Har precis smällt upp panelskiva modell pärlspånt bakom alla skåp i vårat nya kök. Nu är grejen den att tjejen vill ha kakel vid spishällen och upp bakom fläktkåpan. Vad göra?
Går det att limma tunt kakel på nät och foga direkt på mdf-skivan eller måste det till renoveringsgips. Kommer det se konstigt ut med nivåskillnaden som blir med renoveringsgips och tunt kakel på??
Panelskivan i mdf är 11 mm. tjock. Det känns ju som att mdf är ett så pass kompakt material så det inte rör sig...
Tacksam för snabba svar...
 
Mdf är inte speciellt bra för kakel, det rör sig.

I praktiken fungerar det kanske. Finns ett hus i släkten där man kaklade ett helt badrum 1955 på masonitklädda väggar. Masoniten var spikad mot råspont ungefär var 10cm i varje riktning. Inget kakel hade spruckit.

Att det därmot var en mindre fuktskada precis vid badkarskanten under blandaren är en annan sak (fuktspärr, vad är det ?).

Det hela revs och gjordes om för några år sedan.
 
Jag har en "låda" i köket som täcker in ett ventilationsrör - denna är av MDF. På denna lådan är det limmat kakel. Sitter som berget och har gjort så i cirka 4 år. Så jag tror inte att det är några problem.
 
lastkaj skrev:
Jag har en "låda" i köket som täcker in ett ventilationsrör - denna är av MDF. På denna lådan är det limmat kakel. Sitter som berget och har gjort så i cirka 4 år. Så jag tror inte att det är några problem.
Okej!! Hur är fogen då?? Är den fast och fin fortfarande också? Inga sprickor??
 
hempularen skrev:
Mdf är inte speciellt bra för kakel, det rör sig.

I praktiken fungerar det kanske. Finns ett hus i släkten där man kaklade ett helt badrum 1955 på masonitklädda väggar. Masoniten var spikad mot råspont ungefär var 10cm i varje riktning. Inget kakel hade spruckit.

Att det därmot var en mindre fuktskada precis vid badkarskanten under blandaren är en annan sak (fuktspärr, vad är det ?).

Det hela revs och gjordes om för några år sedan.
Okej, enligt dig är det alltså renoveringsgips som gäller + kakel då?? Men man kan limma kaklet på renoveringsgipset va?? Annars blir det ju ännu mer nivåskillnad med fix under kakel... Tror du det kommer se konstigt ut med nivåskillnaden renoveringsgips + tunt kakel på nät??? Renoveringgips är väl 7mm?? Och kaklet är inte många millimeter alls...
 
I värsta fall kan du limma en smyglist runt nivåskillnaden.
 
Normalt sätter nam ju fix, men jag tror att det finns någon lim variant också.

fix bygger inte speciellt mycket, kanske 2-3 mm. Svårt att sia om hur nivåskillnaden kan se ut.

En variant är ju att du skär bort MDF-en just där du skall kakla och sätter gips. Ett perfekt jobb för en multimaster (en vibrerande såg, som du i princip bara trycker mot skivan och klingan äter sig igenom, tror att du skulle kunna såga bort biten på kanske 5-10 minuter).
 
T
Fixet Ardex S48 är till för att sätta på träunderlag, sedan en fog som tål rörelser på det.
 
rosenjohan skrev:
Okej!! Hur är fogen då?? Är den fast och fin fortfarande också? Inga sprickor??
Den ser perfekt ut. Inga sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.