håller på att kalkylera för lite roliga ideer, någon som kan hjälpa mej???

ska gjuta en platta på 140.2kvm inkl golvvärme någon som vet något om kostnad???
 
Ca 1800 kr m2 ->ca 250000 för din platta.
 
Redigerat:
För oss kostade det 950 kr/kvm. Inkl golvvärme.
 
Mikael_L
marre493 skrev:
För oss kostade det 950 kr/kvm. Inkl golvvärme.
Det lät otroligt prisvärt ! Gratulerar !

Jag får nog inte ens tag på materialet för det priset ...;) (Men jag är bara en amatör, med branchkontakter kan man kanske komma ner i pris rätt bra...?)
Jag tror man kan räkna på ca 1600-2000:- /kvm. Om det inte skall räknas in något onormalt såsom pålning osv. Priset avser att allt jobb är bortlejt.
 
Jag får nog inte ens tag på materialet för det priset
1000 kr/kvm för materialet bara, vad i alla värden är det som kostar så mycket?
Inte konstigt att det fortfarande byggs hus med torpargrund om materialet kostar 1000 kr/kvm för en gjuten platta.

- M
 
Mikael_L
Gladh skrev:
1000 kr/kvm för materialet bara, vad i alla värden är det som kostar så mycket?
Inte konstigt att det fortfarande byggs hus med torpargrund om materialet kostar 1000 kr/kvm för en gjuten platta.

- M
I det här inlägget redovisar jag hur jag kommer fram till närmare 1000:- /kvm för bara materialet.
http://www.byggahus.se/forum/656072-post8.html
Sedan får jag i den tråden liten mothugg för att cellplast visst inte är så dyr, osv.
Och det är förvisso sant, när man väl står där och köper allt till en stor platta så får man ofta lite rabatter. Å andra sidan har materialpriserna gått upp ännu mer sedan den beräkningen. Betongen jag beställde idag kostade 2100:- /m3 . Min beräkning i den tråden baserade sig på 1600:- /m3 ... :(
 
Redigerat:
F
Vad är det för betong som kostar 2100:-/m3 ?
 
Vi bygger ca 200 kvm:
150 ton fylln.grus 13000 kr
100 ton makadam 20000 kr
avloppsdelar 5000 kr
kantelement och frigolit (300 mm) 39000 kr
golvvärme 26000 kr
armering 14000 kr
diverse 10000 kr
betong ?
maskinhyror och arbete ?
 
Mikael_L
fsn skrev:
Vad är det för betong som kostar 2100:-/m3 ?
Swerock i Uppsala, K30, inget annat special. Transportavstånd ca 3 - 3,5 mil.
Lossningstid 25 minuter ...

Är det för dyrt? :(
Ska jag klaga på priset?

Men jag har beställt 4,5 m3, och har blivit upplyst om att det ska kosta 9400:-
Det kommer i en enda bil. Lossning med ränna.
 
Oj är cellplasten så dyr från butiken. Själv betalar jag 39:-/kvm för 100mm
 
Är det för dyrt?
Ska jag klaga på priset?
Pratade med en polare som är snickare och ha sa att betongen i skåne ligger runt 1.300 kr/kubiken. Men om man beställer en bil, så tar den 5 kubik och det är inte många kronor billigare att köra en bil på 1 kubik som 5 kubik. Så det är väl knappast betongen som är dyr då, utan bilen...

- M
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Watchmen skrev:
Oj är cellplasten så dyr från butiken. Själv betalar jag 39:-/kvm för 100mm
Var köpte du den?

- M
 
Priset idag för betong (SKB) i Skåne ligger på 1600 kbm + moms, inkl. transport.
 
Genom jobbet :) Vet att södra delen av småland och södra halland ligger betongen på 1050:-/m2 för standard betong
 
Vi betalade 1350 kr + moms i Kungälv.

Totalt skulle vi få betala 340 000 kr för platta med golvvärme till huset (173,5 kvm) och garage (48 kvm).

Vi gjorde allt arbete själva och hamnade på cirka 190 000 (färdig platta). Då lejde vi bort gjutning och glättning. Där sparade vi 150 000 kr (hade säkert blivit mycket billigare om vi letat runt och jämfört priser på cellplast, armering, golvvärme mm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.