i hela grunden. Det går att ställa den i en viss vinkel men det glömmer den efter strömavbrott. Standardläget är dessutom rakt upp, rakt i blindbotten. Kanske inte så bra. Värre nackdel är att bruxen säger att man inte får stänga av den genom att rycka ur sladden! Tydligen ska den kyla sig i ett par minuter först. Därmed verkar det mindre lyckat med en extern hygrostat. Det kanske fungerar ändå, men det låter ju inte som en riktigt pålitlig lösning. Ska man ha den i krypgrund med extern hygrostat får man nog bygga om den lite.

På grund av värmeelementet tror jag den drar mer ström brutto, men man får tillbaka den som värme och det hjälper ju till att minska %RH, men å andra sidan blir eventuellt mögel en aning piggare.

Det blev istället en stabil low-tech plåtklump vid namn Woods DS15. En rustik pjäs som matchar miljön perfekt. :)
 
rollo skrev:
Sorry. Mer lättläst så här.

..............................................................Munters Homedry ..........KCC610HA (den jag har)
Pris ...................................................................12.975 ..............................1.890
Avfuktning/kWh 60%RF vid 22 gr C .............0.9 l ...................................0.7 l
90% 22 gr C .....................................................1.2 l ..................................1.9 l
90% 15 gr C .....................................................0.9 l ..................................1.6 l
90% 10 gr C .....................................................0.8 l ..................................1.3 l
90 % 5 gr C ......................................................0.7 l ...................................0.7 l

Jo men som sagt så är inte testet rättvist. Ingen som vill ha 90% i grunden.
Jämför man skillnaden 90 till 60% vid 22 grader så ser man att kondensavfuktarna tappar mycket mer effiktivitet än munters. Vågar inte gissa vad som sker vid tex 5 grader.
 
rollo skrev:
Så här är resultaten:
Munters Homedry KCC610HA (den jag har)
Pris 12.975 1.890
Avfuktning/kWh 60%RF vid 22 gr C 0.9 l 0.7 l
90% 22 gr C 1.2 l 1.9 l
90% 15 gr C 0.9 l 1.6 l
90% 10 gr C 0.8 l 1.3 l
90 % 5 gr C 0.7 l 0.7 l

I min grund har temperaturen legat kring 15 gr i somras när jag hade störst behov av avfuktning. Och obs att kondensavfuktaren fungerar även vid 5 grader C. Idag har jag 13.7 grader 64%RF i grunden. Stängde av avfuktaren för ca 3 veckor sedan. Jag sover tryggt. Och är glad över att jag sparat några 1000 lappar för andra behov.

Men observera också att kondensavfuktarna är olika effektiva så det kan nog finnas skäl att välja med omsorg. Jag hade hem en billig variant från ÖverskottsBolaget, men lämnade tillbaka den direkt när jag fick intrycket att den inte alstrade särskilt mycket kondensvatten.
Jag har 14.8 grader i grunden. Skulle jag stänga av min avfuktare nu skulle jag nog hamna runt 85%
 
Linnex skrev:
Jag har 14.8 grader i grunden. Skulle jag stänga av min avfuktare nu skulle jag nog hamna runt 85%
Varför tror du det? Vad har du för RF nu? Varför inte testa? Kan inte vara farligt. Du kanske eldar för kråkorna. Är övertygad att många håller onödigt låg RF.
 
Jag har testat. Långt innan jag satte in avfuktare. Jag har bott i huset i 13 år och mätt fukten i närmare 10 år. Avfuktat de sista två åren. Utan avfuktare hamnar jag runt 80 % under vintern och närmare 90 på sommaren.

Som jag skrivit tidigare så har jag nästan en källare istället för krypgrund. upp till 8 lekablock högt och lite mer på sina ställen pga av sulan (1.75 m). Så jag förmodar att det är fuktgenomslaget genom muren. Har även bara 3 m till grundvattnet från markhöjden.

Men jag klagar inte. Med avfuktaren så har jag fått 160 kvm lagerutrymme. Lagt plattor på ca 40 kvm, Öppnat upp en större lucka, byggt en loftstege och håller precis på att sätt upp de sista hyllorna. Totalt 40 m hyllsystem... så även om avfuktningen kostar i drift så har jag just fått en "gratis" förådsutbyggnad på köpet som minst sagt väger upp.

Vad hade det kostat att bygga 160 kvm förråd? ;-)
 
Men därimot Rollo så om jag hade gjort om det idag så hade jag börjat med att sätta dit en eller två kondensavfuktare Eller kanske en Homedry + kondens. Inte för att spara drift utan för att spara investering.
Mitt system gick på ca 25.000 kr och det pga av volymen. Munters homedry var aldeles för liten då den klarar max 150 m3.
Kan konstatera att efter ha stängt alla ventilationsluckor ligger temperaturen under vintern på 7,5-8 grader. Med uppskattningsvis en lägre investeringskostnad på 15.000 kr så hade en eventuell ökad driftkostnad tagit måååånga år att äta upp det.

Jag är nämligen inte så säker som du är att en kondensavfuktare är energisnålare. I a f inte för mig som måste avfukta även på vintern.
Men i vilket fall så har jag nu beställt en HygroPro. Hoppas kunna spara 1000 kwh om året så den är snabbt betald av Eon
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.