Hej!
Någon som har någon sida på nätet som har alla punkter som normalt gås igenom vid den överlåtelsebesiktning!?
Eller nån som kan skanna in och maila över nån sån "lista" !?
Kommer som vanlig besiktiga nästa hus skälv.
Men hade vart roligt/lärorikt att kolla om man kollar samma grejer som en "riktig" besiktningsman går igenom.

Tack på förhand!
 
Vid många objektsbeskrivningar på Hemnet finns det besiktningsprotokoll uppladdade. Klicka runt en del så kan du säkert hitta (det kanske funkar att lägga till besiktningsprotokoll som parameter i sökningen?). Jag tycker att Eminenta brukar ha noggranna utlåtanden i sina protokoll, så håll utkik efter dem :)
Jag kan även rekommendera boken "Köpa hus" av Åsa Holstein. Den går bl.a. igenom vad en besiktningsman brukar titta på.
 
Även på besiktningsfirmornas hemsidor (Anticimex, Eminenta) står en hel del om jordabalksbesiktning.
 
tänkte mest om någon låg och "tryckte" på ett färdigt formulär typ..
 
Jag tror att det är få besiktningsmän som jobbar efter en strikt lista med punkter. Få hus ser likadana ut, och kräver därför att man är flexibel vid besiktningen så att man inte missar saker därför att de inte står i en lista.

De flesta besiktningsmän jag har sett arbeta jobbar systematiskt med rum efter rum, antingen medurs eller moturs. Varje rum gås igenom ordentligt, ofta med utgångspunkt från fönstret. Efter bostadsytorna tar man källare, garage, vind och grund för att sedan ta fasad och tak.

Även om en rad relativt bagatellartade defekter noteras, så är de främst ute efter att se stora och dyra saker, eller sådant som kan komma att bli ett problem om man inte åtgärdar det. Det är svårt att speca sådant i en lista, utan kunskaper och erfarenhet får råda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.