Vi renoverade köket häromsistens och köpte hela klabbet nya vitvaror från Electrolux och trodde därmed att vi köpt vettiga kvalitetsmässigt bra grejor. Men när spisen levererades funkade inte timern och ett vrede var felmonterat. Efter två månader slutade kylen att funka (kylmediet hade läckt ut av okänd anledning). Service fick vi efter fem dagar då jag redan kastat matvaror för tusental kronor och tvingat ungarna att leva på hårdbröd och micromat direkt från frysen. Nu idagarna gick kylen sönder igen då sensorerna som ska stänga av kompressorn så att kylen frostar av slutade att fungera så kylen blev mer och mer lik en igloo i sommarvärmen. Vi har uppenbart fått ett riktigt måndagsex - kan man kräva att få en ny kyl??? Fler med taskiga erfarenheter från Electrolux???
 
Vi kommer aldrig köpa Electrolux mer, skräp, i min mening. Vi hade också bara Electrolux och ALLA krånglade, spis, tvättmaskin, diskmaskin...Så tack och hej men nej. >:(
 
En sak har jag lärt mig under alla år i lägenhet- jag skulle aldrig köpa Electrolux. Alla lägenheter jag bott i har bara haft Electrolux och det har varit det ena felet efter det andra. Tilläggas bör att samtliga lägenheter varit relativt nybyggda och vitvarorna har därmed varit nya, men vad har det hjälpt? Diskmaskinen har rekordet-den höll ett halvår. Kyl och frys totalkollapsade efter fem år med ngn månads mellanrum. Det gick inte att laga.
Min bror totalrenoverar sitt hus och köpte Electrolux till hela köket. Diskmaskin, spis och kylskåp gick sönder inom ett år. Det finns säkert andra som är jättenöjda med sina Electrolux-grejor, men själv skulle jag inte välja det.
 
Vet inte om electrolux har mer fel än andra märken, men jag tycker allmänt att alldeles för många vitvaror går sönder redan under det första året eller är trasiga redan vid leverans. I fallet met electrolux ska man också veta att de fem märkena: Zanussi, ElektroHelios, Electrolux, Husqvarna och AEG samtliga ingår i koncernen (där de enklaste/billigaste är Zanussi och blir dyrare i nämd ordning). Att tro att begrepp som "svensktillverkat" eller "tysk precision" har någon betydlese i sammanhanget tycker jag är helt fel. Slutmonteringen har marginell betydelse för livslängden, istället är det detaljkvaliteten som brister och dessa detaljer kommer till största delen från externa leverantörer i låglöneländer. Kostnadsjakten på komponenterna ánser jag är orsaken till alla fel på vitvaror idag. Det räcker att känna på t ex vred för att konstatera att dessa är gjorda i en betydligt sämre kvaltet idag jämfört med ett från 80-talet. Tyvärr kommer man inte undan detta genom att köpa dyrare märken. För de extra man betalar får man i första hand design och mer eller mindra nödvändiga funktioner. Där användaren inte ser används samma komponenter som i dom allra billigaste produkterna.
 
Jag har mest possitiva erfarenheter av E-lux, men då och då så kommer dessa "måndagsexemplar". Har varit med och producerat ganska många hundratal lägenheter och oftast funkar det. Av någon anledning så kan man ge sig på att om någon vitvara pajjar i en lägenhet så kommer det strax att gå fler.... Fattar inte hur det går till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.