Hej!

Jag har sökt på forumet och hittat lika många nya frågor som svar på det jag vill veta. :/

Jag provar därför att ställa en redan ställd fråga i en egen tråd där jag anger mitt specifika läge. Jag undrar kort och gott om jag bör använda bastufolie eller inte?

Jag håller på att bygga en vedeldad utebastu. Jag har byggt mig en liten bod på tomten som är 3,6 x 1,8 (litet förmak och en bastudel på 2,4 x 1,8. Jag har byggt golvet som ett trallgolv i sibirisk lärk och kommer lita till springorna i golvet vad gäller tilluft. Utifrån räknat så ser väggarna ut enligt följande:

* Fjällpanel
* 22mm luftspalt
* vindpapp
* 70mm regelvärk med 70mm mineralullisolering

Där är jag nu. Jag kommer sätta Byggmax bastupanel 12x70 /7:78 kr/m). Bör jag sätta bastufolie på regelverket innan och i så fall hur mycket luft ska jag lämna från den fram till panelen?

Mvh
Leyan
 
Jag hade inte satt bastufolie, har nog inte en sett en utebastu där fukt har varit ett problem. Men som vanligt så vill en del ha både hängslen och livrem...
 
Skippa folien men se till att du får in luft under aggregatet och att golvet blir tätt. Golvdrag i en bastu är inte skönt.
 
Jag rev en bastu inomhus och den saknade folie.
Där hade det gått ut fukt till intilligande rum i taket så tak färgen hade släppt.
Så när jag åter uppbyggde bastun satte jag folie.....
Rätt eller helt fel beror på vem man frågar.
 
Här kommer ytterligare en åsikt i denna svåra fråga.

Jag ska bygga en bastu där det blir både yttervägg, innervägg och vägg mot dusch. Jag har rådfrågat en snickare och enligt honom ska det se ut såhär på samtliga väggar och i tak.

-Isolerade väggar/tak
-Bastufolie som täcker in hela rummet, såväl väggar som tak.
-Luftspalt, tex 22mm eller 28mm. Plasten får inte ligga direkt an mot panelen.
-Panel

Jag kommer också låta det vara en glipa där panelen överlappar klinkersockeln så att luft kan cirkulera fritt mellan folie och panel. Sen sätter jag nog ett enkelt ventilgaller ut till badrummet. Gör man så här är man helt säkrad från fuktproblem. Måhända är det "overkill" men jag kommer i alla fall kunna basta och sen sova gott om natten.
 
Michael P skrev:
Jag hade inte satt bastufolie, har nog inte en sett en utebastu där fukt har varit ett problem. Men som vanligt så vill en del ha både hängslen och livrem...

Som företrädare för "Hänslen och livremsfacket..." så kan jag bara säga att min personliga åsikt vid utebastubyggande är att alltid avstå med fuktspärrar av alla de slag. Ska bastun vara kall/rå förutom vid de tillfällen när man ska bada så mår den bäst av att ventileras av "sig själv" så att säga.

Just my 2 cents

//Rob
 
e0peter skrev:
Här kommer ytterligare en åsikt i denna svåra fråga.

Jag ska bygga en bastu där det blir både yttervägg, innervägg och vägg mot dusch. Jag har rådfrågat en snickare och enligt honom ska det se ut såhär på samtliga väggar och i tak.

-Isolerade väggar/tak
-Bastufolie som täcker in hela rummet, såväl väggar som tak.
-Luftspalt, tex 22mm eller 28mm. Plasten får inte ligga direkt an mot panelen.
-Panel

Jag kommer också låta det vara en glipa där panelen överlappar klinkersockeln så att luft kan cirkulera fritt mellan folie och panel. Sen sätter jag nog ett enkelt ventilgaller ut till badrummet. Gör man så här är man helt säkrad från fuktproblem. Måhända är det "overkill" men jag kommer i alla fall kunna basta och sen sova gott om natten.

Jag hade tänkt göra precis som du när jag ska fixa med bastun, men vad jag fått fram så ska det inte sitta någon folie på just den vägg som det sitter tätskikt på bakom andra sidan så att säga.
 
OBS!! trådskaparen frågar om en bastu som är fristående på tomten med ett litet förmak, vill inte vara framfusig men undvik att i denna tråden blanda in bastu inbyggd i ett hus med ytterväggar det blir så rörigt och det finns mängder med trådar om detta. Snälla sök på forumet!
Så fristående vedledad bastu så sällar jag mig till de som säger ingen folie. När du stängt av bastun så är det naturens lagar som gäller med utetemperaturer och innetemperatur som sedan ska kunna torka ut.
 
Håller med. I en fristående bastu behövs ingen folie.
 
Vi ska också bygga bastu i fristående byggnad. Med relax och liten omklädningsrum. Har också funderat på foliefrågan.

Låter hur det låter, svaren "ingen folie, det ska torka på naturligt sätt - allt är i samband med uteluften ytterst" men ...
isoleringsmaterialet tar upp fukt mycket snabbare än det avger, väl? Risk för onaturligt långsam tokning av det materialet och därmed mögel?
 
dvs torkning ...
 
Vattenångan går inte rakt ut genom panel (ev. luftsplat/masonit) in i isoleringen. Du får även torkeffekt när bastun svalnar som gör att den torkar ut om du har den ventilerad.
Du skulle t.o.m. kunna skippa isoleringen i en fristående och vedeldad bastu om du har ett lite överdimensionerat aggregat som klarar uppvärmningen och kasta på några vedträn extra. Planerar för en lite bastu vid en sjö utan el och där blir det nog ingen isolering utan bara panel ute och inne. Har dock funderat lite på att fylla väggarna med kutterspån som isolering då jag kan få det kostnadsfritt.
 
Eller bygg traditionellt, i stock
 
Ser du några problem med kutterspånsalternativet för en fristående bastu som isolering?
 
Nä, inte förutsatt att den fukt som kommer in, även slipper ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.